Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Laserskärare?

  1. #1

    Standard Laserskärare?

    Hej,

    Jag funderar på skaffa en laserskärare för att skära ut tex balsa och plywood till flygbyggen.
    Jag är inte ute efter nån enorm industrigrej som kan skära i metall utan blev lite nyfiken när jag såg superkvalitetsgrejer (ironi?) på tex Banggood:
    https://www.banggood.com/2500mW-A3-3...r_warehouse=CN

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Har också sneglat på di där, men har mina tvivel om det funkar, köp gärna och återkom med test rapport

  3. #3

    Standard

    Dessa enkla maskiner fungerar i princip som 3dskrivare.

    Det som kostar är att komma upp i laserns styrka och 2500mW är inte så mycket...

    Du kommer troligen få köra samma snitt flera gånger för att komma igenom materialet och då har du det problemet att lasern skall fokuseras på en punkt och den skall vara mitt i materialet.

    Som initial hobbymaskin funkar det säkert för mindre jobb men inte mycket mer - men jag har övergett den tanken och kommer köpa en större Co2-laser istället.

    Tänk på att det kommer ryka en hel del så vädring är väldigt viktigt - samma med kylning, co2 lasers har vattenkylning, dessa små maskiner har i bästa fall en fläkt på en kylfläns till lasern.


    och mycket viktigt, kör aldrig utan skyddsglas för laser.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Ska den vara någorlunda användbar för plywood behöver den vara på 40W, med förluster kanske man då får 33-36W ut.

    https://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...laser&_sacat=0


    Tog hem en sådan här för ett tag sedan från ebay.

    https://www.youtube.com/watch?v=looID5DW48c

    Det funkade bra med leverans.
    Men det finns lite förbättringar att göra, bl.a så bör man se över elinstallationen.
    Finns en hel del på youtube att se.
    Senast redigerat av Kenny den 2017-11-27 klockan 13:15.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  5. #5

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Eller varför inte en Zmorph VX, 3i1, 3D skrivare, CNC router och laser gravering i samma maskin
    //Anders

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    En 2,5 W laser räcker för att skära upp till 3 mm balsa med hyfsad hastighet. Huruvida den klarar mer än 0,4 mm plywood vet jag ej. Det går kanske att skära tjockare material än så men tyvärr brukar den skurna ytan då bli ganska så förkolnad.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    ...och mycket viktigt, kör aldrig utan skyddsglas för laser.
    Kan inte nog understrykas. I princip bör alla laser för maskinell bearbetning kapslas in så att inget ljus kommer ut utanför maskinen och förses med någon form av interlock som bryter strålen om maskinen öppnas.. Även s.k. diffusa reflexer, exv en laserstråle som reflekteras mot en målad yta, kan ge permanenta skador på näthinnan och extra blinda fläckar är inget som har positiv inverkan på modellflyget ;-).
    Senast redigerat av Michael den 2017-11-27 klockan 20:21.

  8. #8

    Standard

    För balsa är en fräs inte så dumt heller. Man kan köra med en typ dremel om man vill hålla kostnaden nere. Det funkar att fräsa med remdrivna maskiner om dom bara är hyffsat stadiga.

    Jag har en 2W laser(2000mW) som klarar 10mm liggunderlag men inte balsa. Fräsa är inga problem även i lite hårdare material och det är inte förrädiskt farligt på samma sätt som laser.

  9. #9

    Standard

    Tack för bra svar!!

    Laser låter farligt, rykande och ska vädras... =) Men en CO2 verkar som ett bättre val hur som helst, jag ska ju inte förkolna ytan (då kan man lika gärna rita lite hårdhänt med blyerts från mallar), utan i så fall kunna skära några millimeter tjock plywood, annars är det inte så intressant.

    Kanske startar en tråd på CNC-fräs istället, eller om det blir Dremel-dags... hm.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Det finns många DIY projekt som kombinerar dessa maskiner i en

    CNC fräs kräver en stadig plattform, en 3dskrivare eller laser flyttar inte runt så mycket vikt.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #12
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    jeg har länge luret på cnc, men holdt mig tilbage da jeg ikke er så hip på at lage samme bommert som da jeg startet med rc-flyg. köbe noget billigt (lort) som i sidste ende blev meget dyrer end havde köbt noget lidt mere kostende fra starten. Noget som virket.
    Laser ser jeg dog på som uaktuelt for mig da jeg gerne vil have noget som kan jobbe i A3 störelse.

    Jeg ville väre taksom om der var nogen med erfaring som havde nogle foreslag at lägge frem.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •