Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Elkovertera en Gremlin-combatvinge?

  1. #1
    Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    424
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard Elkovertera en Gremlin-combatvinge?

    Hej!
    Jag har en Gremlin-combatvinge som jag funderar på att elkonvertera. Problemet är vilken typ av propeller jag ska använda, fällbar eller fast? Kroppen är fyrkantig enligt bilden, (lånad). I original körs den med en metanol-25:a.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Finished Gremlin 006.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	162,7 KB 
Id:	64562

    /Ville

  2. #2
    Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    424
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Har hittat info på RCGroups!

    /Ville

  3. #3
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 794
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Misstänker att man rekommenderar en fällbar?
    Jag hade en annan kärra med ungefär samma funktion och försökte stoppa motorn med propellern horisontellt - det blev några försök och ibland ett extra varv innan jag var nöjd och kunde landa säkert.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4
    Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    424
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Nej, faktiskt så verkar de köra med fast propp. Nu är bara frågan vilken motor jag ska satsa på?
    Ja, jag får grunna på det.

    /Ville

  5. #5

  6. #6
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 794
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Tänker du flyga snabbt så välj motorn med högre KV.
    Jag tror att jag körde något med 1600 KV på 800 W.
    Det gick inte att kasta med mer än halv trottel.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7
    Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    424
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Har även kollat in den här motorn, OS 3820-1200-W från aiR/CPro Sweden. Jag ska fortsätta leta lite här i Svedala men ska även kolla i Tyskland.

    http://www.aircpro.com/airc/homepage...t&CartID=2145-

    /Ville

  8. #8
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 794
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Med OS verkar du vara begränsad till 3 celler.
    ModelCraft är väl generalagent för OS-motorer och konstigt nog 25 spänn billigare.
    Min erfarenhet är att man får bättre tryck med elmotorer - om man kör lite mildare glödstiftare och inte riktiga racingmotorer.
    En .15 el motsvarar oftast en .25 standard glödare.

    Om du pratar Europa så kolla Lindinger - där finns filter - tyvärr inte på storlek.
    https://www.lindinger.at/en/?sViewpo...sArticle=64569
    Verkar vara en kul sak
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9
    Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    424
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Körde oftast min vinge med en OS 32 men numera är jag inte ute efter fart, bara nöjesflyga. En 25:a var den motor man fick använda på tävlingar och den gav fullt tillräcklig prestanda.
    Det stora problemet med eldrift blir vikten och att få tyngdpunkten att hamna rätt utan alltför mycket besvär. Det var länge sen jag bråkade med modellen men jag ska damma av den och kolla om det är värt besväret.

    /Ville

  10. #10
    Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    424
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Jag fick lite nytändning för ett tag sen och har beställt en Durafly Tundra och en Lipo-ack från Hobbyking, Vingen får hänga med som katten på svansen. Det var min första beställning någonsin från Kinabutiken och det funkade bra. Har fått bekräftelse på att grejorna är på väg. Trögare går det med min Horus X10S beställning från T9 Hobby Sport i England. Har väntat över två månader nu och ännu inga positiva besked. Vad jag har fått veta idag är att FrSky har ändrat batteriladdningen i sändaren som tidigare var ett fiasko enligt de sakkunninga. I första versionen av X10 hade de använt en Usb-C kontakt för laddningen och den stred tydligen mot alla usb-standarder som finns, så nu har de ändrat till ett runt ladduttag, nåt liknande JR, Futaba, såna som brukar vara monterade på små nätaggregat (har nästan aldrig använt dessa).

    /Ville

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •