Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Skalalikt motorval

  1. #1

    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    313
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard Skalalikt motorval

    Någon som har en känsla för/erfarenhet av motorval till en Sopwith Camel 60" på ca 3kg?
    Kan en OS 48FS vara lagom? Tanken är att det ska upplevas skalalikt sedan får flygningen anpassas.

  2. #2
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 749
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Å ena sidan så var originalen inte övermotoriserade på den tiden. Alltså bör ditt val vara väldigt skalalikt effektmässigt.
    130 hästar var originalet på. Men man kan nog tror att planet gick med i stort sett full effekt hela tiden och det är knappast så vi flyger våra modeller. Dessutom så är dubbeldäckare riktiga monster i luftmotstånd med alla stag och linor.
    Går du upp ett steg så kan du ha bättre marginal vid starter i gräs. Vårt gräs är sällan i skala ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    7 006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo, det finns ju som sagt en vänsterspak som går att föra upp och ner så att få till skalalikt flygande är ju fullt möjliigt även om man har lite mera effekt till hands så nog har Patrik rätt alltid. Och att sega sig över hela fältet innan kärran kanske "hoppar upp" skapar nog ingen favoritkärra, tyvärr.
    Roger

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 062
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Mer effekt, lägre varvtal, färre cylindrar. En FS91 med hög pitch kan gå på låga varvtal och ge ett skalalikt ljud medan en 48 som måste ha låg pitch för att alls skapa drivkraft nog för starten får yla på ganska friskt.

    Titta på motorvikter och välj vad du behöver. En 48+massa bly i nosen blir ju sämre än en 91 utan bly osv.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  5. #5
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 749
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	right.png 
Visningar:	16 
Storlek:	154,3 KB 
Id:	64765
    Som Henke skriver - Den generationen med väldigt kort nos behöver ofta nosvikt för att bli i balans. Ett annat sätt är förstås en specialsvarvad "propellermutter" - eller egentligen en bricka om det ska vara skalalikt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 062
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	right.png 
Visningar:	16 
Storlek:	154,3 KB 
Id:	64765
    Ett annat sätt är förstås en specialsvarvad "propellermutter" - eller egentligen en bricka om det ska vara skalalikt.
    Det finns en vandringssägen om en herre som provade detta. Svarvade en spinner i solid metall. Modellen gick inte att svänga med pga gyroverkan. Värt att tänka på och kanske testa på något billigt hihi.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  7. #7
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    831
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det finns en vandringssägen om en herre som provade detta. Svarvade en spinner i solid metall. Modellen gick inte att svänga med pga gyroverkan. Värt att tänka på och kanske testa på något billigt hihi.
    Då kanske det blir riktigt skalalikt - originalet hade ju en roterande stjärnmotor som bör ha gett en kraftig gyroverkan. Kanske inte för inte som Camelen var känd för att vara svårflugen och helst svängde åt höger...?

    Mvh
    Kjell

  8. #8
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 749
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det finns en vandringssägen om en herre som provade detta. Svarvade en spinner i solid metall. Modellen gick inte att svänga med pga gyroverkan. Värt att tänka på och kanske testa på något billigt hihi.
    Nu finns det faktiskt färdiga tunga "spinnrar" att köpa. Och jag vet ett flertal modeller som flyger väldigt bra med tung spinner.
    Det är väl som med BMW motorcyklar - man gasar på om man ska svänga år ena håller och drar av gasen när man ska svänga år andra. När man väl har kört in sig så är det en fördel med den hjälpen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    313
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Tackar för svaren, ungefär som jag tänkte men mest att det låg en 48a å skräpade, synd jag sålde 91an.. Har två Saito 82or jag annars tror är mer än väl i kraft men de sitter i en annan kärra å pillar man ur brukar de inte komma in igen..
    Fördel med större motor är större propp vilket ser snyggare ut, får nog bli det i alla fall även om 48an kanske orkat.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •