Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Eachine wizard x220s - Montera propellrar?

  1. #1

    Standard Eachine wizard x220s - Montera propellrar?

    Precis fått hem en ny quad, En Eachine wizard x220s

    Hur fasen ska man dra propellrarna ? Vet att det är en nybörjar fråga men vill inte skada något då det är Nylock muttrar och finns inget att hålla emot med förutom om man ska peta in något i motorn vilket skulle kunna förstöra linningen

    Något förslag?

  2. #2

    Standard

    Hej
    Jag anser mig också som nybörjare trots hög ålder ;-)
    Flyger d.i.v. multirotor och har aldrig upplevt problemet du
    beskriver, men är man fingersvag kan kanske detta vara nått,
    https://www.banggood.com/Realacc-Motor-Grip-Pliers-For-RC-Models-p-1053444.html?rmmds=search&cur_warehouse=UK

  3. #3

    Standard

    Jag har ingen sån quad (finns otroligt antal sorter och konstruktioner så det är säkert väldigt få som har samma här), men jag brukar nog bara hålla i motor och propeller med en hand (fingarna) och dra åt muttern. Menar du att motorn roterar när du drar åt muttern för att nyloc-muttern är för trög och du inte orkar hålla emot motorn med fingrarna? Testa utan propeller första gången annars?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag har ingen sån quad (finns otroligt antal sorter och konstruktioner så det är säkert väldigt få som har samma här), men jag brukar nog bara hålla i motor och propeller med en hand (fingarna) och dra åt muttern. Menar du att motorn roterar när du drar åt muttern för att nyloc-muttern är för trög och du inte orkar hålla emot motorn med fingrarna? Testa utan propeller första gången annars?
    Precis , Motorn snurrar och det är ett glapp på 2mm när muttern väl börjar greppa. Finns inte en chans att någon orkar hålla i med bara fingarna

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mj58 Visa inlägg
    Hej
    Jag anser mig också som nybörjare trots hög ålder ;-)
    Flyger d.i.v. multirotor och har aldrig upplevt problemet du
    beskriver, men är man fingersvag kan kanske detta vara nått,
    https://www.banggood.com/Realacc-Motor-Grip-Pliers-For-RC-Models-p-1053444.html?rmmds=search&cur_warehouse=UK
    Tackar, Ja den som orkar hålla emot är nog omänsklig! Löste problemet genom att dra ett buntband igenom ventilationshålen och låste runt armen,Fick offra 4 st men det var det värt. Tack för länken!

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har nog aldrig varit med om det som du beskriver, Robert.
    Testa att ha gummihandskar på dig när du håller i motorn - såna man har när man diskar.
    Du skall ju trots allt bara övervinna motståndet i nylock-muttern och sen lite extra när propellern skall fixeras så speciellt omänskliga krafter borde inte behövas.
    Roger

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Gummiduk runt motorn och polygrip löser allt med motstånd.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Standard

    Har du bild på denna motor och mutter? Nyloc är bara en nylonpackning och brukar inte vara sååå tröga. Det hela låter lite skumt... Är det månne CCW-gängat?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Har du bild på denna motor och mutter? Nyloc är bara en nylonpackning och brukar inte vara sååå tröga. Det hela låter lite skumt... Är det månne CCW-gängat?
    Ja två är CCW gängade och 2 CW , Det har jag koll på .Ska se om jag kan ladda upp en bild strax

    Senast redigerat av Robert76 den 2017-12-23 klockan 13:22.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Jag beställde en likadan för inte så länge sen och hade precis samma problem som du, att dra åt muttrarna... Framför allt dom silverfärgade.
    Plasten/Nyloc'en (förmodligen plast och inte nylon) i dom är av alldeles för hård sort. Jag drog dom igenom en vanlig M5 skruv ett par gånger och petade bort den plast som då började spreta utanför muttern.
    Då gick det lättare.

  11. #11

    Standard

    Råkade se ett verktyg för ändamålet... =) Så tydligen är problemet så stort att någon tagit fram en tång.
    http://www.rctech.se/index.php?route...product_id=568
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Råkade se ett verktyg för ändamålet... =) Så tydligen är problemet så stort att någon tagit fram en tång.
    http://www.rctech.se/index.php?route...product_id=568
    Precis den har jag nu hemma och det verkar fungera bra! Som sagt som Zeno skrev så sitter dessa Nyloc rätt hårt vilket i sig inte är något fel för då slipper man tappa en propp men ska ju kunna få bort och dit nya också

  13. #13

    Standard

    Ovanligt med nyloc på större multicoptrar. Där är det oftast låsbrickor eller annan lösning som tex Tiger Motors tvåskruvslåsnig.
    Nyloc är engångsmuttrar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Inte alls engångsmuttrar. Om man inte kan snurra dem med fingerkraft är de ok inom det stora flyget.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •