Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Var köper man prisvärt filament?

  1. #21

    Standard

    Mod 4: Anti Z vobble, gör väl precis tvärt om. Gängstången ska vara fri att vobbla, det är därför den är monterad med en fjädrande del mot motorn. Den andra stången håller Z axeln rak och fin.

    Buildtak är bättre än tejp. PEI ska vara ännu bättre sägs det men det har jag inte provat ännu.

  2. #22

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    82
    Jobb
    Jobbar inom plast/formsprutnings industrin.
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb ÖMFK

    Standard

    Jag måste säga att jag är extremt nöjd med min Anet A8.
    Den har skrivit ut perfekta föremål redan från start. Tror att om jag skulle börja hänga på uppgraderingar på den, att det skulle bara bli sämre.

  3. #23

    Standard

    Om man nu inte vill lägga +10,000:- på sin första 3D printer utan snarare vill hamna under 5000:-, gärna 3000:-, och inte vill meka hela tiden, finns det nåt tips på en bra printer då? Storlek på printade bitar ca max ca 100-150mm.

    Tror att det är nylon jag vill printa, starkt och segt.

  4. #24
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag behöver inte meka hela tiden, stora skillnaden var plant bord, efter att jag skaffade det (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/55105-Var-k%C3%B6per-man-prisv%C3%A4rt-filament?p=432307&viewfull=1#post432307 uppgradering 6) har jag bara skrivit ut.
    Så min rekommendation är Anet A8. Kan du bygga ihop en ARF så bör du kunna sätta ihop en Anet A8.

    Byggsats 1300:-, förbättringar cirka 700:-, filament har jag för 1000:-. Summa cirka 3000:-.
    "3D printer hotbed Mosfet" ebay eller aliexpress 40:-
    Kullager x 4 608ZZ på biltema 160:-
    Skruv M5 x 10 12st horbach 17:-
    Skruv M4 x 20 12st hornach 27:-
    Självlåsande mutter M4 80st hornbach 60:-
    Fläkt arctic cooling 80mm, (37:- på coolingkit.se men jag hade en över)

    Hyllplan spånskiva på bauhaus 70:-
    minivinkel 2x40x40x20 10 st 45kr bauhaus (går att skriva ut i stället)
    blå målartejp bauhaus 38mm 25m 65:

    Orange Pi Prime + nätagg aliexpress (278:-) - ta någon annan med bättre support t.ex orange pi plus (212:-) , man kollar på armbian.com vilka som har support eller för enkelhets skull köper man en raspberry pi för 600:-. Detta är minst nödvändig och egentligen bara till för om man vill göra timelapsevideo av sina utskrifter, samt starta utskrift hemma från jobbet (ifall utskriften tar många timmar).
    Senast redigerat av freddan_6 den 2017-12-30 klockan 22:31.
    fredrik

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har en kompis som har en sån här - https://www.clasohlson.com/se/3D-skr...Finder/38-7720
    Han har inte hunnit använda den speciellt mycket ännu men det som gjorts har fungerat bra i alla fall.
    Sen går den säkert att få tag i billigare - endera hos annan affär eller de gånger Classe lämnar rabatter av generell art. Kompisen köpte den vid ett sånt tillfälle hos Classe så han gav bara strax under 4000 kr.
    Roger

  6. #26

    Standard

    Lite sugen är jag allt, på att bygga, det ska erkännas!!
    Men jag kan noll och inget om detta så därför kändes det säkrare att köpa PnP.

    Vilket cad program ska man använda? Var/hur kan man lära sig det!

  7. #27


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Lite sugen är jag allt, på att bygga, det ska erkännas!!
    Men jag kan noll och inget om detta så därför kändes det säkrare att köpa PnP.

    Vilket cad program ska man använda? Var/hur kan man lära sig det!
    Autodesk (AutoCad) lämnar gratislicenser till hobbyister för Fusion 360, ett fullödigt cad-program. Finns lite tutorials också.
    Tror det är lättare för den som inte kunnat cad tidigare att lära sig. Själv måste jag lära om och det är svårt vid min ålder. Skyller på det i alla fall.

  8. #28

    Standard

    Verkar som att nylon måste ha ca 110 grader på plattformen....

  9. #29

    Standard

    Jag behövde något som var bara "trycka på print" och så behövde jag större utkrifter, därför blev det ett etablerat märke som FlashForge och någon av deras skrivare den äldre Dreamer 2015 och Creator Pro 2016. Men sen hade Inventor 2017 kommit som var bättre på flera sätt. Använder www.tinkercad.com än så länge samt FlashForge eget program för att läsa in STL/OBJ och skriva ut (detta program är bättre än tidigare versioner). Men det är allt jag använt så jag har lite att säga om vilket som är bäst.

    Vill du bygga, köp inte en FlashForge. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #30

    Standard

    He, he... MÅSTE inte bygga men om det absolut krävs för att uppfylla mina tekniska & ekonomiska önskemål så javisst.
    Nylon är ett absolut måste och lärde mig precis att det måste ha en uppvärmd platta eller vad det nu heter.

    Hur letar man efter printer för att klara nylon dvs uppvärmt?
    Finns det något ställe där man bara typ kryssar i det här vill jag ha till detta priset?

  11. #31

    Standard

    Klarar inte dom flesta av nylon idag, dock med väldigt olika framgång. Finns enkom Nylon-3D-printers. Kollat 3DHubs.com om du blir klokare? Uppvärmd platta är en sak, men uppvärmd omgivning till på det för jämn temperatur gör det hela bättre, dvs förlutna lådor.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #32
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Försluten låda = ikea lack + 4 skivor plexiglas, se https://www.thingiverse.com/thing:1843235.
    Största modellen rymmer skrivare + filamentrulle.
    Med nylon kan du börja med 85 grader på plattan och prova dig upp.
    Munstycket ska ha 230-255 så det klarar till och med Anet A8.
    Det stora problemet är temperaturen, hela lådan ska vara varm för att utskriften ska lyckas verkar det som, så många rekommenderar att förvärma bädden i en kvart så hela lådan blir varm. Nylon krymper när det svalnar, och när saker krymper tenderar de att släppa från bädden.
    Senast redigerat av freddan_6 den 2017-12-31 klockan 13:32.
    fredrik

  13. #33

    Standard

    Alltså, det här är en helt ny värld som öppnar sig!
    Samma sak som när jag började multikopter (nej, inte drönare....) för ca 5-6 år sedan....!

  14. #34
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du bestämmer dig för Anet A8 och köper den från gearsbest, så se till att du har försäkring på försändelsen. Min kom bort på "national sorting hub" i nederländerna (för att återfinnas 45 dagar senare, men då hade jag redan en annan skrivare från den försäkring jag betalade till gearbest).
    fredrik

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Alltså, det här är en helt ny värld som öppnar sig!
    Samma sak som när jag började multikopter (nej, inte drönare....) för ca 5-6 år sedan....!

    Jag kände exakt samma sak när jag väl kom igång med 3D-skrivandet, möjligheterna är nästan oändliga, det är bara din fantasi som begränsar. Mitt största hinder i början var att lära mej ett bra CAD-program, men efter några hundra timmars youtubande o lek med ritprogram så lossnade det till slut. Mitt mål med säsongen 2018 är att konstruera o skriva ut en pylonkärra i PLA som går i 300km/h.

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Om du bestämmer dig för Anet A8 och köper den från gearsbest, så se till att du har försäkring på försändelsen. Min kom bort på "national sorting hub" i nederländerna (för att återfinnas 45 dagar senare, men då hade jag redan en annan skrivare från den försäkring jag betalade till gearbest).
    Tack för tipset!

  17. #37
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle Visa inlägg
    Jag kände exakt samma sak när jag väl kom igång med 3D-skrivandet, möjligheterna är nästan oändliga, det är bara din fantasi som begränsar. Mitt största hinder i början var att lära mej ett bra CAD-program, men efter några hundra timmars youtubande o lek med ritprogram så lossnade det till slut. Mitt mål med säsongen 2018 är att konstruera o skriva ut en pylonkärra i PLA som går i 300km/h.
    Den vill jag se[emoji16]

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Den vill jag se[emoji16]

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

    Du får se den på fältet många gånger 2018, har en hel drös med vingar som ska provas ut+lite andra småsaker.

  19. #39
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle Visa inlägg
    Du får se den på fältet många gånger 2018, har en hel drös med vingar som ska provas ut+lite andra småsaker.
    Låter jätteintressant!

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #40

    Standard

    Ursäkta om jag kapar tråden lite.

    Nyttan av en 3d-skrivare, Fusion360 o lite fantasi.
    Fick ett par quads av en polare, HK:s SK 450. Min första tanke när jag lyfte den första ur lådan var, jösses vad tung den är!
    Ställde den på arbetsbordet o funderade en stund, Startade Fusion360 o började rita, resultatet syns här nedan, 106 gram lättare, betydligt styvare armar o mindre luftmotstånd. Allt som behövdes extra var 4X220mm kolfiberrör, 8mm diameter.

    Originalet.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180101_135243.jpg 
Visningar:	215 
Storlek:	104,0 KB 
Id:	64915
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180101_135258.jpg 
Visningar:	180 
Storlek:	100,2 KB 
Id:	64916
    Efter moddning.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20171217_183711.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	79,8 KB 
Id:	64922
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180101_135319.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	102,2 KB 
Id:	64917
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180101_135343.jpg 
Visningar:	201 
Storlek:	81,5 KB 
Id:	64918
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180101_135404.jpg 
Visningar:	193 
Storlek:	54,6 KB 
Id:	64919
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180101_135456.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	82,6 KB 
Id:	64920
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180101_135416.jpg 
Visningar:	226 
Storlek:	100,8 KB 
Id:	64921
    Senast redigerat av pilotkalle den 2018-01-01 klockan 14:42.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •