Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 43 av 43

Ämne: Var köper man prisvärt filament?

  1. #41
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle Visa inlägg
    Ursäkta om jag kapar tråden lite.

    Nyttan av en 3d-skrivare, Fusion360 o lite fantasi.
    Fick ett par quads av en polare, HK:s SK 450. Min första tanke när jag lyfte den första ur lådan var, jösses vad tung den är!
    Ställde den på arbetsbordet o funderade en stund, Startade Fusion360 o började rita, resultatet syns här nedan, 106 gram lättare, betydligt styvare armar o mindre luftmotstånd. Allt som behövdes extra var 4X220mm kolfiberrör, 8mm diameter.

    Originalet.
    Bifogad fil 64915
    Bifogad fil 64916
    Efter moddning.
    Bifogad fil 64922
    Bifogad fil 64917
    Bifogad fil 64918
    Bifogad fil 64919
    Bifogad fil 64920
    Bifogad fil 64921

    Helt OK trådkapning.

    Det är ju bara fantasin som begränsar vad man kan ha 3d-skrivaren till. Jag har skrivit ut allt från kaffefilterhållare till julgransprydnader och nyckelringar (och förbättringar till min Anet A8). Jag kan meddela att jag provat träfilament från kina (aliexpress/butik "long for space") - blir väldigt randigt, troligen inte så bra kvalitet, men det luktar i alla fall gott. Jag provade även filament från Hobbyking; silver och nightglow, och det fungerar över förväntan, lika bra som Claes Olsson. Det filament som fungerar sämst för mig är vitt från Claes Olsson. Jag har mätt diametern och det är rimligt samma bredd (1.79mm +/- 0.02mm). Men jag får inte riktigt rätt på det och tror jag ska höja temperaturen från 200 till 210 på munstycket. Det delar sig vid belastning och fäster inte riktigt ihop. Näst sämst är trä (nämnt ovan) och tredje sämst svart från flashforge. felet känns som för kallt, Jag använder standard temp, ska prova med 210 grader på munstycket på det också.

    Jag råkade köpa italienskt graphene-filament som var dyrt och jag inte riktigt vet vad jag ska ha till. Ledande och troligen robustare, men tillverkaren (filoalpha) säger bara att filamentet leder ström.

    Mitt nya munstycke har inte kommit men väl bed-level-sensor (vad det nu heter på svenska). Med sensor blir arbetet mycket enklare.
    En konstig sak var att en av mina datorer (den nyaste) inte kunde flasha om med stöd för ny firmware, men den gamla kunde. Detta var oavsett om jag använde USB (AVRISPmkII) eller USBasp. Avrdude sade "warning cannot set sck period". Det riktigt lustiga är att den nya datorn kan flasha Turngy 9X med USBasp men inte Anet A8. Nåt litet fel jag inte förstår har jag.
    fredrik

  2. #42
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb
    Superhero

  3. #43
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Okej så här två måndader och mycket pyssel har jag börjat ändra uppfattning om ifall Anet A8 var värt pengarna. Det var kul att börja 3D-printa med den och jag har lärt mig mycket. Men .... Lite som Roger antydde så kanske man skulle satsat lite mer pengar. Jag blev i alla fall biten av 3D skrivare och har börjat CAD:a, har t.ex. lagat en högtalare vars kontaktbleck på baksidan var trasigt, fixat nya gångjärn till min Pappas skivspelare, och skrivit ut en del hållare och annat i både rc-flygplan, hem och bil. Nu har jag köpt en andra skrivare som jag väntar på och då blev det en Tevo Tornado, rejält mycket större och med bara en till tre uppgraderingingar som folk på forum föreslår dvs en nästan helt komplett skrivare. Tevo Tornado kostar cirka 3000 kr på deal extreme och banggods. Trots dålig frakt förra gången gick jag på banggods då de kan skicka från Tyskland, så jag slipper moms.
    Uppgraderingar: Bättre filamenthållare, bättre fläktmunstycke, och eventuellt bättre balanserad Z-axel. Det sista ska jag prova utan.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •