Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Var köper man prisvärt filament?

  1. #1
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard Var köper man prisvärt filament?

    Hej
    Jag har precis skaffat en billig kinaskrivare (Anet A8). Jag köpte mitt första filament på claesolsson och är rätt nöjd, det fungerar bra med några uppgraderingar av skrivaren, utom medföljade filament som var oanvändbart. Än så länge skriver jag bara med PLA. Skrivaren har inget slutet rum så det går bara att skriva med PLA och ABS (tror jag).

    Clasolhssons filament som var det första jag har provat fastnar innan det blev böjt, samtidigt som det är hållbart. Men finns det ännu bättre filament och i så fall var?

    Detta röda https://www.clasohlson.com/se/Filame...on/Pr387986005 och detta svarta https://www.clasohlson.com/se/Filame...ge/Pr387721005 är de filament från clasohlsson som jag provat.
    fredrik

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Titta på woodfill eller laywood. Extremt lättprintat och ger oöverträffad finish samtidigt som supporten går att ta bort. Det kallar jag prisvärt
    Superhero

  3. #3

    Standard

    Classes PLA är väldigt prisvärt, kör själv med det. Ska jag rekommendera något så är det en sån här: http://reprappro.me/product/e3d-v6-h...ct-12v-orginal samt att du kör med Bowden på din A8. Med Bowden o E3D-v6 så blir X-carriage minst 3 hg lättare o du får betydligt bättre utskrifter.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    82
    Jobb
    Jobbar inom plast/formsprutnings industrin.
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb ÖMFK

    Standard

    Har samma skrivare. Plasten som följde med fungerade helt fantastiskt på min. Vilka uppdateringar har du gjort på din så här långt? Märkt att dom gör någon större förbättring?

  5. #5

    Standard

    Är det samma material till 100% i alla PLA? Eller har de olika egenskaper, tillsatser, osv? Vad skiljer en rulle plast åt från en annan, förutom priset? Jag köpte FlashForge PLA till min FlashForge-skrivare. Tyckte jag lät som en bra Combo, fast Clas Ohlsons låg på hyllan nedan. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Jag brukar köpa filament från 3dPrima -de har ett stort sortiment ock snabb frakt
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Mitt filament som följde med splittrades och böjde sig ändå på plattan. Det luktade fan, det skulle kanske kunna ha varit ABS som jag försökte skriva med PLA-inställningar?. Paketet var märkt PLA.

    Jag är dock nöjd med clas ohlssons filament (endast provat PLA). Det går att skriva en aning snabbare med flashforge filament på anet a8 än med claes ohlssons eget. Reslutaten blir fina och lever i alla fall upp till mina förväntningar med bägge fabrikaten. Mitt röda är Claes Ohlsson, och mitt svarta är Flashforge.

    Säkerhetsuppgraderingar:
    Uppgradering 0: Jag läste på en del och skaffade mig MOSFET redan från start (min skrivare satt fast i "country sorting hub" i 45 dagar, så tillbehör kom i god tid.

    Uppgradering 1: Jag mätte strömförbrukning och kom fram till att jag bara behöver kyla nätaggregatet när heatbedden är på.
    Jag hade en överblivet 80mm fläkt. Den behövde fan guard https://www.thingiverse.com/thing:335784.

    Utskriftsuppdateringar
    Uppgradering 2:
    Dubbla låsmuttrar på X-axelns timerband. Detta var nödvändigt för att över huvud taget få en utskrift. Skruvarna skruvade ut sig och spänningen på bandet miskade så mycket att det hoppade över kuggar. All utskrift är tyvärr slängt även om det såg kul ut.

    Uppgradering 3:
    Montera om metallspännen till Z-axeln så att Z-axeln går in i sina hål. Efter det kunde jag skriva ut saker som skulle bli högre än 1 cm.

    Uppgradering 4:
    Anti Z Wobble till Z-axeln med kullager 608ZZ. https://www.thingiverse.com/thing:1858435. Efter det kunde jag skriva ut "Customizable Temperature Calibration Tower" på thingiverse.

    Uppgradering 5:
    T-corner för att få skrivaren stabilare. https://www.thingiverse.com/thing:1672959

    Uppgradering 6:
    Satte skrivaren på ett hyllplan och skruvade fast så jag slipper kalibrera om hela tiden (mitt bord är inte plant)

    Uppgradering 7:
    Filamenthållarna fick centrumlager med 608ZZ. Egen design (inte klar har ett hål som man ska sätta igen https://www.tinkercad.com/things/lqpZLPQ44Jb för flashforge, och dessa för Claes Ohlssons https://www.thingiverse.com/thing:1405931

    Uppgradering 8:
    Extruder Button https://www.thingiverse.com/thing:2182276 Så man inte får ont i tummen om man byter filament.

    Uppgradering 9:
    Egna och andras filament guide https://www.tinkercad.com/things/3gewEHNgKCR (hittar inte originalet. Jag har bara spegelvänt och satt in en text)

    Uppgradering 10:
    Flashade om med marlin.

    Uppgradering 11:
    Skaffade en orange pi prime. Den kör armbian. Kollade inte upp os innan jag skaffade raspberry klon. Man måste stoppa uppgraderingar av 14 paket för att den ska starta efter uppdatering, den ligger på OS=bleeding edge.

    Denna orange kör i alla fall octoprint och eget skript av fswebcam. Den har en inkopplad Logitech webcam C920 som ska göra timelapse av utskrifter.

    Ställningen till kameran skrivs dock ut just nu så man for inte se den.

    Upppgradering 12:
    Utomhusmålartejp för bedden, och ett tunt lager biltema spraylim.

    Uppgradering 13:
    Mjuka modellflygar siliconbatterikablar till heatbedden i stället för de styva ledarna som följde med.

    =====================
    Lite bilder

    Svart filament = Flashforge (perfekt)
    Rött filament = Claes Ohlsson (lite skrutt i hålet)
    Vitt filament = Anet A8, ganska dåligt. Här släppte det trots biltema spraylim på blå utomhusmålartejp.


    (Edit - hur tar man bort "bifogade minatyrer" )
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tre filamentguider.jpg 
Visningar:	290 
Storlek:	56,0 KB 
Id:	64854

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20171223_170856.jpg 
Visningar:	242 
Storlek:	43,8 KB 
Id:	64856Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20171221_143911.jpg 
Visningar:	205 
Storlek:	49,2 KB 
Id:	64858Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20171221_143942.jpg 
Visningar:	261 
Storlek:	96,3 KB 
Id:	64859Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20171224_125423.jpg 
Visningar:	237 
Storlek:	94,2 KB 
Id:	64860Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20171221_143926.jpg 
Visningar:	284 
Storlek:	57,4 KB 
Id:	64861Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	litenboat.jpg 
Visningar:	316 
Storlek:	69,0 KB 
Id:	64862
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20171223_170853.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	55,1 KB 
Id:	64855   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20171223_170918.jpg 
Visningar:	200 
Storlek:	57,1 KB 
Id:	64857  
    Senast redigerat av freddan_6 den 2017-12-24 klockan 14:11.
    fredrik

  8. #8

    Standard

    Släng dina T-corners o skriv ut dessa istället:https://www.thingiverse.com/thing:2245117 , ger betydligt mer stadga i ramen. Betonar igen;E3D-v6,E3D-v6,E3D-v6 samt bowden. E3D-v6 finns även som kinaclon;https://www.gearbest.com/3d-printer-...&lkid=10642535 kräver dock en del kärlek o mek innan den funkar som den ska.
    Dom här är utmärkta att spänna fast din skrivare med;https://www.thingiverse.com/thing:1683033 , då kan du flytta hyllplanet med din skrivare på utan att dina inställningar till heatbeden böver kalibreras om.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20171225_014156.jpg 
Visningar:	192 
Storlek:	81,0 KB 
Id:	64866

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ha ha många tips om E3D-v6. Jag har läst lite om strul med matningen på bowden så jag vågar inte gå hela vägen utan tar en kompromiss: Titan. Jag har köpt ett kit med titan gearbox + ny lättare stepper + en E3D-V6 klon. Får se om klonen är tillräckligt bra. Hoppas i alla fall den lättare extrudern gör sitt till. Och jag får väl skriva ut nya ramstabiliserare och nya spännen. När ska jag bli klar med skrivaren så jag kan använda den?
    fredrik

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Känns inte som den printern är vad en kamrat brukar benämna "konsument-produkter"...
    Roger

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    När ska jag bli klar med skrivaren så jag kan använda den?
    Det där känner jag igen, med A8:an stock så duger den inte till mycket. Men jag ser det som en maskin som man kan sätta sin egen prägel på och ju mer man skruvar med den ju mer lär man känna den. Finns ju fördelar med en PnP-maskin som tex en CR-10 men det väljer man ju själv. Jag har provat på med en E3D-V6 Kinaklon o den funkade inte alls när jag fick hem den (monterad!), det visade sej att det var för låg tolerans på gängorna mellan heatbreak o heatsink, det var så mycket glapp så värmen vandrade inte ut till heatsinken och fick till följd att filamentet smälte för högt upp så det blev tvärstopp efter 20 sekunders skrivande. Dock så löste det sej, lite vanlig CPU-kylpasta på gängorna så var problemet ur världen. Dock så gav heatern upp efter en timme men jag satte dit den som följde med A8:an och sen dess så har maskinen fungerat felfritt.

    Fördelen med en lätt X-carriage är att du minskar risken för ghosting, + att X-motorn får ett lättare arbete.
    Jag har även tagit bort originalPSU:n då den dog efter c:a 10 timmars skrivande, kör med en vanlig datorPSU nu och det funkar klockrent.

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Känns inte som den printern är vad en kamrat brukar benämna "konsument-produkter"...
    Roger
    Skrivaren är nog snarare som en äkta ARTC (Almost Ready To Crash) från det billigaste hobbykingsortimentet med bakvikt, undermålig konstruktion, för vekt på fel ställen och så vidare.
    Det var i alla fall bra passform på bitarna, och alla mina stänger var raka.
    Efter de 13 uppdateringar jag skrivit om och Pilotkalles tips om små fasthållare så har jag börjat på verktygshållare och ställning till min raspberry kamera, d.v.s börjat använda skrivaren.
    Över huvud taget känns det som den första matrisskrivaren jag övertog från jobbet och lagade. Den krävde kärlek, var ytterst långsam och riktigt högljudd. Anet A8 är rätt mycket tystare, men rejält långsam och kräver kärlek i alla fall vid byte av filament. Tystare ska den bli med nya lager på ingång. Nu skriver jag en hållare till raspberry kameran som tar 5.5 timmar (gissning från OctoPrint), ihålig konstruktion 34x37x55mm.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2017-12-25 15.37.20.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	83,8 KB 
Id:	64867
    fredrik

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Känns inte som den printern är vad en kamrat brukar benämna "konsument-produkter"...
    Roger
    Jag påstår att A8:an är en av de mest prisvärda maskiner som finns på marknaden, förutsatt att man har tagit reda på vad man köper och känner till det merarbete som krävs för att få den att arbeta optimalt.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan säkert vara som du säger pilotkalle men det är nog ändå ingen s k konsument-produkt eftersom det verkar som det snarare är en hobby i sig att få en sån printer att fungera tillfredställande.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kan säkert vara som du säger pilotkalle men det är nog ändå ingen s k konsument-produkt eftersom det verkar som det snarare är en hobby i sig att få en sån printer att fungera tillfredställande.
    Roger
    Som många ARF:er då?

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror ändå att en ARF många gånger är enklare att få till än att att få just denna printermodell att fungera tillfredsställande - i alla fall när man läser Fredriks vedermödor...
    Är "PNP-skrivare" mycket dyrare eller ?
    Roger

  17. #17


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Köpte för något år sedan en Flashforge Finder på Classe O. Bara tuffat och gått i alla lägen.
    Själva skrivaren är ett verktyg, inte ett projekt i sig. Tycker jag.

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    1
    Jobb
    Modellflyg
    Klubb
    KMFK Karlskoga

    Standard

    Hallå jag har testat en del olika filament och primaselect är nog det bästa jag varit med om, Dom andra bara strulat som jag testat och med primaselect så körde jag ut 3d labs spitfire och med ett klockrent resultat med en Wanhao i3 plus
    MVH

    T.Nystedt

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Själva skrivaren är ett verktyg, inte ett projekt i sig. Tycker jag.
    Håller med - såvida inte själva hobbyn är just 3D-skrivare. Men modellflyg är ju en hobby i sig och då vill jag nog också se en 3D-skrivare som just ett verktyg att använda inom vår hobby.
    Roger

  20. #20

    Standard

    Om hobby inte är 3D-skrivare utan resultatet så måste jag säga att jag är nöjd med min FlashForge Inventor 3D 2017.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •