Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Vinklar på vinge!

  1. #21
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bakerman Visa inlägg
    @henke2

    Jo det kommer bli gyro och eller blir det mycket justerande på Taranisen!
    Gött, klura som sagt på vad som styr vad på gyrot så det inte gör saken värre. Jag hade så bra hjälp av mitt gyro en gång att modellen aldrig varnade innan den bara vek sig.
    Superhero

  2. #22

    Standard

    Henke!

    Du som verkar påläst i det mesta som flyger! Vad tror du om att vingen som har en platt undersida påverkar när kärran skalas upp till ca 1200mm spv.?
    Dock blir det ingen ryggflygning, men i det stora hela?

  3. #23

    Standard

    Intressant fråga, hur ska vingprofilen ändras om tex flygets mått fördubblas?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bakerman Visa inlägg
    Henke!

    Du som verkar påläst i det mesta som flyger! Vad tror du om att vingen som har en platt undersida påverkar när kärran skalas upp till ca 1200mm spv.?
    Dock blir det ingen ryggflygning, men i det stora hela?
    Notera att påläst och kunna allt är olika. Jag har hört att skala upp går bra. Skala ner är värre. Att skala former är nog inga problem för dig, där emot får man tänka till på dimensionerna.
    Superhero

  5. #25

    Standard

    Henke

    Jag hade hade en jet trainer sport jet 90 från EJF som inte finns längre, men vad jag kommer ihåg samt bilder jag har så var vingen platt på undersidan.
    Den flög som på räls!
    Kommer fixa ritning på tisdag så får vi se.

  6. #26

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Spännvidden på originalritningen är, vad jag kan se, 36", alltså ca 91,5 cm.
    Att skala upp till 120 cm och behålla originalprofilen är inga problem!
    Men någon grad positiv riggningsvinkel på vingen skadar inte.
    Och det lär ju knappast bli en stirrig aerobatic, den ska flygas med värdighet!
    Retroholic!

  7. #27

    Standard

    Thomas
    Vad är riggningsvinkel??

  8. #28

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Trodde att jag skulle få den frågan...
    Jag väljer att kalla det som alla kallar "anfallsvinkel" för "riggningsvinkel".
    Egentligen är det ju (nästan) samma sak, riggningsvinkeln är den vinkel man bygger in vid konstruerandet gentemot datumlinjen, alltså en tänkt längsgående linje på kroppen.
    Normalt, om man har en symmetrisk stabbe, så ska stabben ligga i noll graders riggningsvinkel mot datumlinjen, sen experimenterar man med riggningsvinkeln på vingen, samt, på en vanlig motorkärra med motorn i nosen, även motorns vinkel upp eller ner.
    I ditt fall, med en profil med flat undersida, hade jag nog för stabilitetens skull valt att lägga vingens riggningsvinkel en eller ett par grader positivt, alltså höja framkanten en smula.
    Det negativa med detta är att man får mer lyftkraft ju fortare man flyger. Detta brukar man kompensera med ett par graders nedåtriktning på motorn (i nosen).
    Hur du gör med en EDF har jag ingen teori om, där är väl motorns vinklar fasta??
    Kanske någon annan som har några förslag?

    Anfallsvinkel däremot (har jag fått lära mig) varierar under flygningen, det är alltså vingens läge gentemot flygriktningen.

    Ett laserpass är till stor hjälp när man tar ut olika vinklar!

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post398338
    Retroholic!

  9. #29

    Standard

    OK!
    2grader står det i ritningen.
    Ökad lyftkraft vid fartökning kanske inte blir så stor, eller får man trimma in vid en fart man gillar sedan kompensera vid gaspådrag eller gyro!? aah vi får se hur det går!
    Vinkla motorn/fläkt går ej när den är inbyggd men kaske vinkla utloppsröret.
    Men jag bygger enligt ritning, dock ej v-form på vingen.
    Har inventerat balsalagret så det blir ett samtal till Magnus på Mbs när ritningarna studerats.

  10. #30


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Om du ska flyga fortare trimmar du väl nos ned? Då minskas vingens anfallsvinkel och planet får en ny jämviktsfart där lyftkraften är lika stor som vikten. Höjden i planflykt hålls med gaspådraget. Nu åker man ju inte i planflykt några längre stunder med ett modellplan, men det är principen.

  11. #31

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det är sånt man får kompensera med nedåtriktning av motorn på ett 'normalt' flygplan med motorn i nosen...
    Retroholic!

  12. #32


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Alla sätt är bra utom de dåliga.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •