Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Vinklar på vinge!

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Vinklar på vinge!

    Hej alla glada och god fortsättning!

    Söker här på forumet, men hittar inte just det lilla extra!

    Skall försöka förklara!

    Jag har hittat en modell likt J29 Tunnan en Bell X-5 med 60mm fläkt, denna skall förstoras upp till 90mm fläkt.
    Detta tror jag inte skall vara några problem, förutom vingen.
    Tittar man på MJD modell så är det en vinge utan dihedral samt ingen washout. (vad jag kan hitta)
    Bell står det på ritningen 2grader incidence samt 5,3grader dihedral!

    Nu den stora frågan!
    Kan man bygga vingen utan dihedral samt 2grader incidece, samt finns det något hum om man kanske skulle bygga in washout på vingen?

    Någon som kan svara på denna fråga?

    /Håkan

  2. #2


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej, om du har en beprövad konstruktion så är det ju bara att använda de värden som den har?
    Spontant skulle jag dock inte bygga en sådan kärra med v-form, det skulle ju se konstigt ut om inte originalet har det?
    För jag antar att Dihedral 5,3 gr avser just V-formen?
    Rak vinge är inga problem. Planet blir teoretiskt sett lite ostabilare i roll-led men om du är redo för en modell av denna typ är det ingen fara. Små roderutslag i början och lite expo på rodren ger bra utgångsläge, sedan är det bara att trimma och justera till det flyger som du vill ha det.
    Anfallsvinkeln har ju att göra med den aktuella vingprofilen. Skall du köra samma profil som på den ritning du har så bör du använda samma anfallsvinkel...troligtvis? Annars se ovan.
    Washout/ skränkning har jag aldrig haft på en vinge och kommer nog aldrig att ha? Vissa konstruktioner kan må bra av det men de flesta behöver det inte.
    Det sägs att det skall ge bättre skevroderverkan och bättre klippningsegenskaper i låga farter?
    Jag undviker skevrodren vid inflygningen och flyger inte på stall-gränsen så det är ingen fråga för mig.
    Här kan säkert andra ha kompletterande åsikter? Mycket av detta beror på vilket plan man flyger och personlig flygstil.
    Trevligt objekt annars.
    Kör gärna en byggtråd när du kommer igång.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    De som konstruerat modellen har säkert kommit fram till sina vinklar genom olika försök som visat det bästa.
    Men självklart är det upp till var och en att justera lite efter egen smak.
    Jag brukar ofta ändra lite på de modeller jag bygger. Utvecklingen går ju framåt med övrig hårdvara som servon och mottagare så vet man bara vad man gör så kan det bli bättre än vad man tänkte sig för flera årtionden sedan.
    Sedan så är ju en jet inte precis någon trainer som ska bete sig snällt i låga farter väl ........

    Tror inte att någon kan svara luddigare på din fråga :-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    @Flygsmurfen
    Tackar för svar
    V-formen blir nog fel!, den är där nog för stabilare egenskaper tror jag.
    Kommer att ha 2grader anfall.
    Du skriver att rollplanet kan bli ostadigt!? Kan man justera det med lit upproder på skeven?
    @pgrts
    Tack för ditt luddiga svar!

    Länk: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=3978

  5. #5


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bakerman Visa inlägg
    @Flygsmurfen
    Tackar för svar
    V-formen blir nog fel!, den är där nog för stabilare egenskaper tror jag.
    Kommer att ha 2grader anfall.
    Du skriver att rollplanet kan bli ostadigt!? Kan man justera det med lit upproder på skeven?
    @pgrts
    Tack för ditt luddiga svar!

    Länk: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=3978
    Nej, det behöver inte vara ostadigt i meningen att det vobblar hit och dit. Jag kanske uttryckte mig lite fel?
    Resultatet blir att planet går dit du pekar. Det blir inte självrätande som en Cub eller andra högvingade plan.
    Om man är van vid neutrala konstflygmaskiner typ Extra, Yak, m.fl så är det inga problem.
    Man får bestämma själv vad planet skall göra helt enkelt.
    Nu vill vi se byggbilder :-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  6. #6

    Standard

    Ok, jag förstår vad du menar!

    Självklart blir det bygg bilder.

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Med den vingprofilen som visas på Outerzone's ritning hade jag (men det är ju JAG!) gjort följande:

    * 1-2 graders anfallsvinkel i f t datumlinjen, alltså "linjen" på kroppen som slutar i stabben

    * Noll graders V-form, dels ser det nog fel ut, dels är ju kärran högvingad, så all tyngd hänger undertill som ett lod

    * Differentierade skevroder! Mer upp än ner (nästan allt upp!), bara för att förhindra s.k. skevroderbroms.

    * Eventuellt mixa skevroder med en gnutta sidoroder.....

    Häftig kärra i alla fall! Ser ut som en slimmad J29:a!
    Retroholic!

  8. #8


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Pilform har till en del samma effekt som v-form, nämligen att vid snedanblåsning höja den främre vingen. Man ser aldrig fullskala med både pilform och positiv v-form, däremot ofta negativ v-form eftersom man "vill hamna på noll" dvs inte vill att sidorodret ska ha en roll-koppling.

  9. #9

    Standard

    Hej Thomas

    Jag tror den setupen kommer fungera!
    Skall fixa ritningar i veckan sedan får vi se när bygget börjar!
    Just nu är det den här som skall bli klar!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20170919_192356.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	27,6 KB 
Id:	64886

    Tack för svar!


  10. #10

    Standard

    @Danne1700

    Ok! ytterligare en förklaring!

    Kommer hålla mig till 0grader V-form men 2grader anfall, sedan får vi se!

    Tackar!

  11. #11

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Tittar man på ritningen så är det bara höjd och sidoroder på modellen och då behövs det nog V-form.
    Frågan är om det har varit en friflygande Jetex-modell ursprungligen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #12

    Standard

    Eftersom det blir 90mm edf så kommer jag bygga skevroder på den.
    Det kommer bli många modifieringar t.e.x. spant longeroner mm.

    Skam den som ger sig!

  13. #13

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Självklart ska du ju ha variabel pilform som originalet.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Var det inte J29:an som hade problem med att innervingen tappade lyftkraft i en sväng, och man satte på små "fenor" på vingen för att avhjälpa detta??
    Retroholic!

  15. #15

    Standard

    Det är små fenor på orginalet samt modellen, så det blir väl att knåpa ihopa något liknande!

  16. #16

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ska du konvertera en Bell X5 till en Tunnan? - Visst ha de en viss likhet.
    Finns det inte ritning på Tunnan i så fall?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #17

    Standard

    Jag kommer inte att bygga en j29!

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Intressant flygplan som var ett av de första som hade "swing wing" där vingens bakåtsvepning kunde ändras under flygning. Ska bli intressant att följa bygget. Jag vet inte om din modell kommer att efterlikna originalets flygegenskaper. Min egen erfarenhet är att modeller oftast flyger O.K, men det kan vara värt att undersöka exv. vilken vingsvepning som fungerade bäst (eller minst dåligt). Citatet nedan från Wikipedia hissar lite varningsflagg:

    "... Even so, the X-5 had vicious spin characteristics arising from the aircraft's flawed aerodynamic layout, particularly a poorly positioned tail and vertical stabilizer which, in some wing positions, could lead to an irrecoverable spin. This violent stall / spin instability would eventually cause the destruction of the second aircraft and the death of its Air Force test pilot in 1953."
    The unfavorable spin characteristics also led to the cancellation of tentative plans by the United States Air Force to modify the X-5's design into a low-cost tactical fighter for NATO and other foreign countries

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Tunnan var tidig med pilvinge vilket antagligen var problemet med att den klippte. Piloterna flög den inte rent om jag förstått det rätt. Uppdaterad förarinstruktion sägs varit lösningen.

    När man bygger en modell så bli den ofta lynnigare än originalet, där av att man lagt till V-form. Men det finns ju andra sätt att motverka detta, ett gyro tex. Där kan man låta skevroderkanalen styra sidrodret. Om modellen vill tippa så korrigerar alltså inte gyrot med skevroder utan med sidroder.

    Bygg smart, använd smart elektronik och programmera smart i din sändare så går det säkert vägen. Förr fanns det ofta piloter som var provflygare, de som hade spakat lynniga modeller i alla tider. Vet inte om det finns sådana kvar idag när allt flyger som på räls hehe...
    Superhero

  20. #20

    Standard

    @henke2

    Jo det kommer bli gyro och eller blir det mycket justerande på Taranisen!

    Har ju flugit mycket hemmaknåpade byggen så det skall bli skoj!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •