Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: lipostrl till separat bec

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard lipostrl till separat bec

    fråga till dom som vet

    lipostrl till separat bec

    kärran aerobatic 2,5kg i luften

    5 servon

    räcker en 2s 450mah till att driva en separat bec och hur många flygminuter får jag på denna ack ca ?

    mvh

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även om du har en separat BEC så kan du ju driva den ifrån drivacken - då vet du ju om inte annat att den är full-laddad när din drivack är OK att flyga med. Och även om du kör ner drivacken till dess fartreglaget bryter (inte rekommendabelt av andra anledningar) så räcker ju återstoden till att driva radioanläggningen för att kunna nödlanda din då "motorfria" kärra.
    En till ack - en till pryl man måste hålla reda på laddningsnivån i.
    Roger

  3. #3
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Beror ​ju lite på vad det är för servon som sitter i, tror ett 450 knappt räcker dessvärre... det är ju smidigt att ha ett ack till BEC som du kan ha kanske 4-5 flygningar iaf än att behöva byta även det efter varje landning..

    Om du har möjligheten så använd det acket du tänkt och ta en kortare flygtur på 3-4min sen skickar du i acket på laddning och då ser du direkt hur mycket de minuterna drar ur acket.

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har flugit en 2.5kg metanolkärra med lipo som servoack. Även om jag inte stängde av mottagaren mellan flygningar räckte 2S 1600mAh en halv dag.
    fredrik

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Åter - varför ha 2 ackar när det räcker med en som man dessutom MÅSTE ladda för att motorn överhuvudtaget skall fungera ?
    Separat BEC kan jag "köpa" men varför en ack till ?
    Roger

  6. #6

    Standard

    Vad har du för motor? El, metanol eller bensin?
    Jag har UBEC med LiPo i samtliga metanol- och bensinkärror.
    Men även i vissa el-kärror eftersom fartreglagets BEC inte räcker till.
    Men jag har inte haft dubbla LiPo i elkärrorna (en för motor och en för UBEC).
    Jag har haft dubbla LiPo när jag haft tex en DPSI Dual eller när jag använt någon videolänk, eller för att få mer flygtid.
    Jag plussar på Rogers fråga. :-) Men tillika... om du har underdimensionerat så att batteri-spänningen på huvudacken inte pallar med när du ger fullgas, så lär det gå på skräp med allt, då kan det vara bra ha en extra UBEC med extra ack...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    tittade på becen och den vill ha max 5s
    kärran flygs på 6s vilket då är enda anledningen till att tyvärr ha en extra ack :-(

    trevlig kväll på er alla flygtokar

  8. #8

    Standard

    Har i en kärra ett sk Opto-fartteglage på 100A. Det finns då ingen kabel att ge ström till mottagare. Fick skaffa en UBEC (max 4S) och har till den ett lipo 2S 450 mah.

    UBEC:en tar ström hela tiden så jag har satt en strömbrytare och en lysdiod för att lättare se om den är av eller på.

    Eftersom jag har telemetri kan jag i sändaren hela tiden se antalet volt i mottagaren + att jag har ett larm om det blir får låg spänning.

    Stänger jag av min UBEC efter varje flygning känns det som jag kan flyga "hur mycket som helst" utan att behöva ladda mitt lilla 2S lipo.

    Fråga är om man kan strömförsörja en UBEC från balanskontakten till mitt 6S lipo, tex plocka spänning från 2 eller 3 celler den vägen. Då behövs ju bara att fixa till en egen balans-kontakt i stället för ett extra lipo.

    /Rickard

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    ok
    låter intressant
    vilken typ av kärra, strl och antal servo drivs av 2s 450mah
    inomhusackarna skulle passa ypperligt till detta var tanken, 2s 450mah

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •