Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: En bra start på modellflygsäsongen 2018

  1. #1
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard En bra start på modellflygsäsongen 2018

    God fortsättning alla!!
    Idag blåste men det var hanterbart så idag tog vi en tur till modellflygfältet hela familjen. Jag tog min FunCub XL som jag nu monterat bombluckor på (tillval) så nu kunde ungarna få sina små fallskärmshoppare släppta för första gången. Blev även första flygningen med ljuskit monterat på modellen.
    Våga vägra Powerbox!

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Rätta tagen! Man blir ju alldeles flygsugen!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Heja Per!
    Vi hade lite vind även i Skåne.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ss_20180101-14.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	62,1 KB 
Id:	64923

    Men det gick ju att grilla så klart.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180101_01.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	140,3 KB 
Id:	64924

    Jag tror att vi var tre som fick vars en pinne i loggboken.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180101-02.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	114,5 KB 
Id:	64925
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    God fortsättning alla!!
    Idag blåste men det var hanterbart så idag tog vi en tur till modellflygfältet hela familjen. Jag tog min FunCub XL som jag nu monterat bombluckor på (tillval) så nu kunde ungarna få sina små fallskärmshoppare släppta för första gången. Blev även första flygningen med ljuskit monterat på modellen.
    Den där tror jag att du med framgång skulle kunna använda för hemleverans av pilsner i sommar...
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5

    Standard

    God fortsättning, ska ut med mina sjökärror när det slutar snöa. Fungerar utmärkt i snön med Icon 5 och Dragonfly. Tar dom i skoterpulkan bakom skotern och kör ut till någon sjö. Det är 80cm djup snö nu så det är härliga tider, är inte avundsjuk på er som har grönt gräs den här årstiden

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Var på en plats med mycket snö, och snöande hela tiden, under mellandagarna men är nu tillbaka till "grönt gräs" och jag saknar absolut inte den ständiga snöskottningen längre norrut utan njuter av grönt gräs så länge det varar...
    Visst är det härligt att rita streck i snön med skidorna på kärran men då får det vara rimliga snömängder - annars blir det bara bekymmer med bl a framkomligheten till fält m m.
    Men God Fortsättning alla glada modellflygare - oavsett grönt eller vitt fält...
    Roger

  7. #7

    Standard

    Förstår att Mcgregor tycker det är jobbigt med snö om man ska skotta bort den, vi åker ovanpå den med snöskoter i denna landsända EVOLUTION

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Christer J Visa inlägg
    Förstår att Mcgregor tycker det är jobbigt med snö om man ska skotta bort den, vi åker ovanpå den med snöskoter i denna landsända EVOLUTION
    Håller med - Viss är han gnällig - Varför skotta när man kan köra lite fram och tillbaka och få fina spår.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Standard

    Kan berätta lite hur jag varit med och lagt upp banor för fullskala som jag flugit en hel del med skidor
    Om man först har bärkraftig kärnis så trampar man ihop snön med snöskoter, sedan tar man en trädstam ca 2-3m lång på tvären bakom skotern i ändarna i vart sitt spännband och sladdar banan som då blir slätt som ett golv, sedan på bankanterna sätter man grankvistar med skogsmarkerinsband som fladdrar i vinden. Har man 30cm snö tar det kanske 3 tim första gången, sedan om man håller efter banan vid ytterligare snöfall tar det ca 30 min. Banan är i detta fall ca 1000 x 50m.
    Metoden kan verkligen rekomenderas. Har för modellfyget gjort på detta sätt men trampat en fyrkant på 300 x 300m.
    Mycket lättare än att köra snöslunga på isen. Har man inte snöskoter blir det svårt kanske, här står det 2 st på varige gårdsplan

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mmm Patrik - riktigt så enkelt var det inte med den mängden hårdpackad kramsnö. Men det är t v löst genom återkomsten till nuvarande hemtrakter...
    Roger

  11. #11
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    jeg bodde 200 km nord om Trondheim. höjde Östersun /Åre. Der er en god grund til at jeg i dag bor i skåne. Den jervle snömågingen kan jeg saktens undväre. Skuterreglerne er lidt anderlunda i Norge. Der kan man ikke bare ta en sving når man har lyst.

  12. #12

    Standard

    Per P, glömde skriva att filmen var trevlig

  13. #13
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Snö är trevligt men här har inte varit kallt så det är ingen tjäle o då blir det bara slask av alltihop så Jag har hellre grönt gräs än massa slask överallt. Dessutom om det fortsätter såhär så kan man snart ge signal o prova pontonerna jag köpt till modellen. Skulle det bli massa snö så fungerar dom även som skidor så nu känns det som en helgardering =D

    Mats - baktungheten vore ett faktum om jag placerar en öl i luckan men annars vore det ju en kul idé. Bättre med en multikopter dock..

    Kul att ni gillar filmen!
    Våga vägra Powerbox!

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ska Mats ha öl så får det väl bli lite större leverans
    https://www.youtube.com/watch?v=b7y7z_xrjYs
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Mats - baktungheten vore ett faktum om jag placerar en öl i luckan men annars vore det ju en kul idé. Bättre med en multikopter dock..

    Kul att ni gillar filmen!
    Du kan väl provflyga med Lättöl först...
    /\/\vh // /\/\r J.

  16. #16

    Standard

    Håller med om att slask är igen bra men ingen risk här för det idag här. Ute är det helklart och -19c. Ska ut en sväng nu, bara att ta på sej riktiga kläder. Ut med skotern nu och reka modellfält för Icon A5 samt Dragonfly. Behöver inte preppa bana för sjömaskinerna men ska ut till favoritstället och kolla så att isen inte vattnat upp av snötrycket. Kärnisen är bra men det kan ha blivit blött av snöns tyngd som gör att isen trycks ner och vattnet lägger sej ovanpå isen och då kan man inte komma och stanna med pulkan där modellerna ska åka med i. Kör fram och tillbaks över sjön och ser om det blir blött i spåret efter ett tag utan att stanna. Samma metod som med fullskala Super Cub på skidor när man går ner med skidorna och drar upp spår i snön i hög fart. Suger det fast drar man på och låter bli att landa. Går det bra att dra upp spår lättar man igen och lägger sej över sjön väntar ett bra tag och ser om det blir vatten i skidspåren eller inte. Har en skoter med motorstyrka så man kan köra på öppet vatten om man vill men det är inget jag sysslar med som gammelgubbe man är. Ser det bra ut vågar man sej dit med pulkan senare. Har kommit ytterligare snö nu så det är uppe i 90cm snö

  17. #17
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Mycket trevlig film Per
    Och det där såg ut som en oerhört trevlig maskin att busa runt med
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •