Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: *Fråga* Balaserar kablar på LIPO 14.8V batteri . Råkat köra sönder och hur lagar jag

  1. #1

    Standard *Fråga* Balaserar kablar på LIPO 14.8V batteri . Råkat köra sönder och hur lagar jag

    Hej

    Klantig som man var så lyckades jag få in kablaget för balanseringen till batteriet in i propellern på quaden
    och slet givetvis av flera kablar ut kontakten.

    Finns det något sätt att ta reda på hur kablarna ska sitta igen? Menar 1 röd och resten svarta så i vilken ordning vet man hur dom ska sitta?

    Tack på förhand!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	lipo issue.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	36,0 KB 
Id:	64955  

  2. #2

    Standard

    Jopp. Mät utgående från röda kabeln. Sen mäter du mot en svart kabel i taget. Den med lägsta spänningen är den som är närmast osv. Det ska vara tex 3,7V mellan röd och bredvidliggande kabel. Sen 7,4V mellan röd och nästa. 11,1 till tredje osv. Mellan de yttersta kablarna ska det vara 11,1V på en 3S alltså. Visst tänker jag rätt? Jord är ju svarta på yttersta änden, röda pluskabeln är den på andra änden av kontakten och mellan dem är det samma spänning som huvudkabeln (XT60) eftersom det är samma poler på cellerna.

    Kortslut inte!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Helt rätt - att mäta är det enklaste.
    Ett annat - sämre - sätt är att ta bort tejpen och kolla var tåtarna sitter på packen.
    Problemet är väl snarast att hitta en ny kontakt för den gamla ser tämligen mosad ut.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Balanskontakter med kabelstumpar har man ju massor av i bra-att-ha-skrot-burken. Klipps alltid bort o sparas innan man slänger en gammal ack. Om du inte ännu har börjat spara på skrot, hur många behöver du? PM.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0003[1].jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	103,8 KB 
Id:	64956  

  5. #5

    Standard

    Alltså tusen tack allihopa! Vilken respons

    Jag ska testa att mäta upp kablarna.
    Ja kontakten är mosad och färdig för skroten!




    [COLOR=inherit !important]


    [/COLOR]

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Balanskontakter med kabelstumpar har man ju massor av i bra-att-ha-skrot-burken. Klipps alltid bort o sparas innan man slänger en gammal ack. Om du inte ännu har börjat spara på skrot, hur många behöver du? PM.
    /A
    Ja jag har precis börjat så har inte haft något dåligt batteri än men tack för tipset, Man ser ju att det kan behövas
    Det var snällt. Skickar PM

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Känns jobbigt när man läser hur folk mäter.

    Ta och kör in den svarta proben i kontakten på den svarta tjocka drivkabeln, det är nollan eller utgångspunkten.
    Sedan letar du upp ~3.7v kabel och märker den, sedan ~7.4v och märker den och till sist ~11.1v och märker den, kvarvarande kabel om tre celler skall då vara samma som utgångskabeln alltså nollan.

    Sedan sätter du ihop dem med lod och krympslang, gärna lite smältlim för att skydda kablarna mot stress.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Jepp, det är lustigt vad man krånglar till enkla saker.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lipo_Balance.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	27,0 KB 
Id:	64959  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •