Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Automatiskt infällbart landningställ till hexacopter. Idéer?

  1. #1

    Standard Automatiskt infällbart landningställ till hexacopter. Idéer?

    Tjena!


    Det ser ju för jäkla häftigt ut med drönare som som fäller ner o upp landningstället av sej självt. Jag skulle gärna ha lite idéer på hur man genomför detta. Hårdvaran med servon och så löser jag lätt själv men det är automatiken jag inte har klart för mej.

    Tanken är ju att detta skulle vara höjdberoende. Exempel: Drönaren får höjdsignal från antingen gps eller barometer på flight controller som i sin tur på någe vis aktiverar landnings antingen upp eller ner. Kanske runt höjden 8-10 meter. Allt över 8-10 meter innebär landställ upp och allt under betyder ställ ner. Skulle gärna ha en override-switch på radion om utifall att detta nån gång skulle fela så jag slapp buklanda med gimbal o kamera hängande under.

    Radio och mottagare är ifrån FrSky och Flight Controller är en Omnibus F4 AIO v3 bestyckad med Inav mjukvara.


    Tacksam för lite input o idéer!


    /Dave

  2. #2

    Standard

    Känner inte till controllern, men om det finns höjdsensor, dvs sån som mäter avstånd till marken, så bordet det gå ratt trigga om det går att ställa in sånt. Switch låter tryggast, så har jag. =) Annars om du startar i "stabiliseringsläget" och när du slår om till GPS så far landstället upp, men då måste du ju slå om till stabilisering före landning också. Men går det att avläsa GPS/Barometer är ju det ett sätt också, som du nämner.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

  4. #4

    Standard

    Ja, åt det hållet ja men det ingår ett fast ställ i hexacopter-kitet. Till det har jag beställt två servon. Tanken är att jag vill ha dem ur vägen för kameran när man rattar runt den.

    Sen så har jag nu sett de som fått automatiken o funka med sonar så det har jag också beställt ett gäng. Men de använder ArduCopter som Flight Controller och den går ju koda hur mycket som helst. Närmaste jag kommer sånt är ju med Lua-script.

    Är det nån som kan sånt här? Var börjar jag inlärningskurvan på det?

  5. #5

    Standard

    Spontant skulle jag säga, använd switch på radion för benen....
    Kör du telemetri från ditt F4 kort och får med GPS data kan du bygga funktionen för automatik i radion...... jag är dock inte säker på att det är en bra lösning.
    /Jonas

    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

  6. #6

    Standard

    Sätt fyra eldrivna uppfällbara pinnar annars. Vanliga elektriska landställ för EPO-flyg alltså. Väger inte så mycket, kostar inte så mycket.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •