Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ladda 14.8V batteri med 13.8V agg?

  1. #1

    Standard Ladda 14.8V batteri med 13.8V agg?

    Hm
    Upptäckte idag att mitt aggregat var enbart på 13.8volt och har tidigare laddat 3S batterier så har inte ens reflekterat på det tills jag skulle ställa om min Imax balancer idag

    Mätt upp den och den ger 13.8 volt exakt så jag antar att jag måste skaffa ett nytt agg till mina 14.8volt (4S) batterier?

    Gott om kräm i övrigt,Tänker mest Amp.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Small 20180108_204057.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	90,3 KB 
Id:	64978  

  2. #2

    Standard

    Mjae, någon får rätta mig om jag har fel men min idst laddare matar jag med 12v och laddar 3S batterier på. Så jag tror det beror på vilken laddare du har mellan agget och batteriet.

    Skickat via Tapatalk

  3. #3

    Standard

    Varje cell är på 3,7 volt som sedan är seriekopplade så man får ut tex 14,8 volt dvs 4*3,7

    //Rickard

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vilken spänning du matar laddaren med är en sak, hur många celler laddaren sen kan ladda en helt annan. De flesta laddare fungerar bra med 12 V-matning även om dom t ex kan ladda 6S-ackar. Exakt vilken laddare har du ?
    Sen måste jag tillstå att jag inte riktigt förstod vad Balcke's inlägg avsåg i denna fråga...
    Roger

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vilken spänning du matar laddaren med är en sak, hur många celler laddaren sen kan ladda en helt annan. De flesta laddare fungerar bra med 12 V-matning även om dom t ex kan ladda 6S-ackar. Exakt vilken laddare har du ?
    Sen måste jag tillstå att jag inte riktigt förstod vad Balcke's inlägg avsåg i denna fråga...
    Roger
    Kolla bilden ovan. Har ett nätagg på 13.8volt + en Imax B6 Lipo balance charger som jag ska ladda 4S 14.8volt

    Har börjat kolla på en Vistapower Quad Multiladdare Q6320AC, 4 x 80 W annars

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Såvitt jag kan se så klarar den laddaren en laddeffekt på max 50W, max 6 celler och max 5 A laddström. Det är dock även max laddeffekt som bestämmer hur hög ström du kan ladda med maximalt för olika antal celler.
    Om vi tar exemplet med en 4S-ack så har den en slutspänning på 16,8 V, relaterar vi detta till den maximala laddeffekten på 50 W så kan du maximalt ladda med ungefär 50/16,8 = 3 A. Klarar du dig med denna laddström så är det inga problem med varken din laddare eller ditt nätaggregat.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Laddaren klarar alltså att ladda flera celler samtidigt som är 3,7V. Att de är i serie är nåt helt annat, det innebär alltså inte att den måste ladda maxspänningen på acken (6S 22,2V)?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Nyare laddare har oftast inbyggd spänningsomvandling som kan reglera utspänningen både uppåt och nedåt. Detta gör att dom kan ladda ackar vars spänning är högre än laddarens matningsspänning.

    Din IMax B6 har med all säkerhet också detta då den är specad till att kunna ladda 6S LiPo med toppspänning straxt över 25V (6 x 4,2 = 25,2) fastän matningsspänning är 11-18V.

    Mao, tuta och kör!

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Laddaren klarar alltså att ladda flera celler samtidigt som är 3,7V. Att de är i serie är nåt helt annat, det innebär alltså inte att den måste ladda maxspänningen på acken (6S 22,2V)?
    Det var det jag försökte förklara men jag utryckte mig kanske fel.

    //Rickard

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Man ska nog inte fundera allt för mycket över matningsspänning med dagens moderna switchade aggregat.
    Vi "som var med förr" tänker ofta på "hederliga" nätaggregat med transformatorer som vägde rejält.
    I dag så är det helt annan teknik och de flesta "burkarna" kan matas med likström från 12 (eller 6) volt och uppåt likväl som att de kan matas med växelström från 12 volt och upp till 240 volt. Och detta med komponenter som väger gram i stället för hekton.

    Allting som kommer in i burken likriktas för att sedan hackas upp högfrekvent som kräver en mycket mindre transformator för att få den önskade slutspänningen. Dessutom är verkningsgraden oftast betydligt högre än de gamla burkarnas.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    ... det innebär alltså inte att den måste ladda maxspänningen på acken (6S 22,2V)?
    Det där är inte helt korrekt.

    Våra "vanliga" laddare laddar via ackens poler och måste därför hantera ackens toppspänning. Ett tydligt tecken på detta är just de grova kablarna man ansluter till ackens poler. Om man inte laddade via dessa hade det ju räckt med att ansluta balanskontakten.

    Det finns visserligen laddare som enbart laddar via balanskontakten, men när man ska ladda med höga strömmar (typ mer än 2-3A), så funkar det inte då balanskontakten inte klarar av att hantera höga strömmar.

    Laddare som laddar via balanskontakten skulle kunna vara byggda så att de ser de enskilda cellerna som "enskilda individer" och då egentligen inte behöver hantera toppspänningen på acken. Om de sen är byggda så vet jag inte.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    För att klargöra ytterligare så ligger toppspänningen för en LiPo normalt på 4,20 V/cell vilket då innebär totalt 25,2 V för ett 6S-pack. Det är den nominella spänningen som normalt ligger på 3,7 V/cell för LiPo - inte toppspänningen som laddarna ligger på under senare delen av laddfasen.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Tack för alla svar! Jag blev som sagt osäker och nu fick jag klarhet i hur det fungerar! Tusen tack allihopa som svarat!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •