Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: RCFactory Clik R2 bygge

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard RCFactory Clik R2 bygge

    Då är det dags att bygga denna EPP-modell. Första för mig, får se hur det går.
    Första steget är ganska enkelt, vika roderytorna och lägga dom i press
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180108_205250.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	85,5 KB 
Id:	64979

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...sen hoppas jag att du limmar med UHU Por...
    Roger

  3. #3
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Tips vid limning om du använder CA så använd INTE kicker/activator på ena sidan och lim på andra då släpper det om du smäller lite hårt.. limma ena sidan, lägg ihop bitarna sen drar du lite kicker/activator på båda sidor så fastnar inte delarna på bordet, de håller ihop och limmet härdar utan kladd.

    Servon är bäst för din egen skull att limma dom med tunt CA för om du skulle behöva byta något någon gång slipper du få med halva modellen vid demontering.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nä, det bästa tipset är att helt strunta i CA-lim för EPP-byggen. Inte minst ur hälso-synpunkt. Det ger en alldeles för hård och skör fog relativt det flexibla EPP-materialet. Vill man inte limma servona med UHU Por så kan man t ex använda en limpistol med lågtemperatur-lim. Undvik absolut CA på servon - fråga mig inte hur jag kan veta det.. Men en ledtråd kan vara att kapillärkraften kan bli väldigt hög med CA och det är jättebra om inte växellådan är stum när man sen skall använda servona...
    Roger

  5. #5

    Standard

    Limma in kolfiberbalkar i roderytorna var nästa steg. Med UHU Por var det väldigt knepigt och kladdigt, tunn CA lättare men frågan är om det blir tillräckligt starkt. Tänker försöka använda UHU så mycket det går

  6. #6

    Standard

    Jag brukar använda genomskinlig vanlig bordstejp när jag bygger depronflyg med UHU Por. Dels för att tejpa fast limmet om man kallar det så, eller för att hålla ihop flyget så det torkar medans man ivrigt limmar vidare. CA har aldrig vart bra för min del... Limmet håller, men inte flyget. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog bara ovana att du tycker det är kladdigt. Har byggt väldigt många inomhus-kärror under de senaste typ 15 åren och UHU Por är helt överlägset CA-lim på detta material. Jag våtlimmar ofta även om det tar lite längre tid - lägger alltså på limmet och fixerar bitarna direkt mot varandra - sen får dom torka nån timme så att fogen sätter sig. För fixeringen brukar t ex vanlig maskeringstejp fungera OK.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Roderytor förstärks med kolfiberbalkar
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180109_063746.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	92,5 KB 
Id:	64980

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är roderyte-förstärkningarna standard numera eller nåt du själv kommit på ? Om det inte är standard så är mitt generella råd att inte förstärka inomhuskärrorna speciellt mycket eftersom allt bygger vikt. Jo - skall du t ex köra inomhus-pylon så brukar kärrorna behöva lite förstärkningar men annars är det för det mesta av ondo just p g a viktökningar.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Standard.

  11. #11

    Standard

    Vingbalkar
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	15155168258651343660528.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	85,5 KB 
Id:	64987

  12. #12

    Standard

    Vikt är en sak, men ett slattrigt flyg är inge kul flyga. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Agree with you ålänning, behövs lite styvhet i modellen annars kan man lika gärna ta två A4 ark och försöka ge sig ut i luften

    ser för övrigt bra ut LowPass! Visa oss bilder på eventuella modifikationer också om du kikar utanför manualen!

  14. #14

    Standard

    Blir troligen ett bygge enligt manualen, har ingen tidigare erfarenhet av denna modellen förutom fem minuter bakom spakarna på en kompis modell.
    Ja, någon modifikation är faktiskt tänkt, lite Blenderm tejp i nospartiet, tips från inomhusflygargänget.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	15155335492911307956255.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	109,9 KB 
Id:	64990
    Första servot monterat (med UHU).
    Senast redigerat av LowPass den 2018-01-10 klockan 06:07.

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    RC factory har bra manualer. Tunn EPP måste styvas upp med kolfiberpinnar till skillnad från de tyngre modellerna med tjockare EPP. Jag brukar låsa fast landställ pinnarna där de korsar varandra med en tunn tråd så de inte kan glida. Om man inte gillar UHU-por kan man testa https://hobbyking.com/en_us/foam-cur...html?wrh_pdp=7 när det kommer i lager igen. Upplever att det blir en lite starkare limfog och det trådar inte lika mycket de första sekunderna. Det är helt transparent utan färg också vilket inte är någon nackdel. Det står att det är tillverkat i USA så det är inte samma som många andra kineslim.

    / Ingemar

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att förstärka motorinfästningen med nån form av tejp är en vettig förstärkning, likaså kan det vara anledning att på vissa modeller förstärka skarven i framkanten mellan vingen och den "liggande" delen av kroppen - även där med en tejpbil. När ni förstärker med tejp så lägg gärna ett tunt lager av UHU Por inunder för att få tejpen att greppa bättre. Men annars kan man nog följa bygginstruktionen och sen se till att välja lätt utrustning för vill man ha en riktigt välflygande inomhusmodell så är ändå vikten av stor betydelse.
    Angående lim från Hobbyking så fungerar även detta bra på EPP och EPO - dock är det väsentligt mera tjockflytande än UHU Por vilket jag personligen tycker är en nackdel - https://hobbyking.com/en_us/clear-fo...rge-100ml.html
    Roger

  17. #17

    Standard

    Bygget framskrider, tejp kom med posten idag så nospartiet kunde förstärkas.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180110_192644.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	90,7 KB 
Id:	64994
    Sedan har kroppen börjat ta form, underdelen samt stag monterade. Får ligga och torka till imorgon.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180110_215446.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	87,0 KB 
Id:	64995
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180110_234052.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	81,6 KB 
Id:	64996

  18. #18

    Standard

    Lite mer UHU-POR har gått åt, nu är underdelen av kroppen i stort sett klar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180111_234919.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	108,3 KB 
Id:	65007

  19. #19

    Standard

    Tillpassning av överdelen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1515781597473401992000.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	81,9 KB 
Id:	65008

    En detalj under bygget som jag lärt mig den hårda vägen är att plastfolie på byggbrädan är inte det bästa. UHU-POR fastnar. Tror att bakplåtspapper är ett bättre val.

  20. #20
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Om du har några klistermärken så dra av skyddspapperet, det funkar jättebra att ha som limunderlag för de flesta lim, såsom UHU-Por, Epoxy m.m.
    /\/\vh // /\/\r J.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •