Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sic transit ... JR

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard Sic transit ... JR

    Under de senaste två åren har JR brottats med stora problem och i ett försök att omstrukturera företaget ströp man produktionen av modellprodukter för att satsa på mer industriella tillämpningar. Tyvärr verkar inte detta ha lyckats. Den 26 december begärdes JR i konkurs med ca. 300 Mkr i skulder.

    http://www.tdb.co.jp/tosan/syosai/4412.html

    Huruvida namnet kommer att leva vidare i som varumärke hos något annat företag återstår att se.

  2. #2

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Brevet nedan postades av Len Sabato på JR Americas just före årskiftet.
    Inget kan med säkerhet sägas, men det verkar som varumärket JR inte är tänkt att sjunka under ytan än..
    Något som glädjer även om till och med jag börjat en försiktig flytt mot Futaba ;-)

    Brevet

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JR_Americas.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	38,7 KB 
Id:	64997


    En kommentar till denna text gjordes sedan av Kevin Young,

    ''While I am not sure what is in the future for JR America I will say for those of you that fly JR you are in good hands with RC Depot Japan and Tomohisa Konishi. Tomohisa and his group are working extremely hard to continue to offer the rc community great products and to introduce new items.

    While I am a Futaba pilot, Tomohisa is a good friend and when talking to him at the Tucson Shootout he was telling us about JR’s direction for the future and there will be changes but it will be good for their customers.
    The industry needs people like Tomohisa who see the potential that can come from this new challenge. It is not only good for the industry as a whole but it will also be good for customers because competition between brands drives innovation!''





    En hoppfull JR fan,
    Niklas
    Senast redigerat av Nyroth den 2018-01-11 klockan 13:26.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tyvärr så blir det nog svårt när resan utför redan gått så långt som den gjort.
    Allt har sin tid - så enkelt är det nog även om det är sorgligt att ett gammalt kvalitetsmärke försvinner ur marknaden.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Kevin Youngs text skulle jag med tanke på vad som skrivs i konkursansökan tills vidare beteckna som "corporate bullshit". I Storbrittannien användes en gång i tiden uttrycket "badge engineering" för bilar där man försökte utnyttja gamla fina varumärken för att sprida strålglans över bilar med minst sagt begränsad koppling till varumärkesnamnet. Kanske röner varumärket JR samma öde. Jag hoppas givetvis att så inte blir fallet, men optimistisk är det svårt att vara med tanke på omständigheterna.
    Senast redigerat av Michael den 2018-01-11 klockan 16:45.

  5. #5

    Standard

    För oss som har svårt att läsa brevet (bilden) i inlägget från Nyroth ovan, så har jag tagit mig friheten att skriva av det:
    JR Americas was notified on December 27, 2017 that Japan Remote Control Co Ltd. had officially filed for bankruptcy, effective December 26, 2017.

    While we are unable to predict what the future will hold for JR "the company", over the past 18 months, JR Japan has made several significant changes regarding the ownership of their factory, as well as the assigning of all JR production rights and product development to their long-time business partner, Konishi Model Co Ltd. of Japan, allowing JR "the brand" to continue regardless of JR's looming financial hardship.

    These strategic changes in ownership and manufacturing were carefully planned, and are key for the long-term continuation of the line.

    These changes provide the JR brand with stability, and will insure the same legendary JR quality and reliability JR customers have come to know and trust moving forward.

    JR Americas has been assured that the bankruptcy filing by JR will have no impact on the current product supply, servicing, or new product development.

    JR Americas continues to receive regular product shipments, and the availability of JR products is expected to continuously improve throughout 2018 and beyond.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Kevin Youngs text skulle jag med tanke på vad som skrivs i konkursansökan tills vidare beteckna som "corporate bullshit". I Storbrittannien användes en gång i tiden uttrycket "badge engineering" för bilar där man försökte utnyttja gamla fina varumärken för att sprida strålglans över bilar med minst sagt begränsad koppling till varumärkesnamnet. Kanske röner varumärket JR samma öde. Jag hoppas givetvis att så inte blir fallet, men optimistisk är det svårt att vara med tanke på omständigheterna.
    Jo risken är väl överhängande, men vi får väl hoppas att så inte sker.

    I brevet från JR Americas sägs det dom har flyttat både varumärke och rättigheter för gamla och nya produkter (de som låg i pipen så att säga) tlll Konishi innan konkursbegäran. Undrar om det ens skulle vara lagligt i Sverige, för det ter sig ju lite ut som att dom tömt bolaget på tillgångar innan konkursen.
    Senast redigerat av Mjoelner den 2018-01-11 klockan 23:25.

  7. #7

    Standard

    Tyvärr är det ju så att konsumenterna styr... så det är FlySky, FrSky, Turnigy mfl som tar marknaden... too bad.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    25
    Klubb
    Söderhamns Modellflygklubb

    Standard

    Hej på Er alla.

    Också en JR entusiast. Haft JR apparater i minst 25 år tror jag eller kanske mer. Har dock på senare år fått en längtan till JETI. Men som det har varit fram tills nu så har mina JR apparater använts tills dess att de blivit omoderna efter en massa år. Och är det så att JR verkligen har gått i konkurs och det inte blir någon rekonstruktion, så blir nog JR omöjliga att sälja som begagnad. Så jag får nog vänta tills dess att min XG11 är förbrukad. Efter ett antal år.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  9. #9

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Jaha, har också använt JR från 1980 och dom har varit kanon. Funktionen har aldrig klatrat, och gediget utförande. Man får väl börja snegla på nåt annat märke. Kanske Spektrum.
    /Matti

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •