Reklam

Sidan 2 av 3 FrstaFrsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

mne: Ljuddmpare till 4t - Ndvndigt?

Reg.datum
    May 2015
    Inlgg
    71
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Limhamns Modellflygklubb, Malm Radioflygsllskap

Standard

Vad gller "ovsen" frn modellflygplan s r det ju s att hrfrekvent ljud (= 2 takt) klingar av mycket fortare n
    lgfrekvent ljud (= 4 takt) som nr lngre bort frn fltet.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 096
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    De sger aldrig om det r mer eller mindre mottryck... antagligen mindre.

De sger ven detta: "The TurboHeader Muffler's™ patented design increases the peak performance of your engine by 200-300 RPM"

Ja vad sger dem egentligen?!
    Alla utom Tomas kan ju titta hr, mycket intressant och det r i hgsta grad applicerbart p modellmotorer. Sen kan man igen titta p turboheader mufflers och fundera p om deras design verkligen "increases the peak performance by 200-300RPM" (vilket jag fortfarande inte frstr vad det innebr)

en original OS ljuddmpare som sitter en bit ner p ett svepande rr har betydligt strre potential att ge effekt.

Citat Ursprungligen postat av AlveH Visa inlgg
    Vad gller "ovsen" frn modellflygplan s r det ju s att hrfrekvent ljud (= 2 takt) klingar av mycket fortare n
    lgfrekvent ljud (= 4 takt) som nr lngre bort frn fltet.
    Oljud r svrt att definiera, det handlar om vad som r behagligt att lyssna p ocks och inte bara exakta decibeltal. Ett exempel r gnisslande PET flaskor i bilen stllt mot vindbrus och dckljud. Man stannar och petar till flaskorna som gnisslar, man stannar inte och skruvar av hjulen haha.

Bestmmer ngon sig fr att stra sig p ngot s spelar det sllan ngon roll om det inte r mtbart.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

http://www.classicmotor.se/artiklar/...ch-fyrtaktare/

Det r nog svrt att jmfra med hur avgassystemet p en bil fungerar dr avgaserna frn flera cylindrar ska fras ihop till ett eller ibland tv rr och dr man dessutom mste ha ett avgassystem. Allt handlar nd om att p snabbast och bsta stt evakuera avgaserna frn motorn och ett mottryck kan knappast hjlpa till med det. Inom dragracing dr allt handlar om hgsta effekt kr man med korta rrstumpar.

/Mats

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 096
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg

Det r nog svrt att jmfra med hur avgassystemet p en bil fungerar dr avgaserna frn flera cylindrar ska fras ihop till ett eller ibland tv rr och dr man dessutom mste ha ett avgassystem. Allt handlar nd om att p snabbast och bsta stt evakuera avgaserna frn motorn och ett mottryck kan knappast hjlpa till med det. Inom dragracing dr allt handlar om hgsta effekt kr man med korta rrstumpar.

/Mats
    Kolla videon s ger det massa bra info. Det r i hgsta grad jmfrbart, fysiken skiljer sig inte t. Du kan ju tom f bttre flda med en ljuddmpare n utan.

Men svaret p grundfrgan r ju ganska tydligt trots div utsvvningar hr. :-)
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

De sger aldrig om det r mer eller mindre mottryck... antagligen mindre.

De sger ven detta: "The TurboHeader Muffler's patented design increases the peak performance of your engine by 200-300 RPM"

Ja vad sger dem egentligen?!
    I frtckta ordalag sger dom nog att det r en minipipa fr 4T. Ock, ja, avstmda pipor funkar p 4T, men dom r avstmda fr att hjlpa till med evakueringen av avgaser istllet fr att verladda brnsleblandningen i frbrnningsrummet (vilket r tmligen svrt att f en pipa att gra p en 4T).

Standard

Bestmmer ngon sig fr att stra sig p ngot s spelar det sllan ngon roll om det inte r mtbart.
    Lite OT, men min erfarenhet r att man inte bestmmer sig fr att bli strd. Om och nr man blir strd av ngot oljud s fr det bieffekten att man tmligen snart lr sig lyssna efter ljudet och drmed blir man ocks mer lttstrd. Det spelar heller ingen roll att man vet att detta hnder, man blir likfrbannat mer lttstrd.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    I frtckta ordalag sger dom nog att det r en minipipa fr 4T. Ock, ja, avstmda pipor funkar p 4T, men dom r avstmda fr att hjlpa till med evakueringen av avgaser istllet fr att verladda brnsleblandningen i frbrnningsrummet (vilket r tmligen svrt att f en pipa att gra p en 4T).
    Det r inte tmligen svrt, det r helt omjligt!

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg

/Mats
    Enda skillnaden som kan bli nr man har fler cylindrar r att dom kan tnda ojmnt, s man kan f tv cylindrar som frsker evakuera gaserna samtidigt. Det r anledningen till att en del avgassystem p bilar anvnder X, H eller Y rr nr man har tv cylinderbanker.

Standard

Citat Ursprungligen postat av NitroVein Visa inlgg
    Det r inte tmligen svrt, det r helt omjligt!
    Jag r bengen att hlla med, men jag brukar vara frsiktig med att uttala mig i absoluta termer, fr rtt var det r s r det ngon klurig typ som kommer fram med ngon finurlig konstruktion.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    Jag r bengen att hlla med, men jag brukar vara frsiktig med att uttala mig i absoluta termer, fr rtt var det r s r det ngon klurig typ som kommer fram med ngon finurlig konstruktion.
    Om du fr en vertryckspuls tillbaka precis innan avgasventilen stnger s har du vertryck nr insugningsventilen ppnar.
    P avgassidan kan man bara arbeta med att skapa undertryck fr att hjlpa, inget annat.

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    327
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

ven KS har ljuddmpare som de sger ger bra prestanda och trevligt ljud. Jag har dock inte hrt hur den lter.
    https://www.krumscheid-metallwaren.d...=EN&anr=820151
    Man kan undra om det r ngon finess med tv utbls?

Standard

Saito 57t firtakter boxer med lyddemper, er litt spesiell lyd men det gr veldig stille, faktisk mer stille en noen elektro modeller..

Reg.datum
    Mar 2018
    Inlgg
    85
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

Jag sger nej, men nu fr jag vl p truten. Jag flyger ofta encylindriga fyrtaktare med "raka rr" de har ett lngt mindre strande ljud n tvtaktare. Ljuddmparen har en tendens att lossna p fyrtaktare och tryckuttaget fr brnsletryck har visat sig helt ondigt fr mig, och jag gr flat-spin, rygg-flat-spin, snap-roll, bunt utan problem alls med en O.S .75 fyrtaktare utan slikt. Dock med finjusterad frgasare. (tar en tid att justera) I inverterad montering utan gldstrm och mycket lgt tomgngsvarv, <2000 RPM.

10% Nitrometan dock. Fusk kanske.

Det kan bero p hur du gasar om det lter fr mycket

Om du alltid ndvndigtvis mste ha fullgas hela tiden, fundera p att anvnda en ljuddmpare...
    Senast redigerat av BJS den 2018-07-27 klockan 05:55.

Standard

Jag har haft och hrt 4-taktare som LTER och d har man undrat om det finns ljuddmpare... men det finns de som har ett lgt mysigt ljud i jmfrelse med 2-takt ocks. Tycker det inte finns s mycket ljuddmpande grejer till gldmotorer, men det har vl sin orsak.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Mar 2018
    Inlgg
    85
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

Dr jag bor i Linkping, de kr med Harley-Davidson och andra motorcyklar med raka rr, s att jag vaknar om ntterna, min son likas p en annan gata. Ibland kr de med bilar, vxlar fem gnger och kommer upp till 200 km/h p varvtalet att dma, (jag kan hra varvtal) s modellmotorn som inte lter ett dyft mer n en vanlig grsklippare, ofta lngt mindre, r inget jag ser som problem, i synnerhet som att den aldrig gr p fullgas hela tiden, lter nstan inget alls p halvgas. (Edit: ngra hundra meter bort)
    Senast redigerat av BJS den 2018-08-13 klockan 18:55.

Reg.datum
    Mar 2018
    Inlgg
    85
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

Om du blir lomhrd efter att ha provkrt motorn p fullgas ngra sekunder, fundera p en ljuddmpare.

Prova saken med en tvtaktare

Reg.datum
    Apr 2013
    Inlgg
    7
    Klubb
    stersundsmodellflyg klubb

Standard

Hej har bade os och saito motorer.Os gr bra att kra utan trykmatning behver inte dmpare men mina saito motorer gr dligt utan trykmatning behver dmpare mvh Tommy

Debattglad entusiast AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Det r ju samma mngd avgaser som ska ut vare sig det r tvtaktsmotor eller fyrtakt. S gasernas hastighet r nog ganska likvrdiga, vilket ger ungefr samma ljudniv - om n olika i sin karaktr.

Mnga lnder har strikta krav p ljuddmpning av modellmotorer. I Tyskland mste man mta bullernivn varje gng man byter propeller p en ”godknd” motor. Vi borde vara mer restriktiva ocks. Det r bra om vi har bra ljuddmpning INNAN klagomlen p RC-flygplanens buller.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Det r ju samma mngd avgaser som ska ut vare sig det r tvtaktsmotor eller fyrtakt. S gasernas hastighet r nog ganska likvrdiga, vilket ger ungefr samma ljudniv - om n olika i sin karaktr.

Mnga lnder har strikta krav p ljuddmpning av modellmotorer. I Tyskland mste man mta bullernivn varje gng man byter propeller p en godknd motor. Vi borde vara mer restriktiva ocks. Det r bra om vi har bra ljuddmpning INNAN klagomlen p RC-flygplanens buller.
    Det r markant skillnad p 2 takt och 4 takt i ljudniv, det har varit jmfrt med godknd utrustning inom flera motorsporter dr bda har exciterat. 4 taktaren tnder ju hlften s mnga gnger, s skall effekten bli den samma mste trycket dubblas i den. (Lite beroende p varvtal etc)

Standard

Nollvisioner ddar allt... Jag tycker motorcyklar och mopeder lter fr mycket. Samma med fotbollsmatcher. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •