Reklam

 
Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

mne: Ljuddmpare till 4t - Ndvndigt?

  1. #21

    Reg.datum
    May 2015
    Inlgg
    67
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Limhamns Modellflygklubb, Malm Radioflygsllskap

    Standard

    Vad gller "ovsen" frn modellflygplan s r det ju s att hrfrekvent ljud (= 2 takt) klingar av mycket fortare n
    lgfrekvent ljud (= 4 takt) som nr lngre bort frn fltet.

  2. #22
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 066
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    De sger aldrig om det r mer eller mindre mottryck... antagligen mindre.

    De sger ven detta: "The TurboHeader Muffler's™ patented design increases the peak performance of your engine by 200-300 RPM"

    Ja vad sger dem egentligen?!
    Alla utom Tomas kan ju titta hr, mycket intressant och det r i hgsta grad applicerbart p modellmotorer. Sen kan man igen titta p turboheader mufflers och fundera p om deras design verkligen "increases the peak performance by 200-300RPM" (vilket jag fortfarande inte frstr vad det innebr)

    en original OS ljuddmpare som sitter en bit ner p ett svepande rr har betydligt strre potential att ge effekt.




    Citat Ursprungligen postat av AlveH Visa inlgg
    Vad gller "ovsen" frn modellflygplan s r det ju s att hrfrekvent ljud (= 2 takt) klingar av mycket fortare n
    lgfrekvent ljud (= 4 takt) som nr lngre bort frn fltet.
    Oljud r svrt att definiera, det handlar om vad som r behagligt att lyssna p ocks och inte bara exakta decibeltal. Ett exempel r gnisslande PET flaskor i bilen stllt mot vindbrus och dckljud. Man stannar och petar till flaskorna som gnisslar, man stannar inte och skruvar av hjulen haha.

    Bestmmer ngon sig fr att stra sig p ngot s spelar det sllan ngon roll om det inte r mtbart.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

  3. #23

    Standard

    http://www.classicmotor.se/artiklar/...ch-fyrtaktare/

    Det r nog svrt att jmfra med hur avgassystemet p en bil fungerar dr avgaserna frn flera cylindrar ska fras ihop till ett eller ibland tv rr och dr man dessutom mste ha ett avgassystem. Allt handlar nd om att p snabbast och bsta stt evakuera avgaserna frn motorn och ett mottryck kan knappast hjlpa till med det. Inom dragracing dr allt handlar om hgsta effekt kr man med korta rrstumpar.

    /Mats

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 066
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    http://www.classicmotor.se/artiklar/...ch-fyrtaktare/

    Det r nog svrt att jmfra med hur avgassystemet p en bil fungerar dr avgaserna frn flera cylindrar ska fras ihop till ett eller ibland tv rr och dr man dessutom mste ha ett avgassystem. Allt handlar nd om att p snabbast och bsta stt evakuera avgaserna frn motorn och ett mottryck kan knappast hjlpa till med det. Inom dragracing dr allt handlar om hgsta effekt kr man med korta rrstumpar.

    /Mats
    Kolla videon s ger det massa bra info. Det r i hgsta grad jmfrbart, fysiken skiljer sig inte t. Du kan ju tom f bttre flda med en ljuddmpare n utan.

    Men svaret p grundfrgan r ju ganska tydligt trots div utsvvningar hr. :-)
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    De sger aldrig om det r mer eller mindre mottryck... antagligen mindre.

    De sger ven detta: "The TurboHeader Muffler's patented design increases the peak performance of your engine by 200-300 RPM"

    Ja vad sger dem egentligen?!
    I frtckta ordalag sger dom nog att det r en minipipa fr 4T. Ock, ja, avstmda pipor funkar p 4T, men dom r avstmda fr att hjlpa till med evakueringen av avgaser istllet fr att verladda brnsleblandningen i frbrnningsrummet (vilket r tmligen svrt att f en pipa att gra p en 4T).

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Bestmmer ngon sig fr att stra sig p ngot s spelar det sllan ngon roll om det inte r mtbart.
    Lite OT, men min erfarenhet r att man inte bestmmer sig fr att bli strd. Om och nr man blir strd av ngot oljud s fr det bieffekten att man tmligen snart lr sig lyssna efter ljudet och drmed blir man ocks mer lttstrd. Det spelar heller ingen roll att man vet att detta hnder, man blir likfrbannat mer lttstrd.

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    I frtckta ordalag sger dom nog att det r en minipipa fr 4T. Ock, ja, avstmda pipor funkar p 4T, men dom r avstmda fr att hjlpa till med evakueringen av avgaser istllet fr att verladda brnsleblandningen i frbrnningsrummet (vilket r tmligen svrt att f en pipa att gra p en 4T).
    Det r inte tmligen svrt, det r helt omjligt!

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    http://www.classicmotor.se/artiklar/...ch-fyrtaktare/

    Det r nog svrt att jmfra med hur avgassystemet p en bil fungerar dr avgaserna frn flera cylindrar ska fras ihop till ett eller ibland tv rr och dr man dessutom mste ha ett avgassystem. Allt handlar nd om att p snabbast och bsta stt evakuera avgaserna frn motorn och ett mottryck kan knappast hjlpa till med det. Inom dragracing dr allt handlar om hgsta effekt kr man med korta rrstumpar.

    /Mats
    Enda skillnaden som kan bli nr man har fler cylindrar r att dom kan tnda ojmnt, s man kan f tv cylindrar som frsker evakuera gaserna samtidigt. Det r anledningen till att en del avgassystem p bilar anvnder X, H eller Y rr nr man har tv cylinderbanker.

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NitroVein Visa inlgg
    Det r inte tmligen svrt, det r helt omjligt!
    Jag r bengen att hlla med, men jag brukar vara frsiktig med att uttala mig i absoluta termer, fr rtt var det r s r det ngon klurig typ som kommer fram med ngon finurlig konstruktion.

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    Jag r bengen att hlla med, men jag brukar vara frsiktig med att uttala mig i absoluta termer, fr rtt var det r s r det ngon klurig typ som kommer fram med ngon finurlig konstruktion.
    Om du fr en vertryckspuls tillbaka precis innan avgasventilen stnger s har du vertryck nr insugningsventilen ppnar.
    P avgassidan kan man bara arbeta med att skapa undertryck fr att hjlpa, inget annat.

  11. #31

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    321
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

    Standard

    ven KS har ljuddmpare som de sger ger bra prestanda och trevligt ljud. Jag har dock inte hrt hur den lter.
    https://www.krumscheid-metallwaren.d...=EN&anr=820151
    Man kan undra om det r ngon finess med tv utbls?

  12. #32

    Standard

    Saito 57t firtakter boxer med lyddemper, er litt spesiell lyd men det gr veldig stille, faktisk mer stille en noen elektro modeller..


Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •