Reklam

Sidan 3 av 3 FrstaFrsta 123
Resultat 41 till 44 av 44

mne: Ljuddmpare till 4t - Ndvndigt?

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 464
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Det r ju samma mngd avgaser som ska ut vare sig det r tvtaktsmotor eller fyrtakt. S gasernas hastighet r nog ganska likvrdiga, vilket ger ungefr samma ljudniv - om n olika i sin karaktr.

Mnga lnder har strikta krav p ljuddmpning av modellmotorer. I Tyskland mste man mta bullernivn varje gng man byter propeller p en ”godknd” motor. Vi borde vara mer restriktiva ocks. Det r bra om vi har bra ljuddmpning INNAN klagomlen p RC-flygplanens buller.
    Nr jag flg med mitt eldriva F3A-plan i vras tyckte en dam som vandrade ute p flygfltet att hon blev strd att det "surrande" ljudet. Och jag kan sga att min krra r vldigt tyst nr den flyger sina F3A manvrer.
    Frsta gngen jag hrt ngon klaga p en eldriven modell. Nvl, detta var ju p en fullskala flygplats, s ngot ljud br man ju f ha ven nr man flyger modellflyg, fullskalaplanen lter ju betydligt mer nr de startar och flyger i trafikvarvet (tycker jag).
    ven en annan kille som flyger eldrivna helikoptrar rkade ut fr klagoml p samma flygflt nr han trningsflg en lunch i vras och i ett hus en bit frn fltet lg d samtidigt en dam och sov inne i sitt hus och hon blev d strd sa hon. Dock bor man invid ett fullskala flygflt kanske man fr rkna med lite ljud frn flyg i alla de former som utvas p flygfltet.
    Jag upplever nog att folk kan tycka att ljud frn modellflygplan, helikoptrar osv upplevs som strande ljud, mer nufrtiden r frr. Lg ljudniv r nog lika bra att strva efter generellt numera. D har vi en sak mindre som nn kan stra sig p och klaga.
    /Bo

Reg.datum
    Mar 2018
    Inlgg
    62
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlgg
    Nr jag flg med mitt eldriva F3A-plan i vras tyckte en dam som vandrade ute p flygfltet att hon blev strd att det "surrande" ljudet. Och jag kan sga att min krra r vldigt tyst nr den flyger sina F3A manvrer.
    Frsta gngen jag hrt ngon klaga p en eldriven modell. Nvl, detta var ju p en fullskala flygplats, s ngot ljud br man ju f ha ven nr man flyger modellflyg, fullskalaplanen lter ju betydligt mer nr de startar och flyger i trafikvarvet (tycker jag).
    ven en annan kille som flyger eldrivna helikoptrar rkade ut fr klagoml p samma flygflt nr han trningsflg en lunch i vras och i ett hus en bit frn fltet lg d samtidigt en dam och sov inne i sitt hus och hon blev d strd sa hon. Dock bor man invid ett fullskala flygflt kanske man fr rkna med lite ljud frn flyg i alla de former som utvas p flygfltet.
    Jag upplever nog att folk kan tycka att ljud frn modellflygplan, helikoptrar osv upplevs som strande ljud, mer nufrtiden r frr. Lg ljudniv r nog lika bra att strva efter generellt numera. D har vi en sak mindre som nn kan stra sig p och klaga.
    /Bo
    Dr jag gde en sommarstuga frr, var det vissa personer som sgade ved med en bullrande vedsg dagen lng. "Jiiing...jiiing...jiiinng" hela dagen frn klockan 10 till 19. Jag tyckte det var lite strande i brjan, men vande mig snart och tnkte inte p saken s mycket efter en tid. Jag klagade aldrig, fr jag vill inte vara en sur gnllig fan.

Nu flg jag p den stora sjn Vttern med ett modellflygplan MED ljuddmpare, tre gnger, och inte alls speciellt bullrigt. D var det naturligtvis en dum fan som gnllde bakom min rygg: "Skall han hlla p och surra med det dr djvla flygplanet varje kvll ?" Han vgade tydligen inte g p mig direkt, utan gick omvgar och baktalade...

Till saken hr att han bodde BETYDLIGT nrmare den som sgade ved n jag sjlv gjorde, 1/3 avstnd...

Och fr att inte tala om grsklipparna, trimrarna hela dagen...

En annan anekdot: En granne gnllde ver en nktergal som sjng om ntterna, han bad mig skjuta den. Jag invnde att den sjng vackert och att det r synnerligen frbjudet att skjuta dem, och att de nd r i princip omjliga att f syn p i skogen, fr de sitter dolda i grenverket.

Det handlar bara om intolerans, drskap och missunnsamhet nr folk gnller utan riktig anledning.
    Senast redigerat av BJS den 2018-08-13 klockan 21:22.

Standard

S r det. Kan folk gnlla idag s gr de det. Ljligt och bara irriterande. Folk har fr lite att gra eller vill gra sig mrkvrdiga. Idag hrde jag om en som jobbade i ett stall nr det var nn strre travtvling. Frr var det skoj i stallet, nu var det gnll om fr hg luftfuktighet, min hst str fr nra en annan hst, det r varmt i boxen, osv. Instllningen r numera: "Vad r fel...". Skaffa en hobby, RC-flyg tex! ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Mar 2018
    Inlgg
    62
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

Jag har rknat ut att man br ha ett avstnd av 500..600m till gnlliga mnniskor vid regelbunden flygning, ssom ett permanent modellflygflt. Om man flyger enstaka gnger r avstndet betydligt mindre. 100 meter rcker gott fr enstaka flygningar, och d kan de hlla truten.

Det r ocks p det viset att gnlliga mnniskor gnller om allt som de kan, de gnller p timmerbilar, de gnller p asfalteringsmaskiner, fglar, moln, regn, sol, allt.

Jag har en anekdot om nr jag slutade flyga av hnsyn:

Jag flg p en stor badplats vintertid i Linkping som heter Sandvik. Nu brjade hstarna springa runt i hagen intill, som om Gustav Adolfs artilleritrupper brjade va med sina fltkanoner helt nra. Nu landade jag snart och slutade flyga fr dagen p den platsen. Ibland flyger jag p isen lngre ut, inte den dagen.

Hstarna lr sig dock vldigt fort, s det r eller var inget problem alls egentligen. Om de skyggar fr alla smsaker, r de odugliga som ridhstar i vilket fall som helst. Det r bttre att utstta dem fr motorljud och andra normala saker, s att de inte blir spattiga i framtiden...

Jag lste att om man skall stridstrna hstar, skall man stnga in dem i ett hgn och skjuta salut-skott dagen lng, tills de trttnar p att springa runt i panik. Vl hrt kanske, allt mste inte vara till det extrema, dock hade man brttom frr
    Senast redigerat av BJS den 2018-08-13 klockan 22:11.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •