Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 44 av 44

Ämne: Ljuddämpare till 4t - Nödvändigt?

  1. #41

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Det är ju samma mängd avgaser som ska ut vare sig det är tvåtaktsmotor eller fyrtakt. Så gasernas hastighet är nog ganska likvärdiga, vilket ger ungefär samma ljudnivå - om än olika i sin karaktär.

    Många länder har strikta krav på ljuddämpning av modellmotorer. I Tyskland måste man mäta bullernivån varje gång man byter propeller på en ”godkänd” motor. Vi borde vara mer restriktiva också. Det är bra om vi har bra ljuddämpning INNAN klagomålen på RC-flygplanens buller.
    När jag flög med mitt eldriva F3A-plan i våras tyckte en dam som vandrade ute på flygfältet att hon blev störd att det "surrande" ljudet. Och jag kan säga att min kärra är väldigt tyst när den flyger sina F3A manövrer.
    Första gången jag hört någon klaga på en eldriven modell. Nåväl, detta var ju på en fullskala flygplats, så något ljud bör man ju få ha även när man flyger modellflyg, fullskalaplanen låter ju betydligt mer när de startar och flyger i trafikvarvet (tycker jag).
    Även en annan kille som flyger eldrivna helikoptrar råkade ut för klagomål på samma flygfält när han träningsflög en lunch i våras och i ett hus en bit från fältet låg då samtidigt en dam och sov inne i sitt hus och hon blev då störd sa hon. Dock bor man invid ett fullskala flygfält kanske man får räkna med lite ljud från flyg i alla de former som utövas på flygfältet.
    Jag upplever nog att folk kan tycka att ljud från modellflygplan, helikoptrar osv upplevs som störande ljud, mer nuförtiden är förr. Låg ljudnivå är nog lika bra att sträva efter generellt numera. Då har vi en sak mindre som nån kan störa sig på och klaga.
    /Bo

  2. #42

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    När jag flög med mitt eldriva F3A-plan i våras tyckte en dam som vandrade ute på flygfältet att hon blev störd att det "surrande" ljudet. Och jag kan säga att min kärra är väldigt tyst när den flyger sina F3A manövrer.
    Första gången jag hört någon klaga på en eldriven modell. Nåväl, detta var ju på en fullskala flygplats, så något ljud bör man ju få ha även när man flyger modellflyg, fullskalaplanen låter ju betydligt mer när de startar och flyger i trafikvarvet (tycker jag).
    Även en annan kille som flyger eldrivna helikoptrar råkade ut för klagomål på samma flygfält när han träningsflög en lunch i våras och i ett hus en bit från fältet låg då samtidigt en dam och sov inne i sitt hus och hon blev då störd sa hon. Dock bor man invid ett fullskala flygfält kanske man får räkna med lite ljud från flyg i alla de former som utövas på flygfältet.
    Jag upplever nog att folk kan tycka att ljud från modellflygplan, helikoptrar osv upplevs som störande ljud, mer nuförtiden är förr. Låg ljudnivå är nog lika bra att sträva efter generellt numera. Då har vi en sak mindre som nån kan störa sig på och klaga.
    /Bo
    Där jag ägde en sommarstuga förr, var det vissa personer som sågade ved med en bullrande vedsåg dagen lång. "Jiiing...jiiing...jiiinng" hela dagen från klockan 10 till 19. Jag tyckte det var lite störande i början, men vande mig snart och tänkte inte på saken så mycket efter en tid. Jag klagade aldrig, för jag vill inte vara en sur gnällig fan.

    Nu flög jag på den stora sjön Vättern med ett modellflygplan MED ljuddämpare, tre gånger, och inte alls speciellt bullrigt. Då var det naturligtvis en dum fan som gnällde bakom min rygg: "Skall han hålla på och surra med det där djävla flygplanet varje kväll ?" Han vågade tydligen inte gå på mig direkt, utan gick omvägar och baktalade...

    Till saken hör att han bodde BETYDLIGT närmare den som sågade ved än jag själv gjorde, 1/3 avstånd...

    Och för att inte tala om gräsklipparna, trimrarna hela dagen...

    En annan anekdot: En granne gnällde över en näktergal som sjöng om nätterna, han bad mig skjuta den. Jag invände att den sjöng vackert och att det är synnerligen förbjudet att skjuta dem, och att de ändå är i princip omöjliga att få syn på i skogen, för de sitter dolda i grenverket.

    Det handlar bara om intolerans, dårskap och missunnsamhet när folk gnäller utan riktig anledning.
    Senast redigerat av BJS den 2018-08-13 klockan 22:22.

  3. #43

    Standard

    Så är det. Kan folk gnälla idag så gör de det. Löjligt och bara irriterande. Folk har för lite att göra eller vill göra sig märkvärdiga. Idag hörde jag om en som jobbade i ett stall när det var nån större travtävling. Förr var det skoj i stallet, nu var det gnäll om för hög luftfuktighet, min häst står för nära en annan häst, det är varmt i boxen, osv. Inställningen är numera: "Vad är fel...". Skaffa en hobby, RC-flyg tex! ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #44

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag har räknat ut att man bör ha ett avstånd av 500..600m till gnälliga människor vid regelbunden flygning, såsom ett permanent modellflygfält. Om man flyger enstaka gånger är avståndet betydligt mindre. 100 meter räcker gott för enstaka flygningar, och då kan de hålla truten.

    Det är också på det viset att gnälliga människor gnäller om allt som de kan, de gnäller på timmerbilar, de gnäller på asfalteringsmaskiner, fåglar, moln, regn, sol, allt.

    Jag har en anekdot om när jag slutade flyga av hänsyn:

    Jag flög på en stor badplats vintertid i Linköping som heter Sandvik. Nu började hästarna springa runt i hagen intill, som om Gustav Adolfs artilleritrupper började öva med sina fältkanoner helt nära. Nu landade jag snart och slutade flyga för dagen på den platsen. Ibland flyger jag på isen längre ut, inte den dagen.

    Hästarna lär sig dock väldigt fort, så det är eller var inget problem alls egentligen. Om de skyggar för alla småsaker, är de odugliga som ridhästar i vilket fall som helst. Det är bättre att utsätta dem för motorljud och andra normala saker, så att de inte blir spattiga i framtiden...

    Jag läste att om man skall stridsträna hästar, skall man stänga in dem i ett hägn och skjuta salut-skott dagen lång, tills de tröttnar på att springa runt i panik. Väl hårt kanske, allt måste inte vara till det extrema, dock hade man bråttom förr
    Senast redigerat av BJS den 2018-08-13 klockan 23:11.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •