Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

mne: Ljuddmpare till 4t - Ndvndigt?

MagnusStrmqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    374
    Jobb
    Teknisk sljare
    Klubb
    Hka Halmstad

Standard Ljuddmpare till 4t - Ndvndigt?

Hej, har infrskaffat en OS 155 4t (inbyggd pump) helt ny och sitter och frsker pula in jttedmparen under kpan p en P-47a....
    Vet att man kan skaffa specialdmpare fr ngon 1000 lapp men tnkte spara den.
    r ljuddmparen ndvndig? 4t r vad jag vet lite tystare och skulle man i princip kunna gra en egen i ett flexrr med lite bafflar i? Om man inte r s ljudknslig?
    Och min andra frga r det inga problem att testkra motorn utan dmpare? Kommer instllningarna skilja sig mrkbart om man sedan kr med ljuddmpare? Dligt fr motorn p ngot stt?

Med vnlig hlsning, Magnus
    PMa om du vill kpa/byta
    Seglare: DSG 4,5m seglare, AVA 3m, Mandarin 3,6m
    Bensin: 104" Xtreme Composites Edge m 128cc DLA boxer+rk
    104" Krill Sukhoi 29 100cc DA twin, Mercury
    89 The Beast 120cc JC
    El: EF Edge 60, PA Extra, FMS 1700mm Mustang med RCSound, Ucando 3D
    Metanol: P-47 OS155, Oxalys m YS160DZ
    Radio: Futaba 18SZ, 10J, 6J, Spektrum DX10t

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 201
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

jag har fr mig att fyrtaktare inte r s knsliga med ljuddmpare, den frsta "riktiga" OS 60 FS hade ju ingen dmpare verhuvudtaget, bara ett rr ut frn cylindern. Riktigt gtt pluddrigt ljud! Nyare motorer blir nog lite mer bullriga.
    (Jag har en sdan morot liggande hemma!)

Det r bara att prova och terkomma med testresultat...
    Retroholic!

MagnusStrmqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    374
    Jobb
    Teknisk sljare
    Klubb
    Hka Halmstad

Standard

Precis vad jag hade fr mig Thomas. S du tror inte de rknat med lite "motstnd" fr utblset fr gngskerhet osv? Hur tror du det blir med instllningarna? Men som sagt, tror jag inte det skadar motorn i alla fall, s bara att testa
    PMa om du vill kpa/byta
    89 The Beast 120cc JC

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 084
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av MagnusStrmqvist Visa inlgg
    Precis vad jag hade fr mig Thomas. S du tror inte de rknat med lite "motstnd" fr utblset fr gngskerhet osv?
    Video i mnet som r intressant. Man fr se upp nr tips kommer s man inte blandat ihop tvtakt och fyrtakt...

Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 201
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Nu orkar jag inte se hela videon om topptrimmade motorer som Henke2 lnkar till, eller vad det nu r, men tvtaktare r vl BETYDLIGT knsligare fr dliga ljuddmpare.
    Och s LTER det mer!
    Retroholic!

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 768
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Det r nog snarare en frga om vad grannarna tycker?
    Decibelgrnser r oftast till fr att man inte ska f klagoml och besvr med tillstnd fr klubbfltet.
    En stor lgvarvig 4-takt knns tystare n en liten hgvarvig 2-takt men det r inte skert att decibelmtaren hller med rat och det r mtaren som kommun eller andra kontrollanter tar till om det blir klagoml.
    Vi har rtt s mycket debatt om ljud frn modellflyg genom ren men det skrivs inte lika mycket nu.
    Dremot har Danmark rtt s tuffa regler nr det gller de sakerna.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlgg
    Och s LTER det mer!
    Nej, jag tycker inte att man generellt kan pst det. Dom lter annorlunda.

Jag har mtt flera olika gldstiftsmotorer (OS (och kopior) och Saito) vid olika tillfllen, bde tvtakt och fyrtakt, och det r i stort sett samma ljudniver med fabriksdmpare p. Detta med mtinstrumentet instllt fr att mta dBA.

Vid ngra tillfllen nr folk gnllt p mina tvtaktare s har vi jmfrt min tvtaktskrra med deras fyrtaktskrra och d sett att deras som "lter fint" faktiskt lter mer. Det r dock inte mer n nn dB eller tre som skiljer d (fr den som inte r insatt s motsvarar en frdubbling av ljudnivn ca 8-10 dB s som vra ron uppfattar det).

Dremot tycker vissa att tvtaktarna har ett mer strigt ljud. Detta har ju iofs med smaken att gra, vissa av oss tycker ju att det r sknsng nr en tvtaktare med lngpipa klivit p pipan och ylar frbi

Sen kan jag tycka att dagens stora krror med 2T bamsebensinmotorer lter illa, men det tror jag till viss del beror p att kropp och vingar agerar resonanslda.

Standard

Om man letar dmpare s sgs TurboHeader dmparna vara bra och ge ett trevligt ljud.

Jag har faktiskt sjlv inhandlat tv sna till olika motorer, men av olika anledningar s r dom krrorna inte frdigstllda n s jag har inte hunnit prova dom. Det r sna dr 10-rs projekt som ligger och jser i hobbyrummet och det har nog inte gtt mer n fyra r sen jag kpte dom

I Europa kan man handla dom hos JustEngines: http://www.rcspecialties.net/products.php

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 301
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Dubbla ljudtrycket r vid skillnad p 3dB.

Skickat frn min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

MagnusStrmqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    374
    Jobb
    Teknisk sljare
    Klubb
    Hka Halmstad

Standard

Ocks hrt talas om Turboheader och hrt ett par motorer med dem. Lter underbart och r betydligt mindre. Men med header och adapter blir det en tusenlapp till m frakt och det var det jag tnkte undvika + att jag kan rikta avgaserna var jag vill med flexslang. Tack fr tipsen boys
    PMa om du vill kpa/byta
    89 The Beast 120cc JC

haskells avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    215
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

Vet att nr det gller road racing och mtning av ljudvolymen s var den stora boven i dramat insugningsljudet, dr krde man ocks med trattar till frgasaren. Kanske det r likadant i detta fall, vem vet?

Standard

+3dB dubbla ljudintensiteten
    +6dB dubbla ljudtrycket
    +10dB dubbla ljudnivn "hgljuddheten" (eng. loudness)

Det dr sista r lurigt som bara den efter som det kommer an p hur det mnskliga rat r uppbyggt och hur vi uppfattar ljud, vilket r vldigt individuellt. Som tumregel s kan man sga att fr att vi ska uppfatta ngot som att det lter dubbelt s hgt s fr man ka med 8-10dB. Alternativt om vi vill halvera den uppfattade ljudnivn s fr vi snka den med typ 8-10dB.

https://geoffthegreygeek.com/amplifier-power/
    http://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htm

Standard

Citat Ursprungligen postat av MagnusStrmqvist Visa inlgg
    Ocks hrt talas om Turboheader och hrt ett par motorer med dem. Lter underbart och r betydligt mindre. Men med header och adapter blir det en tusenlapp till m frakt och det var det jag tnkte undvika + att jag kan rikta avgaserna var jag vill med flexslang. Tack fr tipsen boys
    Ah, ok, ska bli skoj att prova mina sen

Tipsade faktiskt mest om dom just fr att med adaptern till s har man ju stor frihetsgrad i hur man kan rikta dmparen.

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 301
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    +3dB dubbla ljudintensiteten
    +6dB dubbla ljudtrycket
    +10dB dubbla ljudnivn "hgljuddheten" (eng. loudness)

Det dr sista r lurigt som bara den efter som det kommer an p hur det mnskliga rat r uppbyggt och hur vi uppfattar ljud, vilket r vldigt individuellt. Som tumregel s kan man sga att fr att vi ska uppfatta ngot som att det lter dubbelt s hgt s fr man ka med 8-10dB. Alternativt om vi vill halvera den uppfattade ljudnivn s fr vi snka den med typ 8-10dB.

https://geoffthegreygeek.com/amplifier-power/
    http://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htm
    Du har helt rtt, jag mindes endast 3dB.

DS-24 operatr.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 768
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Inom fullskala trafikflyg har bullret minskat trots kad trafik.
    Jag har ju hrt en hel del modell-jet ocks och den senaste upplevelsen bekrftade att ven inom modellflyg s finns det tekniker att f ner ljudet vldigt mycket. Jag misstnker att man genom att dra en flexslang, som nmnts, p ett smart stt s kan man dmpa ljudet minst lika mycket som med en pltdmpare samtidigt som man inte skapar ondigt mottryck - kanske till och med tvrtom med ejektoreffekt.

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 301
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlgg
    Vet att nr det gller road racing och mtning av ljudvolymen s var den stora boven i dramat insugningsljudet, dr krde man ocks med trattar till frgasaren. Kanske det r likadant i detta fall, vem vet?
    Ja, det r rtt. Man mste dmpa bde insug och utbls. Mrks tydligt p 2-takt nr man gasar och det lter bbuuaaa, det r insugsljud.

DS-24 operatr.

Standard

Det r betydligt mer energi i avgaserna frn en 4 taktare. Ett tydligt exempel r p motorcrossbanor dr bde 2 takt och 4 takt krs, det kan vara flera 2 taktare ute p banan och niverna mts, sedan ger sig en 4 takare ut och banan mter inte kraven.

Viss skillnad lr det bli i instllningar, s att kra den i bnk med eller utan (ljuddmparen) s lr den behva stllas om lite nr den monteras i planet om det r tvrtom. Ha alltid ntt rr p nr du kr den vilket som.

Standard

Kr YS 120 med rakt rr. Lter gr det absolut, i synnerhet med utblset "mot" sig dr det blir ett ganska hgt smatter p fullgas. Men jag kan inte lta bli att tycka att det r lite mysigt ocks. Bostder finns iofs heller inte i direkt anslutning till fltet...

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    254
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Ljuddmparen pverkar, frutom ljudet, motorgngen p tv stt:

MOTTRYCKET skall enligt RC Specialties ge hgre toppeffekt med en TurboHeader muffler.
    TRYCKMATNING, frn ljuddmpare till tank, ger jmnare brnsletillfrsel nr modellplanet manvrerar.

Detta gller bde fr 2-taktare och 4-taktare.

Hoppas att TurboHeader ger lagom starkt ljud!
    Lars

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 084
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlgg
    MOTTRYCKET skall enligt RC Specialties ge hgre toppeffekt med en TurboHeader muffler.
    Lars
    De sger aldrig om det r mer eller mindre mottryck... antagligen mindre.

De sger ven detta: "The TurboHeader Muffler's™ patented design increases the peak performance of your engine by 200-300 RPM"

Ja vad sger dem egentligen?!
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •