Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
Det är ju samma mängd avgaser som ska ut vare sig det är tvåtaktsmotor eller fyrtakt. Så gasernas hastighet är nog ganska likvärdiga, vilket ger ungefär samma ljudnivå - om än olika i sin karaktär.

Många länder har strikta krav på ljuddämpning av modellmotorer. I Tyskland måste man mäta bullernivån varje gång man byter propeller på en ”godkänd” motor. Vi borde vara mer restriktiva också. Det är bra om vi har bra ljuddämpning INNAN klagomålen på RC-flygplanens buller.
När jag flög med mitt eldriva F3A-plan i våras tyckte en dam som vandrade ute på flygfältet att hon blev störd att det "surrande" ljudet. Och jag kan säga att min kärra är väldigt tyst när den flyger sina F3A manövrer.
Första gången jag hört någon klaga på en eldriven modell. Nåväl, detta var ju på en fullskala flygplats, så något ljud bör man ju få ha även när man flyger modellflyg, fullskalaplanen låter ju betydligt mer när de startar och flyger i trafikvarvet (tycker jag).
Även en annan kille som flyger eldrivna helikoptrar råkade ut för klagomål på samma flygfält när han träningsflög en lunch i våras och i ett hus en bit från fältet låg då samtidigt en dam och sov inne i sitt hus och hon blev då störd sa hon. Dock bor man invid ett fullskala flygfält kanske man får räkna med lite ljud från flyg i alla de former som utövas på flygfältet.
Jag upplever nog att folk kan tycka att ljud från modellflygplan, helikoptrar osv upplevs som störande ljud, mer nuförtiden är förr. Låg ljudnivå är nog lika bra att sträva efter generellt numera. Då har vi en sak mindre som nån kan störa sig på och klaga.
/Bo