Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Ljuddämpare till 4t - Nödvändigt?

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    96
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Vad gäller "oväsen" från modellflygplan så är det ju så att hörfrekvent ljud (= 2 takt) klingar av mycket fortare än
    lågfrekvent ljud (= 4 takt) som når längre bort från fältet.

  2. #22
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    De säger aldrig om det är mer eller mindre mottryck... antagligen mindre.

    De säger även detta: "The TurboHeader Muffler's™ patented design increases the peak performance of your engine by 200-300 RPM"

    Ja vad säger dem egentligen?!
    Alla utom Tomas kan ju titta här, mycket intressant och det är i högsta grad applicerbart på modellmotorer. Sen kan man igen titta på turboheader mufflers och fundera på om deras design verkligen "increases the peak performance by 200-300RPM" (vilket jag fortfarande inte förstår vad det innebär)

    en original OS ljuddämpare som sitter en bit ner på ett svepande rör har betydligt större potential att ge effekt.




    Citat Ursprungligen postat av AlveH Visa inlägg
    Vad gäller "oväsen" från modellflygplan så är det ju så att hörfrekvent ljud (= 2 takt) klingar av mycket fortare än
    lågfrekvent ljud (= 4 takt) som når längre bort från fältet.
    Oljud är svårt att definiera, det handlar om vad som är behagligt att lyssna på också och inte bara exakta decibeltal. Ett exempel är gnisslande PET flaskor i bilen ställt mot vindbrus och däckljud. Man stannar och petar till flaskorna som gnisslar, man stannar inte och skruvar av hjulen haha.

    Bestämmer någon sig för att störa sig på något så spelar det sällan någon roll om det inte är mätbart.
    Superhero

  3. #23

    Standard

    http://www.classicmotor.se/artiklar/...ch-fyrtaktare/

    Det är nog svårt att jämföra med hur avgassystemet på en bil fungerar där avgaserna från flera cylindrar ska föras ihop till ett eller ibland två rör och där man dessutom måste ha ett avgassystem. Allt handlar ändå om att på snabbast och bästa sätt evakuera avgaserna från motorn och ett mottryck kan knappast hjälpa till med det. Inom dragracing där allt handlar om högsta effekt kör man med korta rörstumpar.

    /Mats

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    http://www.classicmotor.se/artiklar/...ch-fyrtaktare/

    Det är nog svårt att jämföra med hur avgassystemet på en bil fungerar där avgaserna från flera cylindrar ska föras ihop till ett eller ibland två rör och där man dessutom måste ha ett avgassystem. Allt handlar ändå om att på snabbast och bästa sätt evakuera avgaserna från motorn och ett mottryck kan knappast hjälpa till med det. Inom dragracing där allt handlar om högsta effekt kör man med korta rörstumpar.

    /Mats
    Kolla videon så ger det massa bra info. Det är i högsta grad jämförbart, fysiken skiljer sig inte åt. Du kan ju tom få bättre flöda med en ljuddämpare än utan.

    Men svaret på grundfrågan är ju ganska tydligt trots div utsvävningar här. :-)
    Superhero

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    De säger aldrig om det är mer eller mindre mottryck... antagligen mindre.

    De säger även detta: "The TurboHeader Muffler's™ patented design increases the peak performance of your engine by 200-300 RPM"

    Ja vad säger dem egentligen?!
    I förtäckta ordalag säger dom nog att det är en minipipa för 4T. Ock, ja, avstämda pipor funkar på 4T, men dom är avstämda för att hjälpa till med evakueringen av avgaser istället för att överladda bränsleblandningen i förbränningsrummet (vilket är tämligen svårt att få en pipa att göra på en 4T).

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Bestämmer någon sig för att störa sig på något så spelar det sällan någon roll om det inte är mätbart.
    Lite OT, men min erfarenhet är att man inte bestämmer sig för att bli störd. Om och när man blir störd av något oljud så får det bieffekten att man tämligen snart lär sig lyssna efter ljudet och därmed blir man också mer lättstörd. Det spelar heller ingen roll att man vet att detta händer, man blir likförbannat mer lättstörd.

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    I förtäckta ordalag säger dom nog att det är en minipipa för 4T. Ock, ja, avstämda pipor funkar på 4T, men dom är avstämda för att hjälpa till med evakueringen av avgaser istället för att överladda bränsleblandningen i förbränningsrummet (vilket är tämligen svårt att få en pipa att göra på en 4T).
    Det är inte tämligen svårt, det är helt omöjligt!

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    http://www.classicmotor.se/artiklar/...ch-fyrtaktare/

    Det är nog svårt att jämföra med hur avgassystemet på en bil fungerar där avgaserna från flera cylindrar ska föras ihop till ett eller ibland två rör och där man dessutom måste ha ett avgassystem. Allt handlar ändå om att på snabbast och bästa sätt evakuera avgaserna från motorn och ett mottryck kan knappast hjälpa till med det. Inom dragracing där allt handlar om högsta effekt kör man med korta rörstumpar.

    /Mats
    Enda skillnaden som kan bli när man har fler cylindrar är att dom kan tända ojämnt, så man kan få två cylindrar som försöker evakuera gaserna samtidigt. Det är anledningen till att en del avgassystem på bilar använder X, H eller Y rör när man har två cylinderbanker.

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NitroVein Visa inlägg
    Det är inte tämligen svårt, det är helt omöjligt!
    Jag är benägen att hålla med, men jag brukar vara försiktig med att uttala mig i absoluta termer, för rätt var det är så är det någon klurig typ som kommer fram med någon finurlig konstruktion.

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Jag är benägen att hålla med, men jag brukar vara försiktig med att uttala mig i absoluta termer, för rätt var det är så är det någon klurig typ som kommer fram med någon finurlig konstruktion.
    Om du får en övertryckspuls tillbaka precis innan avgasventilen stänger så har du övertryck när insugningsventilen öppnar.
    På avgassidan kan man bara arbeta med att skapa undertryck för att hjälpa, inget annat.

  11. #31

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Även KS har ljuddämpare som de säger ger bra prestanda och trevligt ljud. Jag har dock inte hört hur den låter.
    https://www.krumscheid-metallwaren.d...=EN&anr=820151
    Man kan undra om det är någon finess med två utblås?

  12. #32

    Standard

    Saito 57t firtakter boxer med lyddemper, er litt spesiell lyd men det går veldig stille, faktisk mer stille en noen elektro modeller..


  13. #33

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag säger nej, men nu får jag väl på truten. Jag flyger ofta encylindriga fyrtaktare med "raka rör" de har ett långt mindre störande ljud än tvåtaktare. Ljuddämparen har en tendens att lossna på fyrtaktare och tryckuttaget för bränsletryck har visat sig helt onödigt för mig, och jag gör flat-spin, rygg-flat-spin, snap-roll, bunt utan problem alls med en O.S .75 fyrtaktare utan slikt. Dock med finjusterad förgasare. (tar en tid att justera) I inverterad montering utan glödström och mycket lågt tomgångsvarv, <2000 RPM.

    10% Nitrometan dock. Fusk kanske.

    Det kan bero på hur du gasar om det låter för mycket

    Om du alltid nödvändigtvis måste ha fullgas hela tiden, fundera på att använda en ljuddämpare...
    Senast redigerat av BJS den 2018-07-27 klockan 06:55.

  14. #34

    Standard

    Jag har haft och hört 4-taktare som LÅTER och då har man undrat om det finns ljuddämpare... men det finns de som har ett lågt mysigt ljud i jämförelse med 2-takt också. Tycker det inte finns så mycket ljuddämpande grejer till glödmotorer, men det har väl sin orsak.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Där jag bor i Linköping, de kör med Harley-Davidson och andra motorcyklar med raka rör, så att jag vaknar om nätterna, min son likaså på en annan gata. Ibland kör de med bilar, växlar fem gånger och kommer upp till 200 km/h på varvtalet att döma, (jag kan höra varvtal) så modellmotorn som inte låter ett dyft mer än en vanlig gräsklippare, ofta långt mindre, är inget jag ser som problem, i synnerhet som att den aldrig går på fullgas hela tiden, låter nästan inget alls på halvgas. (Edit: några hundra meter bort)
    Senast redigerat av BJS den 2018-08-13 klockan 19:55.

  16. #36

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om du blir lomhörd efter att ha provkört motorn på fullgas några sekunder, fundera på en ljuddämpare.

    Prova saken med en tvåtaktare

  17. #37

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    9
    Klubb
    Östersundsmodellflyg klubb

    Standard

    Hej har bade os och saito motorer.Os går bra att köra utan trykmatning behöver inte dämpare men mina saito motorer går dåligt utan trykmatning behöver dämpare mvh Tommy

  18. #38
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är ju samma mängd avgaser som ska ut vare sig det är tvåtaktsmotor eller fyrtakt. Så gasernas hastighet är nog ganska likvärdiga, vilket ger ungefär samma ljudnivå - om än olika i sin karaktär.

    Många länder har strikta krav på ljuddämpning av modellmotorer. I Tyskland måste man mäta bullernivån varje gång man byter propeller på en ”godkänd” motor. Vi borde vara mer restriktiva också. Det är bra om vi har bra ljuddämpning INNAN klagomålen på RC-flygplanens buller.
    Ove (AM) Nielsen

  19. #39

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Det är ju samma mängd avgaser som ska ut vare sig det är tvåtaktsmotor eller fyrtakt. Så gasernas hastighet är nog ganska likvärdiga, vilket ger ungefär samma ljudnivå - om än olika i sin karaktär.

    Många länder har strikta krav på ljuddämpning av modellmotorer. I Tyskland måste man mäta bullernivån varje gång man byter propeller på en ”godkänd” motor. Vi borde vara mer restriktiva också. Det är bra om vi har bra ljuddämpning INNAN klagomålen på RC-flygplanens buller.
    Det är markant skillnad på 2 takt och 4 takt i ljudnivå, det har varit jämfört med godkänd utrustning inom flera motorsporter där båda har exciterat. 4 taktaren tänder ju hälften så många gånger, så skall effekten bli den samma måste trycket dubblas i den. (Lite beroende på varvtal etc)

  20. #40

    Standard

    Nollvisioner dödar allt... Jag tycker motorcyklar och mopeder låter för mycket. Samma med fotbollsmatcher. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •