Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bäst duk att laminera vinge med?

  1. #1

    Standard Bäst duk att laminera vinge med?

    Hej,

    Jag skulle vilja laminera vingarna på mina vingar och är ute efter någon duk med följande egenskaper:
    - töjer sig inte
    - kan strykas på med hjälp av värme (självhäftande)
    - så lätt som möjligt
    "vanlig" tejp har jaga kört med men är ute efter något snyggare och mer ändamålsenligt.

    Är det någon med erfarenhet här som har koll vad jag ska leta efter?

  2. #2


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    436
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Erfarenheten min är inte stor, men det som brukar användas är lamineringsfilm till plastfickor och liknande.

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Töjer sig inte borde väl utesluta det mesta förutom möjligen glasfiber och kevlar?
    Rimligt starkt är kanske mylar som finns så tunt att det är väldigt lätt.

    Problemet är nog att man knappast hittar något förklistrat som dessutom är så lätt som möjligt - lim väger.
    Kolla gärna på https://www.freeflightsupplies.co.uk...ring-materials

    sök på polyspan
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Vad är det för typ av material i vingarna??
    Frigolit?
    EPP?
    ...???
    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    Utveckla "- Töjer sig inte". :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Vilket material är vingen gjord av? De flesta R/C flygplan (ARF-trainers med balsaklädd friggolitvinge eller vinge med öppen struktur,spryglar av balsa) med förbänningsmotor är klädda med plastfilm som antingen fästs på kropp och vinge med strykjärn eller varmluftpistol.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC04032.JPG 
Visningar:	86 
Storlek:	153,5 KB 
Id:	65042   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC04034.JPG 
Visningar:	89 
Storlek:	93,2 KB 
Id:	65043   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Bussen. Sidroder och stabbe från höger..JPG 
Visningar:	86 
Storlek:	62,4 KB 
Id:	65044   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Spickler Q-500 färgbild.JPG 
Visningar:	81 
Storlek:	66,4 KB 
Id:	65045  
    Senast redigerat av jaka den 2018-01-25 klockan 22:16.

  7. #7

    Standard

    Tak för all response!
    Här kommer svaren på era frågor:
    - Planen är helt gjorda i EPP (Skywalker X5 Pro)
    - Med "töjer sig" menar jag såklart att det ska vara så icke elastiskt som möjligt, men självklart formbart efter vingen.

    Jag har flugit en del med Smartplanes plan (www.smartplanes.com) som har någon typ av textilklädsel som gör vingarna väldigt styva.


    Tanken är att bygga mig egna karteringsvingar och vill ha dom så tåliga och lätta som möjligt.

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Något väldigt styvt och lätt är papper - men det går inte att stryka på så klart.
    "brunpapper eller kraftpapper" är bra om det är lite större saker. Jag har provat "julklappspapper eller blomsterpapper (som man slår runt snittblommor)" vilket känns väldigt lätt och tunt. Det funkar bra på lätta hangvingar. Man kan hitta riktigt trevliga mönster på presentpapper.
    Man blöter ner baksidan med utspätt vitlim så att pappret blir mjukt. Sedan är det lätt att forma runt kanter. Det viktiga är att det sedan får torka med luft från alla håll samtidigt så att det inte sträcker olika så att vingen blir en propeller eller banan. Ungefär samma princip funkar med 25 grams glasfiber som ju har lite textilkänsla.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Standard

    Lamineringsfilm fungerar om det inte är för komplicerade former, den blir tämligen styv när den värms fast. Det finns en del YT-klipp där detta används, främst på vingar. Finns enkelt att få tag på upp till A3-storlek, tex Clas Ohlson.

  10. #10
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Jeg har med häl og lite vägtökning brugt först at male med hvitlim og lad det förste ströget törke. Bare dette gör vingerne betydelig mere stive. Men som 2. laget maler jeg med hvitlim og stryger/ bretter så på 25g glasfiberväv. Når det andre laget er tört ändre ikke vingen på sig. Det er billigt, enkelt og stift.
    Senast redigerat av karstena den 2018-01-24 klockan 07:56.

  11. #11

    Standard

    Inte tror jag det är så stor skillnad på klädsel. Rätt temp avgör. Vissa klädslar fastnar kanske inte så bra, då kan en klick lim hjälpa i kanterna. Jag har klätt EPP-vingar och det går bra. För mycket värme skapar dock ojämn yta, som om "bubblorna" sväller. Man måste ju testa. =) Jag uppfattade det som att klädsel inte riktigt fastnar så bra i EPO/EPP som den gör i tex balsa, så värm på rätt ställen i rätt ordning så släpper det inte bredvid. Har du klätt ett träflyg förr så är detta inget problem om du tänker på det.

    Tex min lilla SkyWalker X-1 blev bra. Även kroppens undersida är klädd.

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •