Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Om en grej har separat batteri, hur isolerar man den?

  1. #1

    Standard Om en grej har separat batteri, hur isolerar man den?

    Har sett en del grejer som vill ha eget batteri utöver batteriet man flyger med. Enda exemplet kan erinra mej just var ett fallskärms-system för nödfall till drönare. Men där var det ändå en servo som användes som trigger och skulle utlösa skärmen. Har den inte via de tre trådarna ändå förbindelse till "huvudkretsen" och då även det andra batteriet som skulle driva fallskärmstriggern??? Eller sitter det dioder nånstans kanske?

    O ni lärda, upplys mej!


    /David

  2. #2

    Standard

    Det är väl till för att kunna lösa ut fallskärmen om du får ett bortfall på huvudströmmen kan jag tänka mig.

    I vissa fall har jag kopplat med separat ström för video och flyg när det gäller fpv.

    Dels för att få skilda strömmar dvs mindre störningar i video som kan uppstå från olika ESC-ar.
    Dels för att få en video som fungerar oberoende av huvudströmmen.

    Tanken är densamma - att videom skall fungera även om kärran går ner pga dåligt batteri.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det är vanligt med opto-isolerad signal på större ESC. Motor drivning och RC-signalering i galvaniskt helt skilda kretsar, om man kör med separata motor- och RC- ackar. Men många pajjar denna isolation, genom att skippa RC-acken och använda en extern "BEC" kopplad från driv acken till RC delen. Jag är själv skyldig till sådant i några fall.
    Optokopplare borde väl kunna användas på samma sätt även för en fallskärmsutlösare.
    /A

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Det är vanligt med opto-isolerad signal på större ESC. Motor drivning och RC-signalering i galvaniskt helt skilda kretsar, om man kör med separata motor- och RC- ackar. Men många pajjar denna isolation, genom att skippa RC-acken och använda en extern "BEC" kopplad från driv acken till RC delen. Jag är själv skyldig till sådant i några fall.
    Optokopplare borde väl kunna användas på samma sätt även för en fallskärmsutlösare.
    /A
    Har en sådan ESC, en sk Opto. Vet du vad fördelen är med galvaniskt helt skilda kretsar?

    //Rickard

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Störningar från kraftelektroniken har svårare att ta sej över till småsignaldelarna.
    /A

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Och dessutom lite högre säkerhet med två batteripack än ett gemensamt vid motor/ESC haveri. Har haft ett par sådana situationer där motorn ger upp och tar med sej ESC och batteri i graven. Men jag hade kontroll på alla delar, utan trotteln, och kunde glida in för landning. Hade varit helt kört med ett gemensamt batteri.
    Men detta har ju egentligen inget med opto att göra. Man kan ju ha dubbelerad separatmatning även utan galvaniskt skilda kretsar.
    /A

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Ett annat exempel är de switchar som kan styras från radion främst avsedda för bensinmotorerna tändsystem som ofta har två optokopplare för att isolera störningarna från tändsystemet. Dessa switchar går naturligtvis användas till annat där man vill ha hög säkerhet och isolation.
    Mvh Ingemar

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Har en sådan ESC, en sk Opto. Vet du vad fördelen är med galvaniskt helt skilda kretsar?

    //Rickard
    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Störningar från kraftelektroniken har svårare att ta sej över till småsignaldelarna.
    /A
    Mycket av detta härstammar från gamla tider när dels fartreglagen och dens radioanläggningarna var sämre. Ingen vet heller hur nödvändigt det egentligen var/är.

    Det vi vet är där emot att man ofta använder drivacken att mata sina servon i smått som stort utan några problem.

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Och dessutom lite högre säkerhet med två batteripack än ett gemensamt vid motor/ESC haveri. Har haft ett par sådana situationer där motorn ger upp och tar med sej ESC och batteri i graven. Men jag hade kontroll på alla delar, utan trotteln, och kunde glida in för landning. Hade varit helt kört med ett gemensamt batteri.
    /A
    Jag landade min F4 som hade inbyggd BEC i fartreglaget, gjorde ditt "omöjliga" haha...

    Jag smällde/störtade där emot min aggressor när den externa BEC kretsen gav upp.

    Teori och praktik går inte alltid hand i hand vilket gör det så svårt att bygga helt skottsäkra grejor.

    Superhero

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Mycket av detta härstammar från gamla tider när dels fartreglagen och dens radioanläggningarna var sämre. Ingen vet heller hur nödvändigt det egentligen var/är.

    Det vi vet är där emot att man ofta använder drivacken att mata sina servon i smått som stort utan några problem.

    Jag landade min F4 som hade inbyggd BEC i fartreglaget, gjorde ditt "omöjliga" haha...

    Jag smällde/störtade där emot min aggressor när den externa BEC kretsen gav upp.

    Teori och praktik går inte alltid hand i hand vilket gör det så svårt att bygga helt skottsäkra grejor.
    Ja det finns definitivt två filosofier; Håll det enkelt eller alternativt fixa alla risker så att du inte har någon svag länk.

    Jag landade en gång en funcub där det rök om fartreglaget p.g.a. kortslutning i motorn men intern BEC överlevde och den gick landa kontrollerat. Jag hann rycka ur acken innan några större skador mer än svarta brännmärken invändigt samt den välbekanta lukten av bränd elektronik. Efter byte av motor och reglage flög den igen.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har aldrig haft några problem med att fartreglaget gett upp i luften och likaså den inbyggda BEC'en. Jag ser det istället som så att med en ack som driver både motor och radio så vet jag att jag har tillräckligt med ström även till radion om motorn fungerar - med dubbla ackar finns alltid möjligheten att radio-acken av nån anledning inte har tillräckligt med energi.
    Så "håll det enkelt" är helt klart min filosofi vilken fungerat till 100 % under min eldrivna RC-period vilken är runt 17 år lång.
    Å andra sidan brukar jag alltid mäta upp strömförbrukningen i en ny el-setup för att inte råka ut för några obehagliga överraskningar.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Visst, allt detta är tve-eggat. Med dubblering och redundans för ökad säkerhet följer också fler grejor som kan lägga av, dvs lägre säkerhet. Men kanske inte lägre än med ett system utan dubblering, och inte heller dubbel säkerhet. En balansgång mellan enkelhet med "single point of failure" och redundans. Jag brukar försöka hålla mej till enkelhet och K.I.S.S. Fast den lille ingenjören i mej vill ju ibland dra i väg enligt den tyska skolan "Warum einfach machen, wenn man es kompliziert machen kann." Honom får man försöka tysta så gott det går....
    /A

  12. #12

    Standard

    Det är många som inte har problem med ESCarnas BECar och det är många som inte har problem med de externa UBECarna, det är väl fakta man har att gå efter. Men med alla år som gått så har jag hört och läst att fler haft problem med BECar i ESCar för att de ofta är klena och underdimensionerade och säkert överlastar dem, än vad folk haft problem med externa UBECs. Jag har haft några fall av bägge. Samtliga har varit billiga saker som Turnigy mm. Så vad enstaka personer säger spelar ingen roll, det är den stora massan som skapar statistik, oavsett de gjort rätt eller fel. Köp int skräp, bygg väl, flyg!!! :-D

    Jag är utav den sorten som krånglar till allt och försöker hålla det flygande med redundans där det går, samt välbyggt. Man lär sig vartefter man råkar ut för nåt, eller läser om andra som råkat ut för nåt. Det tar bara längre och längre tid att få nåt flygklart. :-D

    Separat batteri? Klart coolare och om det blir bättre så kör på det. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •