Reklam

Resultat 1 till 7 av 7

mne: Hjlp med att vlja skalamodell fr att tvla med

Standard Hjlp med att vlja skalamodell fr att tvla med

Hej!
    Har lnge funderat p att bygga en seris skalamodell med avsikt att stlla upp i en skalatvling.

Men - vilken frebild ska jag vlja, fr att ge bsta chans p en tvling ?

Jag har inte tnkt designa en egen konstruktion, utan bygga efter ritning frn ngon namnkunnig designer som exempelvis Brian Taylor eller Dave Platt motsv.

Modellstorlek, motorval (gld/bensin/el), 1-2-3 motor, mono/dubbeldckare, infllbara/fasta stll, sporre/nosstll, ect, ect r ju ngra av valen man mste tnka p.

-Mste jag kunna dokumentera frebilden (med foton och skiss) vl, s borde den vara tillgnglig inom rimligt avstnd som tex FV museum, eller kan jag vlja en frebild som det bara finns en bevarad eller ingen bevarad, rcker det med ett eller flera svartvitt foto som dokumentation? Vad r lmpligast ?

-r det viktigt att kunna bevisa frgsttning och frgmrkning? r ju inte ltt p vissa frebilder.

-Ska man satsa p en s vlbyggd och vldetaljerad modell som mjligt, eller r det viktigare att flyga den "rtt" som frebilden vid flygmomentet ? Jag kan inte riktigt hur man rknar pongen hr.

-Det knns som en stor farkost flyger bttre n en liten farkost i strsta allmnhet, s en vingspann p eller ver ca 2 m r befogat, eller ?

Vill helst inte vlja en Piper J-3 Cub, utan hellre en frebild frn ww1/ww2, men inte ndvndigtvis och militr eller civil har inte heller ngon betydelse.

Vad har ni fr rekommendationer p detta mne?
    /Stefan

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 084
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av xet Visa inlgg
    Hej!
    Har lnge funderat p att bygga en seris skalamodell med avsikt att stlla upp i en skalatvling.

Men - vilken frebild ska jag vlja, fr att ge bsta chans p en tvling ?

Jag har inte tnkt designa en egen konstruktion, utan bygga efter ritning frn ngon namnkunnig designer som exempelvis Brian Taylor eller Dave Platt motsv.

Modellstorlek, motorval (gld/bensin/el), 1-2-3 motor, mono/dubbeldckare, infllbara/fasta stll, sporre/nosstll, ect, ect r ju ngra av valen man mste tnka p.

-Mste jag kunna dokumentera frebilden (med foton och skiss) vl, s borde den vara tillgnglig inom rimligt avstnd som tex FV museum, eller kan jag vlja en frebild som det bara finns en bevarad eller ingen bevarad, rcker det med ett eller flera svartvitt foto som dokumentation? Vad r lmpligast ?

-r det viktigt att kunna bevisa frgsttning och frgmrkning? r ju inte ltt p vissa frebilder.

-Ska man satsa p en s vlbyggd och vldetaljerad modell som mjligt, eller r det viktigare att flyga den "rtt" som frebilden vid flygmomentet ? Jag kan inte riktigt hur man rknar pongen hr.

-Det knns som en stor farkost flyger bttre n en liten farkost i strsta allmnhet, s en vingspann p eller ver ca 2 m r befogat, eller ?

Vill helst inte vlja en Piper J-3 Cub, utan hellre en frebild frn ww1/ww2, men inte ndvndigtvis och militr eller civil har inte heller ngon betydelse.

Vad har ni fr rekommendationer p detta mne?
    /Stefan
    Hade det inte varit smart att ta en modell som finns nra dig, typ ngot ur Svedinos samlingar? enkelt att ka dit och titta bde innan och under bygget.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    113
    Klubb
    Eslvs MFK, RFK Gripen

Standard

Saknas vl knappast erfarenhet inom skalaflyg i Hkaklubben?

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 768
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Det personliga valet r vl det som styr?
    En massa vingar och motorer ger kanske bttre pong men en modell som tillverkats i tusental r det ju inte ngra problem att f fram dokumentation och bilder p.
    Det finns ju olika klasser inom skalaflyget och vill man inte lgga tusentals timmar p att tillverka detaljer s r det ju enklare att kpa en "ARF" dr man kan f det mesta gjutet i formar och "bara" lgga ngra hundra timmar....

Du skriver ju att du helst vill ha en militr maskin och det finns ju mnga versioner av bde Spitfire och Mustang som r vldigt vldokumenterade i bcker. De flyger dessutom bra med en van pilot.

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 529
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Ett par tips ur tvlingssynpunkt:
    1) Vlj en frebild som du sjlv gillar. Ett skalabygge tar lng tid och mda i ansprk och om det r en "favorit"-modell som man bygger r det lttare att slutfra bygget.
    2) Dokumentation! Vlj en frebild som du har dokumentation till, bla. behvs bra treplanritningar fr tvlingsdokumentationen. Att brja leta dokumentation halvvgs in i bygget kan ltt bli problematiskt om det visar sig att bygget inte stmmer verens med den dokumentation som finns tillgnglig.
    3) Vlj en vlflygande frebild, grna en vindtlig sdan.
    4) Vlj en frebild som har en bra layout med avseende p motorns- och landstllens placering, grna med stor stabbe och fena.

Vid tveksamma fall har ur min synpunkt punkt 1 prioritet framfr alla andra punkter.

Standard

Tack fr alla svar gentlemen!
    Framfr allt r det Michaels svar som jag tar till mig, tack.
    /Stefan

Standard

Kul att du har funderingar p att brja tvla i skalaflyg!
    Det ger en annan dimension till modellflyget och r oerhrt roligt och utvecklande.
    (Samt sjukt frustrerande nr det strular...)

Det r bra att du tar till dig det Michael skriver - det stmmer helt och fullt.
    Ett annat tips r att vlja en "enkel" frebild utan infllbara stll, klaffar eller annat som kan strula.
    Bygg med tanke p att enkelt kunna serva planet och komma t allt som kan behva bytas ut ssom servon osv.

Tanken r att flyga ett helt program i ett svep dr den ena manvern p ett naturligt stt avlser fregende utan en mngd rundflyg mellan dem (ven om detta r tilltet). Manvrarna ska vara centrerade framfr dig sjlv. Detta lter enkelt men rtt klurigt att f till.

Medan du bygger det ultimata planet fr antingen F4H- eller F4C-klassen kan det vara bra att stlla upp i "Fly-Only" s du blir van vid att flyga ett frbestmt program infr domare vilket kan vara ganska skrmmande i brjan.

/Anders

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •