Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp med att välja skalamodell för att tävla med

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    22
    Klubb
    KMFK och Höka

    Standard Hjälp med att välja skalamodell för att tävla med

    Hej!
    Har länge funderat på att bygga en seriös skalamodell med avsikt att ställa upp i en skalatävling.

    Men - vilken förebild ska jag välja, för att ge bästa chans på en tävling ?

    Jag har inte tänkt designa en egen konstruktion, utan bygga efter ritning från någon namnkunnig designer som exempelvis Brian Taylor eller Dave Platt motsv.

    Modellstorlek, motorval (glöd/bensin/el), 1-2-3 motor, mono/dubbeldäckare, infällbara/fasta ställ, sporre/nosställ, ect, ect är ju några av valen man måste tänka på.

    -Måste jag kunna dokumentera förebilden (med foton och skiss) väl, så borde den vara tillgänglig inom rimligt avstånd som tex FV museum, eller kan jag välja en förebild som det bara finns en bevarad eller ingen bevarad, räcker det med ett eller flera svartvitt foto som dokumentation? Vad är lämpligast ?

    -Är det viktigt att kunna bevisa färgsättning och färgmärkning? Är ju inte lätt på vissa förebilder.

    -Ska man satsa på en så välbyggd och väldetaljerad modell som möjligt, eller är det viktigare att flyga den "rätt" som förebilden vid flygmomentet ? Jag kan inte riktigt hur man räknar poängen här.

    -Det känns som en stor farkost flyger bättre än en liten farkost i största allmänhet, så en vingspann på eller över ca 2 m är befogat, eller ?

    Vill helst inte välja en Piper J-3 Cub, utan hellre en förebild från ww1/ww2, men inte nödvändigtvis och militär eller civil har inte heller någon betydelse.

    Vad har ni för rekommendationer på detta ämne?
    /Stefan

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av xet Visa inlägg
    Hej!
    Har länge funderat på att bygga en seriös skalamodell med avsikt att ställa upp i en skalatävling.

    Men - vilken förebild ska jag välja, för att ge bästa chans på en tävling ?

    Jag har inte tänkt designa en egen konstruktion, utan bygga efter ritning från någon namnkunnig designer som exempelvis Brian Taylor eller Dave Platt motsv.

    Modellstorlek, motorval (glöd/bensin/el), 1-2-3 motor, mono/dubbeldäckare, infällbara/fasta ställ, sporre/nosställ, ect, ect är ju några av valen man måste tänka på.

    -Måste jag kunna dokumentera förebilden (med foton och skiss) väl, så borde den vara tillgänglig inom rimligt avstånd som tex FV museum, eller kan jag välja en förebild som det bara finns en bevarad eller ingen bevarad, räcker det med ett eller flera svartvitt foto som dokumentation? Vad är lämpligast ?

    -Är det viktigt att kunna bevisa färgsättning och färgmärkning? Är ju inte lätt på vissa förebilder.

    -Ska man satsa på en så välbyggd och väldetaljerad modell som möjligt, eller är det viktigare att flyga den "rätt" som förebilden vid flygmomentet ? Jag kan inte riktigt hur man räknar poängen här.

    -Det känns som en stor farkost flyger bättre än en liten farkost i största allmänhet, så en vingspann på eller över ca 2 m är befogat, eller ?

    Vill helst inte välja en Piper J-3 Cub, utan hellre en förebild från ww1/ww2, men inte nödvändigtvis och militär eller civil har inte heller någon betydelse.

    Vad har ni för rekommendationer på detta ämne?
    /Stefan
    Hade det inte varit smart att ta en modell som finns nära dig, typ något ur Svedinos samlingar? enkelt att åka dit och titta både innan och under bygget.
    Superhero

  3. #3


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Saknas väl knappast erfarenhet inom skalaflyg i Hökaklubben?

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det personliga valet är väl det som styr?
    En massa vingar och motorer ger kanske bättre poäng men en modell som tillverkats i tusental är det ju inte några problem att få fram dokumentation och bilder på.
    Det finns ju olika klasser inom skalaflyget och vill man inte lägga tusentals timmar på att tillverka detaljer så är det ju enklare att köpa en "ARF" där man kan få det mesta gjutet i formar och "bara" lägga några hundra timmar....

    Du skriver ju att du helst vill ha en militär maskin och det finns ju många versioner av både Spitfire och Mustang som är väldigt väldokumenterade i böcker. De flyger dessutom bra med en van pilot.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ett par tips ur tävlingssynpunkt:
    1) Välj en förebild som du själv gillar. Ett skalabygge tar lång tid och möda i anspråk och om det är en "favorit"-modell som man bygger är det lättare att slutföra bygget.
    2) Dokumentation! Välj en förebild som du har dokumentation till, bla. behövs bra treplanritningar för tävlingsdokumentationen. Att börja leta dokumentation halvvägs in i bygget kan lätt bli problematiskt om det visar sig att bygget inte stämmer överens med den dokumentation som finns tillgänglig.
    3) Välj en välflygande förebild, gärna en vindtålig sådan.
    4) Välj en förebild som har en bra layout med avseende på motorns- och landställens placering, gärna med stor stabbe och fena.

    Vid tveksamma fall har ur min synpunkt punkt 1 prioritet framför alla andra punkter.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    22
    Klubb
    KMFK och Höka

    Standard

    Tack för alla svar gentlemen!
    Framför allt är det Michaels svar som jag tar till mig, tack.
    /Stefan

  7. #7

    Standard

    Kul att du har funderingar på att börja tävla i skalaflyg!
    Det ger en annan dimension till modellflyget och är oerhört roligt och utvecklande.
    (Samt sjukt frustrerande när det strular...)

    Det är bra att du tar till dig det Michael skriver - det stämmer helt och fullt.
    Ett annat tips är att välja en "enkel" förebild utan infällbara ställ, klaffar eller annat som kan strula.
    Bygg med tanke på att enkelt kunna serva planet och komma åt allt som kan behöva bytas ut såsom servon osv.

    Tanken är att flyga ett helt program i ett svep där den ena manövern på ett naturligt sätt avlöser föregående utan en mängd rundflyg mellan dem (även om detta är tillåtet). Manövrarna ska vara centrerade framför dig själv. Detta låter enkelt men rätt klurigt att få till.

    Medan du bygger det ultimata planet för antingen F4H- eller F4C-klassen kan det vara bra att ställa upp i "Fly-Only" så du blir van vid att flyga ett förbestämt program inför domare vilket kan vara ganska skrämmande i början.

    /Anders

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •