Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

mne: Det flygande badkaret...

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    1 742
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard Det flygande badkaret...

    Friskt vgat ....
    Lite roligt att piloten flyger med traditionell radiostyrning.


  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlgg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Skitkul!
    Badkaret som skydd om ngon propp skulle paja.
    Skumgummi under karet om han skulle strta.
    Fast - brukar man inte ha vatten i karet i stllet fr utanp?
    Lite Piraten-varning?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlgg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

    Standard

    10 meter r vl max man kan verleva vid fritt fall.
    10 centimeter knns skrare.

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlgg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Han skulle haft fasta kontrollreglage istllet fr en ls radio i handen, men annars helt rtt och bara s kul.

    Skickat frn min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    fasta reglage = flygcert osv.

    Nu r det ju bara en radiostyrd flygande farkost...som han ker med istllet...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Standard

    Jag vet inte men spekulerar lite:
    Det spelar nog ingen roll om det r trdad eller trdls styrning. En UAV r en flygande farkost utan pilot ombord, s detta kan nog inte rknas som UAV och borde d vara en bemannad luftfarkost som krver typning(experimental) och certifikat. Dremot om den flyger autonomt eller piloten str p marken och skjutsar sin kompis s r det fortfarande en UAV. D krvs frmodligen tillstnd fr UAV med den vikten och sannolikt ntt tillstnd fr persontransport.
    Det hller ju p att tas fram rddnings-drnare med vilka man kan hmta skadade personer p svra platser. D ker den skadade med men det r fortfarande en UAV eftersom "Umanned" i UAV syftar p pilot/besttning och inte p eventuell passagerare. Om piloten sitter i en UAV s r det inte lngre en UAV.

    Det r hur som helst vldigt hftigt att man idag kan bygga snt dr med relativt billiga och enkla komponenter. Det r s synd att det r s ineffektivt att accelerera luft nert med en propeller, men det gr ju att anvnda den fina elektroniken till effektivare saker om man vill:

  7. #7

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlgg
    285
    Jobb
    Miljonr i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlgg
    Friskt vgat ....
    Lite roligt att piloten flyger med traditionell radiostyrning.

    Fan vad lckert, ngrar att man slngde ut badkaret fr ngra r sen. Skulle vara kul att ka med nt dyligt till affren! Skmt sido den kompetensen har man inte att f till nt dylikt tror jag ganska skert. Men kul r det skert att ka i den mackapren.
    /Matti

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlgg
    Jag vet inte men spekulerar lite:
    Det spelar nog ingen roll om det r trdad eller trdls styrning. En UAV r en flygande farkost utan pilot ombord, s detta kan nog inte rknas som UAV och borde d vara en bemannad luftfarkost som krver typning(experimental) och certifikat. D

    Det finns en grzon nr det gller certifiering och certifikatkrav. Skrmflygning har ngon slags halvcert som utfrdas av skrmflygfrbundet. De nnu mindre speedriding skrmarna finns det inget cert fr. Markeffektsfarkoster r ocks befriade frn certifikat. Jag kan nog tnka mig att multirotorbadkar gr att flyga ocertifierat.

  9. #9

    Standard

    Det r ingen grzon utan i Sverige mste man ha skrmflyglicens fr att f flyga skrmflyg. Det skiljer mellan olika lnder och i vissa lnder behvs inte licens.
    En speedriding-skrm rknas som en helt vanlig flygskrm, oftast r dom oklassade(frmodligen fr att dom inte klarar en klassning fr en flygskrm) och det krvs en lite hgre niv av skrmflyglicens + 400 flygtimmar fr att f flyga oklassade skrmar.
    ven om speedriding mest r hang-flygning s skulle jag inte tro att det rknas som "markeffektsfarkoster". Motbevisa grna detta d det var en intressant tanke.

    Ett motoriserat badkar borde vl g inom samma regler som alla andra hemmabyggda flygplan/helikoptrar, i de flesta lnder ska dom vara experimentklassade och det krvs flygcertifikat fr att f flyga dom. Vad r det som pekar p att den inte skulle krva certifikat nr man sitter i den?

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •