Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: TT. 91 FS startar ej!

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard TT. 91 FS startar ej!

    Jag har startat upp en 15 cc fyrtaktare Thunder Tiger som legat ny i låda i ett antal år, kanske 10....
    Innan uppstart tog jag av ventilkåpa och smörjde jag upp stötstänger etc. med after run oil. Liksom jag smörjt övrigt via förgasare och via hålet för glödstiftet. Allt verkade löpa fint då jag drog runt propellern.

    Första starterna gick ganska bra, men jag var tvungen vända upp och ner på motorn för kunna riktigt dra in bränslet vid chokning. Jag har justerat ventilerna några gånger men jag noterade att stötstänger och ventiler verkade en aning torra.
    Därför beslöt jag mig för att montera motorn inverterat i provbänken.

    Första gångerna gick bra att starta men idag var det helt omöjligt starta. Trots jag hörde glödstiftet glöda och en ordentlig chokning. Jag tog ut stiftet och kollade att det glöder i rött.
    När jag kollade ventilspelet efteråt var det återigen för stort, på insugssidan. Jag öppnade locket till kamaxel och kunde se någon typ av beläggning (rost) i axeln som går in i kullagret som sitter i locket. Annars verkar allt röra sig som det ska...

    Bränslet de första gångerna var 18% olja, 5% intro. Sedan har jag gått ner till ca 12% olja.

    Kan ventilspelet ha så stor betydelse att det inte går att starta?
    Har ni någon idé på vad problemet är?

    //Larsh

    Skickat från min SGP771 via Tapatalk

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Kortfattat så är det viktigt med ventilspelet. Fel spel kan skapa krångel.

  3. #3

    Standard

    I vilka lägen har du axeln när du justerar ventilerna?
    Vilket/vilka avstånd?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Spelet ställer jag med 2 medföljande bladmått 0.03 och 0.1. Det mindre löper igenom men inte Det större.
    Först följde jag procedur enligt instruktion (symmetrisk kam?) men efter läst en annan tråd på forum enligt följande:
    Vrid till en ventil når sin högsta punkt, vrid därefter ytterligare 180grader. Ställ spelet för denna ventil. Motorn är kall - av naturliga skäl ;-)

    /Larsh

    Sent from my F5121 using Tapatalk

  5. #5

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Larsh60 Visa inlägg
    1.Trots jag hörde glödstiftet glöda och en ordentlig chokning.
    2,Jag tog ut stiftet och kollade att det glöder i rött.
    3.När jag kollade ventilspelet efteråt var det återigen för stort, på insugssidan.
    4.Sedan har jag gått ner till ca 12% olja.
    5.Kan ventilspelet ha så stor betydelse att det inte går att starta?
    6.Därför beslöt jag mig för att montera motorn inverterat i provbänken
    1. Den kan vara för "sur" speciellt om den är inverterad, då rinner överskottsoljan ner i stiftet.
    2. Rött är lite i underkant såvida du inte har en äkta "glowdriver" söm ökar strömmen vid belastning.
    3. Din ventiljustering är helt OK. Förutsätter att kamaxel sitter rätt, ventilerna skall växla när kolven är på topp.
    4.12% syntet räcker gott och väl. 5% nitro bör funka men 10% rekommenderas. Jag kör 10-10-80.
    5. Ventilspelet är inte så kritiskt för att den skall starta så länge som de stänger och öppnar.
    8. Den skall suga utan problem med toppen uppåt. Kolla om det är någon blockering i förgasaren eller tank. Tankens höjd etc.

    Är metanolen gammal så kan den ha fått lägre renhet, metanol drar fukt ur omgivande luft.
    Fyrtaktare skall vara något sura vid start, gör den backslag så är den lite för sur. Startas då gärna med bakåtflipp mot kompression men inte över kompläget. ett slafsande ljud i förgasaren chokning är ett tecken på att det är lagom.
    Öppna tomgångsnålen extra mycket i början.

    Här är en bra sammanfattning för inställning.
    http://airmedia.se/stalla-in-motorn-ratt/
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  6. #6

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Stort tack för tips! Det blir att testa i helgen!

    Sent from my F5121 using Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    En uppdatering så här på fredagskvällen.. [emoji3]
    Motorn startade! Jag hade justerat ventilspel och bytt tank med anslutningar.
    Dock går den rikt och det smäller hårt några gånger - slår bakut - propeller flyttar sig något. Efter 1:a start stannar och startar jag den några gånger utan problem.
    Får justera in nålen imorgon... Nu är det dags för fredagsmys i tv soffan, kan ju slappna av nu.

    //Larsh

    Skickat från min SGP351 via Tapatalk
    Senast redigerat av Larsh60 den 2018-01-19 klockan 21:09.

  8. #8

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Slår motorn bakut mer gånger,så är det för hög kompression.

    Jag la in en topplocks packning till som var lika stor.
    Sen gick motorn som en dröm. 15%olja 10 nitro 75metanol.

    Motorn var nog gjord för bara onitrerat bränsle,(tror jag)

    Med vänlig hälsning Thomas

  9. #9

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej igen

    Apropå ventiljustering.Vrid motorn tills ventilerna, växlar.(en går upp en går ner)
    Insugsventilen går ner, kolven går ner.Kolven går upp,insugsventilen stänger kolven är då i topp. Justera minsta möjliga glapp.
    justera med kolven i topp.

  10. #10

    Standard

    Risken för dålig gång är större med för litet spel än för stort spel så jag skulle vilja säga hellre största möjliga spel inom toleransen än minsta. Det brukar vara lite olika på motorer hur vida spelet ökar eller minskar i takt med att motorn körs. Men det enda som kan hända med en aning för stort spel är att det låter lite mer om motorn.

    /Mats

  11. #11

    Standard

    Du har väl ett OS fyrtakts stift i motorn? Fyrtaktare är mycket mer kräsna på stiften är tvåtaktare. Jag har t.o.m. varit med om att ett helt nytt OS stift inte fungerat.

    Sedan tänkte jag på hur du ställer in motorn för att justera ventilerna. När du vridit så att en den ventil du ska justera är helt öppen, ska du inte vrida motorn ett helt varv då innan du justerar? Kamaxeln går ju bara ett halvt varv när vevaxeln går ett varv. Eller var det kamaxeln som skulle rotera 180 grader? I så fall var det rätt. Men metoden som sådan är helt rätt då du får kamaxeln i helt rätt läge där spelet är som störst.

    /Mats

  12. #12

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    För stort spel på ventilerna,reducerar efekten väldigt mycket. Som sagt så lite som möjligt.Varm motor gör att spelet ökar betydligt.

    Thomas

  13. #13

    Standard

    Du har nog rätt i att alla fall på dom flesta motorer ökar spelet vi varm motor. Det börjar vara några år sedan jag var bilmek så man blandar lätt ihop hur det var och nu justeras ju aldrig några ventiler utom på gräsklipparen Men jag tänkte mest på risken att ventilen inte stänger riktigt. Men så länge man håller sig inom tillverkarens toleranser ska det inte vara någon fara. Sedan är det möjligt att motorn får lite högre effekt med min-värde men tvivlar på att det är märkbart. Eller så är det känsligare på modellmotorer.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2018-01-20 klockan 10:58.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Provade imorse igen. Nästan omöjlig starta igen. Gick till slut igång efter kört ett bra tag med start motorn. Ja, jag ska kolla ventilerna igen tack för tips.
    Nästa steg är vända motorn upp igen, på vissa forum sägs det vara svårt få denna Thunder Tiger 91 Fs gå bra inverterat....
    Efter ytterligare inkörning hoppas jag verkligen den går inverterat annars blir det att byta motor till p47an.

    //Larsh

    Skickat från min SGP771 via Tapatalk

  15. #15
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Material utvidgar sig när det värms. Tänk på järnvägens solkurvor. Värmeutvidningen innebär att exempelvis ventiler blir längre och spelet minskar. Modellmotorer har små ventiler och då räcker ett ventilspel på 0.1 mm.

    Om motorn slår bakut och kastar propellern kan det bero på för tung last. Byt till en mindre propeller och prova.
    Det är också viktigt att tanken är placerad i mitten bakom förgasaren. I regel går motorerna rikt vid full tank och magrare ju lägre bränslenivån blir.

    När du startar motorn är det viktigt att den får ordentligt med soppa. Om du har trycksystem kan du ge full gas - ingen glödström - håll för avgasröret och flippa runt motorn tills den känns ”smaskig”. Slå på glödström - gasen strax över tomgång - slå propellern bakåt mot kompressionsläget med en Chicken Stick. Motorn borde starta då. Annars kan du använda startern. Ställ gasen på hög tomgång - håll för avgasröret momentant - kör med startern. Förhoppningsvis startar motorn då.

    Lycka till!
    Senast redigerat av AM den 2018-01-20 klockan 11:11.
    Ove (AM) Nielsen

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Material utvidgar sig när det värms. Tänk på järnvägens solkurvor. Värmeutvidningen innebär att exempelvis ventiler blir längre och spelet minskar. Modellmotorer har små ventiler och då räcker ett ventilspel på 0.1 mm.

    Lycka till!
    Så minns och så tänkte jag också men grejen är att även själva motorn utvidgar sig och blir längre. Aluminium tror jag dessutom utvidgar sig mer än stål (?) som stötstänger och ventiler är gjorda av. Sedan utvidgar sig även ventiltallriken vilket gör att ventilen drar sig längre ifrån kamaxeln och in i förbränningsrummete. Ska inte säga att det alltid blir så men oftast. Jag var tvungen googla lite och t. ex en Volvo B18/20 motor har större ventilspel varm än kall enligt handboken. Så Tomas har helt rätt här. Men lätt att tänka fel.

    /Mats

  17. #17

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Du har kanske kollat redan, men det kan vara så att kolvringen sitter fast eller sitter trångt på grund av gammal seg olja, har varit med om det ett par gånger på gamla motorer. Då kan de vara svart att starta och ställa in.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  18. #18


    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    1
    Jobb
    Pannchis
    Klubb
    -

    Standard

    Vrid tills en ventil når sin högsta punkt/högsta lyft (från sätet) vrid därefter ytterligare 360 grader(på proppen)ställ spelet på denna ventil (kammen går med halva vevaxelvarvet)

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    En uppdatering från kvällens prov:
    Glöddrivaren i PowerPoint panelen jag använt ett antal år la av, ingen glöd på stiftet. Jag har haft ett ont öga till denna... Och nu la den av.
    Jag provade med min "handglödare", stiftet glödde fint. Efter rejäl snappsning och med hjälp av start motor gick den igång.
    Jag kan dra in huvudnålen cav1/4 varv nu, tycker ju att de 2 3/4 varv jag haft innan verkat mycket eftersom jag kör på lite mindre olja, 12%.

    Två förändringar är gjorda gentemot förra försöket :
    1. Blandat nytt bränsle
    2. Satt på en kort slang på nippeln under vevaxel - vevhusventilation?
    Denna slang är vänd neråt då motorn sitter inverterat. Kan denna slang ha betydelse för t ex inställning av huvudnål?

    //Larsh



    Skickat från min SGP771 via Tapatalk

  20. #20

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    http://mms.tiger.tw/upload/upload_fi...0518V2-out.pdf

    Jag har en gammal TT .54:a liggandes som jag inte använt ännu, men det verkar vara samma förfaringssätt när det gäller inkörning.
    Manualen säger ju 2 och 3/4:s till 3 varv på huvudnålen vid första körningen, det verkar mycket i mina öron, men ska tydligen vara så.
    Sen får man ju labba lite med tomgångsnålen när man kört ett par tankar på förhöjd tomgång.
    Slangen på nippeln under vevhuset är egentligen bara till för att leda bort vevhusventilationen så det inte blir för slabbigt i motorutrymmet. Givetvis måste man se till att slangen inte är igensatt. Längden bör vara så kort som möjligt.
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •