Jag har startat upp en 15 cc fyrtaktare Thunder Tiger som legat ny i låda i ett antal år, kanske 10....
Innan uppstart tog jag av ventilkåpa och smörjde jag upp stötstänger etc. med after run oil. Liksom jag smörjt övrigt via förgasare och via hålet för glödstiftet. Allt verkade löpa fint då jag drog runt propellern.

Första starterna gick ganska bra, men jag var tvungen vända upp och ner på motorn för kunna riktigt dra in bränslet vid chokning. Jag har justerat ventilerna några gånger men jag noterade att stötstänger och ventiler verkade en aning torra.
Därför beslöt jag mig för att montera motorn inverterat i provbänken.

Första gångerna gick bra att starta men idag var det helt omöjligt starta. Trots jag hörde glödstiftet glöda och en ordentlig chokning. Jag tog ut stiftet och kollade att det glöder i rött.
När jag kollade ventilspelet efteråt var det återigen för stort, på insugssidan. Jag öppnade locket till kamaxel och kunde se någon typ av beläggning (rost) i axeln som går in i kullagret som sitter i locket. Annars verkar allt röra sig som det ska...

Bränslet de första gångerna var 18% olja, 5% intro. Sedan har jag gått ner till ca 12% olja.

Kan ventilspelet ha så stor betydelse att det inte går att starta?
Har ni någon idé på vad problemet är?

//Larsh

Skickat från min SGP771 via Tapatalk