Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Snart blir det dyrare att handla från Asien

  1. #1
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard Snart blir det dyrare att handla från Asien

    Jag är ganska säker på att det här inte bara gäller paket från Kina. Det lär nog gälla alla icke-EU-paket!

    SVT Nyheter rapporterar:

    "Postnord inför avgift på paket från Kina
    Postnord inför en avgift på 125 kronor per paket från Kina, plus moms, uppger Breakit. Ett hårt slag mot de som har vant sig vid att shoppa billigt."

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/p...aket-fran-kina

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  2. #2

    Standard

    Jag undrar vad det är för "arbete" som dom tänker ta betalt för och om det verkligen är lagligt. Avsändaren har ju liksom betalt för frakten och posten tar ju redan betalt för förtullningen.

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Äntligen!
    Detta vansinne måste sluta även om det är kul att handla billigt. Jag har väl själv köpt småskit fr HK mm?
    Att köpa strumpor direkt fabriken och flyyyyyyga dessa upp till oss är galenskap i långa loppet.
    För gick dessa i bulktransporter på båt med betydligt mindre utsläpp och miljöpåverkan.
    Men nu är det ju så jäkla bråttom så allt skall fram omgående.
    Kan de inte reglera så att honung fr Argentina blir dyrare är den fr bonden i grannkommunen också?
    Det finns mycket att göra för våra styrande om klimatmålen skall nås.

    // Miljömuppen :-)
    Flygsmurfen

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_W Visa inlägg
    Jag är ganska säker på att det här inte bara gäller paket från Kina. Det lär nog gälla alla icke-EU-paket!

    SVT Nyheter rapporterar:

    "Postnord inför avgift på paket från Kina
    Postnord inför en avgift på 125 kronor per paket från Kina, plus moms, uppger Breakit. Ett hårt slag mot de som har vant sig vid att shoppa billigt."

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/p...aket-fran-kina

    // Fredrik W
    Does not compute.

    En miljard dividerat med 150.000paket per dag blir 18kr per paket. Avgift på 125kr + moms + moms på paketet blir ju betydligt mycket mera.

    Är det tullverket och postnords uppgift att göra det avsedvärt mycket dyrare att handla? Det är ju en jäkligt märklig affärsidé. Bilprovningens uppgift att ge ombesiktning? Tandläkarens uppgift att se till att du har hål i tänderna? Då borde ju samma avgift påföras samtliga försändelser som postnoprd hanterar, frimärken, vykort och allt +125kr+moms.

    Jag tycker det är självklart att moms och tull skall betalas, men det är lika självklart att det skall ske på vettiga villkor. Vissa säljare erbjuder ju tjänsten med importavgifter redan vid köpet, det lär väl bli ett vinnande recept från fler håll då i framtiden snarare än att erbjuda motsatsen vilket är olagligt.
    Superhero

  5. #5

    Standard

    Vinsten i PostNord Sverige
    Vinsten (EBIT) 2016 i PostNord Sverige var 824 miljoner. Resultatet för 2017 har inte publicerats ännu.

    Förlusten i PostNord Danmark
    Förlusten (EBIT) 2016 i PostNord Danmark var 1 810 miljoner. Det är den stora förlusten i det förlusttyngda danska postföretaget som PostNords svenska kunder ska betala med höjda avgifter och försämrad service.

    Den nya avgiften på paket
    Enligt artikeln som länkas till i trådstarten ska 125:- tas ut per paket. Det rör sig om ca 150 000 paket om dagen, enligt artikeln.
    Metematik:
    125 x 150 000 x 365 = 6 843 750 000 eller nära 7 (sju!) miljarder.

    Hur kan PostNord, som går med hygglig vinst i Sverige, motivera att svenska kunder ska betala sju miljarder till för pakethanteringen?

    Kan så vara att Kinesiska staten subventionerar frakten för att gynna exporten, men beloppet 125:- per paket känns orimligt. Det kommer i praktiken att tvinga över all pakethantering till andra företag som t.ex. Schenker och DHL.

    Moms
    I artikeln uppges att det handlar om utebliven moms på en miljard som ska tas in. Kan man verkligen "övertaxera" ett skatteuttag med en faktor sju? Tidigare har ingen avgift tagits ut på försändelser med litet värde. I artikeln från Breakit står det att moms ska tas ut från första kronan. Administrationsavgiften ska läggas på utöver momsen, på alla försändelser, oberoende av försändelsens värde.

    Bara Kina?
    Lite märkligt är det också att Tullverket och PostNord, enligt artikeln, tillsammans bestämt, att dessa avgifter ska tas ut på försändelser från Kina. Att lägga höga extraavgifter på försändelser från utvalda länder låter nästan lite Trump-inspirerat?

    Svensk handel jublar
    Det framgår också att svensk handel, som om det här genomförs slipper mycket av konkurrensen från Kina, jublar.

    /Bo

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    En miljard dividerat med 150.000paket per dag blir 18kr per paket.
    Nu räknar du nog en gnutta fel; en miljard är 1000 miljoner, dvs 1.000 x 1.000.000 = 1.000.000.000.
    1.000.000.000 / 150.000 = 1.000.000 / 150 ~ 6666,67

    Postens intäkter per dag blir 125 x 150.000 = 18.750.000, dvs en bit under 19 miljoner per dag. Inte fy skam det heller.

    /// Does not compute

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bos Visa inlägg
    Kan så vara att Kinesiska staten subventionerar frakten för att gynna exporten, men beloppet 125:- per paket känns orimligt. Det kommer i praktiken att tvinga över all pakethantering till andra företag som t.ex. Schenker och DHL.
    Jag hade precis samma tanke. Nu kan jag handla med DHL eller UPS så har jag grejerna hemma på 3 dar! Får bara se till att jag shoppar från handlare som har alla prylar jag vill ha så att jag får dom i ett större istället för flera mindre. Kan nästan slå vad om att PostNords konkurrenter kommer att justera sina priser så att de hamnar i närheten av PostNords priser och därmed snor en stor del av kakan.

    Citat Ursprungligen postat av bos Visa inlägg
    Lite märkligt är det också att Tullverket och PostNord, enligt artikeln, tillsammans bestämt, att dessa avgifter ska tas ut på försändelser från Kina. Att lägga höga extraavgifter på försändelser från utvalda länder låter nästan lite Trump-inspirerat?
    Nej det är inte bara Kina, det påståendet är bara dålig sensationsjournalistik.
    SKD har faktisk en mer neutral rapportering:
    Enligt ett pressmeddelande från Tullverket har verket och Postnord kommit överens om hur de ska göra med de mängder med paket från nätföretag från Kina som strömmar in varje dag. Syftet var att tydliggöra att moms ska betalas in för alla postorderförsändelser som kommer från tredjeland, alltså från ett land utanför EU.

    Källa: http://www.skd.se/2018/01/19/betydli...igt-fran-kina/

    Citat Ursprungligen postat av bos Visa inlägg
    Det framgår också att svensk handel, som om det här genomförs slipper mycket av konkurrensen från Kina, jublar.
    Klart som korvspad att dom jublar. Dom ser ju konkurrensen minska, så att dom ska kunna ta fett betalt för sånt som kostar en bråkdel ifrån Kina.
    Senast redigerat av Mjoelner den 2018-01-19 klockan 12:43.

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Detta är ju handelskrig i Pearl Harbor-klass.

    Jag har köpt massvis med prylar för ungefär 25 Kr med fri frakt, det skulle innebära ett påslag på 500%, riktat exklusivt mot en enskild nation.. Totalt vansinne...

    Undrar just vad alla Post Nord anställda ska syssla med när alla paketen försvinner, detta måste vara den effektivaste varianten av att såga grenen man sitter på jag har sett hittills.
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Nu räknar du nog en gnutta fel; en miljard är 1000 miljoner, dvs 1.000 x 1.000.000 = 1.000.000.000.
    1.000.000.000 / 150.000 = 1.000.000 / 150 ~ 6666,67

    Postens intäkter per dag blir 125 x 150.000 = 18.750.000, dvs en bit under 19 miljoner per dag. Inte fy skam det heller.

    /// Does not compute
    Gånger 365 dagar.......


    Instant karma
    Superhero

  10. #10

    Standard

    Ja, detta har jag funderat på länge och tycker att det är bra att det görs något, även om det skapar frågetecken.
    Jag hoppas i alla fall att detta hjälper Svenska handlare att öka försäljningen och kunna erbjuda större sortiment med snabba leveranser. Att priserna blir lite högre för kund kvittar eftersom man har råd ändå när man inte slösar bort alla pengar på att göra "superklipp" från Kina

    Fast när dom säger att dom går miste om miljardbelopp i avgifter så blir man nyfiken på hur dom räknar. Jag tror att dom missar Sveriges "konsumtions-missbruk" :P
    Om PostNord hade skött detta på rätt sätt varje gång och gjort tulldeklaration samt tagit betalt för det som det var tänkt så hade väldigt många nog bara köpt typ 5-10% av det dom köpt från Kina(sånt som är jäkligt svårt att få tag i på annat håll) eftersom kostnaden för tulldeklarationen hade varit mycket högre än produktens värde. 90% av det jag köpt ligger i lådor oanvänt och köptes mest för att "det var billigt" och hade inte köpts över huvud taget i Sverige så jag hade nog sparat pengar på det.
    Så 150 000 paket/dag hade nog snarare varit 10-15 000 paket/dag, som dom då fått in avgifter på. Men det blir naturligtvis ändå typ 100 miljoner/år så det är ingen struntsumma.

    Jag undrar helt klart samma sak som Mjoelner, vad är det man ska betala 156:- för? Dom gånger som Postnord gjort en riktig tulldeklaration(som dom uppenbarligen alltid ska göra "från första kronan") så har dom tagit betalt för det. T.ex. så fick jag ett paket för några månader sen som var förtullat, just detta paket var tull/moms-fritt pga innehåll och värde. När jag hämtade ut det så kostade det 275:- med denna specifikation:

    Tull/moms 0,00 SEK
    PostNords avgifter 275 SEK

    Det är ju okej att betala för att dom gör en tulldeklaration och sköter detta på rätt sätt. Men vad är det dom menar nu då? 125:- + moms EXTRA i administrationsavgift.

    Tull/moms 10,00 SEK
    PostNords avgifter 275,00 SEK
    Administrationsavgift 156,25 SEK

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Gånger 365 dagar.......
    Var menar du att jag skulle multiplicera med 365? Både du och jag räknade per dag, så varför ska nåt multipliceras med 365?

  12. #12

    Standard

    1 000 000 000kr/år men 150 000 paket/dag

  13. #13

    Standard

    Jag undrar om det verkligen är någon ny avgift som planeras.

    Ingenstans i Tullverkets pressmeddelande eller PostNords pressmeddelande står det att det ska tas ut någon ny avgift, så jag är lite lurig på om det helt enkelt kan vara så att PostNord kommer att börja importdeklarera alla paket istället för att som idag bara göra det för vissa.

    Sen är jag lite lurig på summan, 125 kr plus moms. Idag kostar importdeklarationen 125 kr inklusive moms. Kan månne vara så att dom höjer den avgiften kanske.

    Om det är så att dom faktiskt tänker sig att börja importdeklarera alla försändelser så är ju denna nyhet lite en höna gjord av en fjäder...

  14. #14


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    För det första så måste vi ju vara lite solidariska med Preben & CO.
    Om de inte får ordning på ekonomin där nere i söder så måste vi ju skjuta till lite.
    De måste ju hinna käka smörrebröd och destilera sin "lille" också.

    Om kina-importen sjunker blir det på sikt fler arbetstillfällen i Svedala.
    Då ökar möjligheten att knattarna får jobb, flyttar hemifrån mm.
    Då får jag mer pengar i plonkan och större hobbyrum :-)
    Alla glada och nöjda, ha,, ha !!

    // M
    Flygsmurfen

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    1 000 000 000kr/år men 150 000 paket/dag
    En miljard per år? Var får du det ifrån. Ingenstans i tråden nämns år i samband med denna siffra.

    Det enda ställe där en miljard nämns är i SVT artikeln, som länkas till, där det sägs:
    Oenigheten myndigheterna emellan gällande vem som ska ta in pengarna har lett till att staten har gått miste om upp emot en miljard kronor i uteblivna skattepengar varje år.
    Vilket handlar om att staten går miste om moms och tullavgifter, som i så fall handlar om ca 18 kr / paket. Denna siffra är ju iofs också rätt märklig, då dom isf inte räknar med inkomsterna från tjänsten importdeklaration. Jag antar att det var detta henke2 syftade på, men det är lite dålig still att byta tidsenhet mitt i meningen

    F.ö. tror jag att siffran i artikeln är lågt räknad, för den innebär att snittvärdet per paket enbart är 72 kr ex moms.

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    En miljard per år? Var får du det ifrån. Ingenstans i tråden nämns år i samband med denna siffra.

    Det enda ställe där en miljard nämns är i SVT artikeln, som länkas till, där det sägs:


    Vilket handlar om att staten går miste om moms och tullavgifter, som i så fall handlar om ca 18 kr / paket. Denna siffra är ju iofs också rätt märklig, då dom isf inte räknar med inkomsterna från tjänsten importdeklaration. Jag antar att det var detta henke2 syftade på, men det är lite dålig still att byta tidsenhet mitt i meningen

    F.ö. tror jag att siffran i artikeln är lågt räknad, för den innebär att snittvärdet per paket enbart är 72 kr ex moms.
    Ja och hur i hela friden vet dem hur mycket pengar de går miste om när de dels inte kontrollerar paketen och dels skickar hobbyking med bluffaktura.
    Superhero

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    När jag hämtade ut det så kostade det 275:- med denna specifikation:

    Tull/moms 0,00 SEK
    PostNords avgifter 275 SEK
    Får man fråga hur dom fick ihop det till 275? Importdeklarationen tar dom ju 125:- för, så jag blir lite nyfiken på vad det mer var för avgifter.

  18. #18

    Standard

    Mjoelner: Jag vet inte helt säkert men jag tror att henke2 menade att den miljarden som dom påstår sig gå miste om årligen delat med antal paket blir ca 18 kr/paket.
    Sen tror jag att snittvärde på 72kr/paket inte alls behöver vara så fel, när jag räknar snittet på mina 484 köp på eBay så blir snittet ca 54kr/paket. Det dyraste jag köpt var nog en grej för 1600:- men många 7 och 14kr köp av elektronik-komponenter drar ner snittet ganska rejält.

    Angående 275 SEK så står det bara "PostNords avgifter" och inget mer. Momsen är dock specificerad till 0,00 SEK vilket också är lite suspekt. Det kanske är ett porto, utöver de 600:- jag betalade i frakt när jag beställde? Mycket märkligt men paketet var på tullverket en vecka så det är ju rätt billigt med 275:- för en veckas arbete

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Angående 275 SEK så står det bara "PostNords avgifter" och inget mer. Momsen är dock specificerad till 0,00 SEK vilket också är lite suspekt. Det kanske är ett porto, utöver de 600:- jag betalade i frakt när jag beställde? Mycket märkligt men paketet var på tullverket en vecka så det är ju rätt billigt med 275:- för en veckas arbete
    Jag hittade det, PostNord har uppfattat dig som en företagskund. Importdeklaration företag kostar 275:- (220:- + moms).

  20. #20

    Standard

    Aha, jo det var en företags-import så där har vi det. Men borde dom inte specificerat momsen i så fall?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •