Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 56

Ämne: Snart blir det dyrare att handla från Asien

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog samma admin-avgift som man tagit ut redan tidigare när man påför moms och ev tull på paket.
    Detta gör dock också DHL och andra transportörer när dom debiterar moms så skillnaden blir nog minimal mellan de olika transportörerna.'Men visst är det surt att beställa nåt för en 50-lapp och sen tillkommer mångdubbelt för Postnords "tjänster".
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2018-01-19 klockan 20:23.

  2. #22

    Standard

    Det är nog bara för att de ska ha råd ersätta alla paket de skadat... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Postrnords
    Råkade du bara slira in ett r där? Tog mig en stund att fatta att det inte stod "Postmords"

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo, det råkade bara slira in ett "r". Postmord var ju annars rätt passande...
    Roger

  5. #25
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Förklaringen är mycket enklare. Det behövs miljardvinster för att föda alla överbetalda Armaniklädda kvasichefer inom Post Nord.
    Det är som inom bankväsendet. Direktören för en liten provinsbank i Möglarp sitter med miljonlön...
    Ove (AM) Nielsen

  6. #26


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Vänta bara tills skattemyndigheten börjar ta ut en införselavgift för att ta in din skatt!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  7. #27
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det kostar redan 10000 I schablonsavdrag när man deklarerar.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #28

    Standard

    Borde inte rubriken på artikeln varit typ "Nu ska Postnord börja sköta sitt jobb"?

    Det står ju såhär på PostNords hemsida:

    "Ta emot/handla på nätet
    När du tar emot eller handlar på nätet från ett annat land utanför EU, även från de länder som räknas som EU:s skatteområden eller punktskatteområden, så kommer varan att förtullas innan den kan användas eller säljas vidare.
    PostNord utför importförtullningen för mottagaren och specifikationen av förtullningen medföljer paketet och avser kostnaderna för tull och moms samt vår avgift för importdeklarationen. Beloppet ska betalas i samband med utlämningen av paketet. Vår avgift för importdeklaration tillkommer, för privatpersoner är avgiften 125 kronor inkl. moms."

    Sen är det ju så att gåvor med ett värde som understiger 500:- är fri från tull och moms så ifall en säljare på t.ex. eBay kryssar i "gift" och "value $10" så är det nog svårt att bevisa att detta är nått som är köpt. Även om antalet paket i viss mån talar för att det är handel det är frågan om så är det nog svårt och tidskrävande för PostNord att bevisa det i enskilda fall.

    Det bästa är väll om handlare i Sverige och EU kan utöka sina sortiment och erbjuda det mesta till bra priser Svenskar har ju som regel ganska mycket pengar(eller alternativt mycket lån) så det är ju lite fånigt att klaga på att man inte kan handla superbilligt från Kina längre. Det förstår ju alla att det inte är vettigt att vem som helst kan köpa nått för 10-20:- som utan extra fraktkostnad, tull och moms kan skickas separat från Kina ända till brevlådan. Det kan ju inte vara bra på nått vis för varken världens miljö eller Sveriges ekonomi och framtid. Jag tänkte leva lika länge som jag levt 2 gånger till så jag tycker det är bra om "orimliga" saker rättas till så saker blir "rimliga".

  9. #29

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard Orsak och verkan

    Miljontals paket från Kina ställer helt klart ökade krav på posthanteringen. Vilken skuld i den uppkomna situationen har postorderföretag som t.ex. Wish? Min erfarenhet är att om man beställer kanske 4 - 5 artiklar via Wish så får man inte detta levererat i ett paket utan i 4-5 paket vid olika tidpunkter. Det är klart att Postnord inte gillar läget.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att betala 25 % moms känns klart överkomligt men det är de extra 125 kr/paket som är lite svårt att smälta om dom kommer att ta ut den kostnaden på alla paket - även småskit för några få dollar i värde.
    Roger

  11. #31

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Med lite tur så kommer HobbyKing med flera att öka på sortimentet i sina EU-lager.
    Som det är nu så är det många småpryttlar man inte hittar inom EU-lagret.
    Som Roger skriver så är de där momsprocenten knappast det som avgör var man beställer.
    Det är mera att behöva betala 5 gånger i frakt mot vad innehållet kostar.
    Jag tycker att många leverantörer inom EU (och Sverige) lyckat bra med sina fraktpriser men långt från alla.
    Behöver man någon liten elektronikkrets för en tia så är minimibeloppet ofta att man handlar för över 500 kronor - inte så kul när man kan få 10 st för en hundring inklusive frakt utifrån.

    Frågan är vad man gör om det kommer en räkning på ett par hundra när man handlat för 20 spänn?
    Kan man strunta i att lösa ut paketet och låta det gå tillbaka?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #32

    Standard

    Jag tycker att det är helt logiskt om de 125:- är den redan existerande kostnaden för en tulldeklaration. Man kan ju inte göra en tulldeklaration billigare bara för att varan endast kostar 10:-(det är ju samma jobb oavsett värde) Man kan ju vända på det och säga att 125:- för att få tulldeklaration gjort på nått som kostar 10 000:- är ju ganska billigt.
    Att vi blivit bortskämda med att enkelt kunna smita från avgifterna(tull och moms) de senaste åren är väll snarare nått man ska vara tacksam för, om man inte själv gjort en tulldeklaration och betalat in moms och tull så har man dessutom gjort fel(och är alltså själv ansvarig för att ha smitit):

    "Även om ett företag transporterar ditt paket är det du som beställare som är ansvarig för att rätt avgifter i slutänden betalas in till Tullverket. Om du upptäcker att du inte har fått betala moms ska du meddela Tullverket. Då hjälper vi dig att göra rätt."

    Om man verkligen behöver nått som faktiskt inte går att få tag på i Europa så är ju 125:-/paket inte dyrt. Om man kör någon udda helikopter eller liknande där delar bara finns i Kina så är det ju lämpligt att leta upp en försäljare där man kan beställa lite extra reservdelar på en gång. Att köpa 10 olika tiokronors-komponenter från 10 olika säljare som skickas över halva jorden i 10 olika paket, utan att det blir någon extra kostnad, hade man tyckt varit jättekonstigt(eller vansinne) om man inte redan vant sig med det. Men det är det beteendet som har uppmuntrats de senaste åren, av t.ex mastodonten eBay
    Jag tror att det på lång sikt gynnar de flesta(dock inte mastodonten eBay som äger PayPal) om det blir rätt, även om vissa tycker att det ser sniket ut just på kort sikt.

    Jag har själv beställt massor från eBay men för ca 1 år sedan började jag handla betydligt mindre för att jag tyckte det kändes fel på flera vis och för att jag fattade att detta kommer det sättas stopp för ändå snart. Jag köper fortfarande från Kina om det är nått som faktiskt inte går att hitta någon annanstans och då spelar det mindre roll vad det kostar, men det är förvånansvärt lite som inte finns i EU.
    Det kan ju vara så att mycket prylar går att få tag på i andra EU-länder än Sverige tack vare att dessa länder har skött sina import-regler och därför fått större sortiment i shopparna. Om alla gjort som Sverige hade det kanske varit betydligt tunnare sortiment i t.ex. England, Tyskland och Spanien också.

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    SniffSwe - fast det är många handlare inom Europa som faktiskt inte skickar utanför landets gränser så visst kan man hitta prylarna emellanåt men sen kan det vara stopp. Inte ovanligt i England och kan dom mot förmodan exportera till andra EU-länder så har dom också ofta rätt hög fraktkostnad.
    Stora eller dyra grejor handlar jag nästan undantagslöst inom EU men mycket smågrejor är tyvärr emellanåt svåra att få tag i medan nästan "allt" finns i t ex Kina. Så nu får man väl se om det går att sambeställa med kompisar så att inte den fasta admin-avgiften får så stor inverkan på slutpriset. Momsen betalar jag gärna men 125 kr eller mer är rätt mycket relativt smågrejor med föga värde. Sen kanske det inte heller kommer att hålla sig på 125 kr för Postnord är nog inte främmande för att ta ännu mera...
    Roger

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Behöver man någon liten elektronikkrets för en tia så är minimibeloppet ofta att man handlar för över 500 kronor - inte så kul när man kan få 10 st för en hundring inklusive frakt utifrån.
    Precis sånt är det jag handlar mest av, små elektronikpryttlar, typ Wemos D1 mini, ESP32, DS18B20. Dvs sånt som man sällan kan köpa i Sverige, eller som dom tar hutlöst betalt för. Finns massor med pryttlar som man helt enkelt inte får tag i här, men som är enkla att hitta på Ebay, Aliexpress, etc. Eller varför inte helt vanlig servokabel, jag har lite svårt för att betala 40:- för en förlängningskabel, när jag får samma sak i fempack för hälften från HK EU.

    Nu senast beställde jag en 50 pack DS18B20 för $25, dvs kring 270:- inklusive moms och tull + 125:- för importdeklarationen, dvs totalt 395:-. Om jag hade handlat dom på det billigaste stället jag hittat i Sverige så hade jag fått ge närmare 1700:- + frakt.
    Senast redigerat av Mjoelner den 2018-01-21 klockan 00:04.

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Jag tycker att det är helt logiskt om de 125:- är den redan existerande kostnaden för en tulldeklaration. Man kan ju inte göra en tulldeklaration billigare bara för att varan endast kostar 10:-(det är ju samma jobb oavsett värde) Man kan ju vända på det och säga att 125:- för att få tulldeklaration gjort på nått som kostar 10 000:- är ju ganska billigt.
    Att vi blivit bortskämda med att enkelt kunna smita från avgifterna(tull och moms) de senaste åren är väll snarare nått man ska vara tacksam för, om man inte själv gjort en tulldeklaration och betalat in moms och tull så har man dessutom gjort fel(och är alltså själv ansvarig för att ha smitit):
    Jag är benägen att hålla med, men sen kan man ju fråga sig om 125:- är lite eller mycket i sammanhanget. Jag tycker nog att det är lite styvt betalt för den tjänsten.

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Om man verkligen behöver nått som faktiskt inte går att få tag på i Europa så är ju 125:-/paket inte dyrt. Om man kör någon udda helikopter eller liknande där delar bara finns i Kina så är det ju lämpligt att leta upp en försäljare där man kan beställa lite extra reservdelar på en gång. Att köpa 10 olika tiokronors-komponenter från 10 olika säljare som skickas över halva jorden i 10 olika paket, utan att det blir någon extra kostnad, hade man tyckt varit jättekonstigt(eller vansinne) om man inte redan vant sig med det. Men det är det beteendet som har uppmuntrats de senaste åren, av t.ex mastodonten eBay
    Helt klart är det så. Nu när jag beställde senast så tog jag sakerna från olika håll, eftersom det inte spelade någon roll. Förhoppningsvis så kommer det dyka upp fler och fler säljare med större sortiment så att man kan ta allt från samma ställe och om man gör större beställningar så är ju 125:- inget gnälla över.

  16. #36

    Standard

    Jag har letat på både PostNords och Tullverkets sida och hittar ingenting om någon ny avgift på 125:- + moms. Det som står är detta:

    Postnord:
    "PostNord utför importförtullningen för mottagaren och specifikationen av förtullningen medföljer paketet och avser kostnaderna för tull och moms samt vår avgift för importdeklarationen. Beloppet ska betalas i samband med utlämningen av paketet. Vår avgift för importdeklaration tillkommer, för privatpersoner är avgiften 125 kronor inkl. moms."

    Tullverket:"Tullverket har i januari 2018 tydliggjort för Postnord att de måste ta ut moms från första kronan på alla varor som beställs via postorder från länder utanför EU. Det här innebär att det framöver kommer att kosta mer än idag att beställa varor via exempelvis Wish och Alibaba."

    Man skulle ju kunna anta att det inte finns någon ny avgift utan att det är den gamla avgiften på 125:- inkl. moms som ska tillämpas i större utsträckning.

    Däremot så har detta lagds till i SVT artikeln:

    "RÄTTELSE: I en tidigare version av texten stod det att administrationsavgiften skulle bli 125 kronor per paket. Detta stämmer inte. I dagsläget är avgiften inte bestämd ännu, uppger Postnord"

    Jag tror ju dock att det är SVT som inte fattade vad det var frågan om, dom skriver ju till och med i artikeln att det var Breakit som hade släppt nyheten. Men Breakit verkar ju vara en ganska liten site som försöker vara störst genom att ösa ut sensations-nyheter, flera av artiklarna är i min mening inte objektiva utan tar ställning och drar egna slutsatser om innehållet. Tex detta är ju inte så objektivt:

    "Postnords strategi är sannolikt att försöka skrämma konsumenterna till köpstopp och slippa bygga upp en ny, dyr organisation för att hantera moms-problematiken."

    SVT har dessutom ändrat mycket i artikeln som tex sänkt antalet paket med 30 000. Sen skyller dom lite på Breakit och ger annan info från en bättre källa:

    "Breakit hade uppgett att administrationsavgiften skulle ligga på 125 kronor per paket från Kina, alltså samma summa som den egentligen ligger på i dag, men enligt Postnord är avgiften inte bestämd ännu.
    – Det är oklart vad den kommer att landa på, det vet vi när handlingsplanen är framtagen, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord till SVT Nyheter."

  17. #37

    Standard

    I Breakits artikel har man även lagt till detta:

    "Förtydligande: När Breakit pratade med Thomas Backteman på fredagsmorgonen sa han att avgiften som Postnord skulle ta ut skulle ligga på 125 kronor. På eftermiddagen ringde Backteman tillbaka och backade då från sitt ursprungliga uttalande."

    Förmodligen talade denne Thomas Backteman helt enkelt om kostnaden för en tulldeklaration för vara från land utanför EU. Om han senare ringde tillbaka och backade så var det väll säkert för att gardera sig ifall PostNord kommer fram till att dom faktiskt måste ändra denna avgift eller om det kommer införas fler avgifter.

    Det finns alltså ingen konkret uppgift om vad det kommer att kosta i framtiden. Jag kan tycka att 125:- inkl. moms som det har varit de senaste åren verkar rimlig om den bara tillämpas. Hade dom gjort så från början hade det idag varit en bättre balans.
    Senast redigerat av SniffSwe den 2018-01-21 klockan 12:21.

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Det känns som skrämseltaktik bara. Den här avgiften finns ju redan.
    Och läser man lite mellan raderna så kommer den här avgiften att tas ut om paketet inte har innehållsdeklaration, för då måste dom öppna paketet och kolla vad som finns där i.

    Förstår dom dock. Det finns vissa sidor man beställer ifrån som vill skicka varje artikel som enskilt brev.
    Sist jag var och hämtade ut paket så fick jag skriva på fyra avi'er. Och det kändes rätt dumt och onödigt.
    Är lite osäker men jag tror inte du som kund kan ändra på detta heller.

  19. #39

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    SniffSwe - fast det är många handlare inom Europa som faktiskt inte skickar utanför landets gränser så visst kan man hitta prylarna emellanåt men sen kan det vara stopp.
    Jag tycker att de flesta shoppar skickar till Sverige, tror inte att jag stött på någon som inte gör det(ge gärna exempel). Vissa specifika produkter som t.ex. Litium-batterier skickas ju oftast inte eftersom fraktbolagen har restriktioner.

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    SniffSwe _ där har du tyvärr fel - jag har råkat på många som inte skickar utanför sitt eget land. Och det har inget med Li-batterier att göra. Exempel har jag inte just nu eftersom jag inte kollar vidare på sådana shoppar men minns att flera fanns i England.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •