Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 56 av 56

Ämne: Snart blir det dyrare att handla från Asien

  1. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    SniffSwe _ där har du tyvärr fel - jag har råkat på många som inte skickar utanför sitt eget land. Och det har inget med Li-batterier att göra. Exempel har jag inte just nu eftersom jag inte kollar vidare på sådana shoppar men minns att flera fanns i England.
    Roger
    Beror inte det på deras lokala avtal med budfirmor mm? Fanns förut (finns säkert fortfarande) svenska firmor som inte skickat/skickar till Åland. Ofta pga okunskap gällande skattegränser, men det fanns (finns?) såna som inte kunde skicka pga sina avtal (eller vad det nu var) fast de fick all info de kunde få om att skicka hit.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    SniffSwe _ där har du tyvärr fel - jag har råkat på många som inte skickar utanför sitt eget land. Och det har inget med Li-batterier att göra. Exempel har jag inte just nu eftersom jag inte kollar vidare på sådana shoppar men minns att flera fanns i England.
    Roger
    Min upplevelse kanske skiljer sig från andras, men den är ju inte "fel" bara för det(jag beskrev bara hur jag upplever det) ^^

    Om man googlar t.ex."rc shop uk" så har de 10 st första butikerna internationell leverans, jag kollade inte längre i listan. HorizonHobby var den enda där Sverige saknades i listan men det är ju inte en butik utan snarare en grossist som ändå har återförsäljare i Sverige.

    Det hjälper dock inte den som behöver nått från en butik som inte skickar till Sverige. Om detta då inte heller finns i någon annan Europa-butik med leverans till Sverige så är det ju bara att beställa från Kina och betala 125:-(eller vad det nu kommer bli) + tull och moms så är ju problemet löst. Det finns ju inget som helst i dagsläget som pekar på att privat-importen kommer att stoppas.

    Edit: Sen har internet-handeln expanderat väldigt mycket bara de senaste 5 åren(ca 45% i EU) så det är väl troligt att betydligt fler butiker skickar internationellt nu än vad det var t.ex. 2013, ifall man "har glömt"(ev. pga kina-handel) att kolla om butikerna skickar till Sverige idag.

    Senast redigerat av SniffSwe den 2018-01-22 klockan 22:18.

  3. #43


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåja - senast jag råkade i problem var när jag letade en reservdel till en Dynam-maskin sent i höstas SniffSwe så det var inte så länge sen trots allt. De största exporterar säkert men mindre butiker med mera special-sortiment kan det vara svårare att handla ifrån - troligen för att dom kanske inte tycker att det är värt besväret att sätta sig in i internationell handel men olika transportörer e t c. Eller så slår dom till med oerhörda fraktkostnader och även då är väl orsaken i grunden ungefär densamma.
    Roger

  4. #44

    Standard

    Nu vet jag inte vad det var för Dynam-maskin och vad för reservdel du sökte efter men det finns flera butiker som säljer reservdelar till Dynam och som skickar till Sverige.

    www.wheelspinmodels.co.uk (Spares - Dynam) från 84:- i frakt till Sverige
    www.nitrotek.co.uk (Spares - Dynam) från 67:- i frakt till Sverige
    www.internetmodelshop.co.uk (Spares and upgrades) från 0:- i frakt inom Europa

    Är det nån gammal Dynam-modell du har? Jag kanske kan hjälpa dig att hitta reservdelen, om du inte redan fått tag på den

    Edit: Jag kan ge dig rätt i att www.cmldistribution.co.uk faktiskt inte säljer till Sverige, men det verkar ju även det vara mer av en grossist som säljer via nån sälj-tjänst(Kibo) som inte skickar till Sverige. De vanliga återförsäljarna skickar dock till Sverige.

  5. #45


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan vi kanske bara acceptera att det faktiskt finns affärer inom EU som inte skickar utanför det egna landet och det har jag sett vid flera tillfällen och inom olika branscher - förmodligen beroende på osäkerhet om fraktkostnader m m. Min reservdel har löst sig så det är inga problem längre.
    Roger

  6. #46

    Standard

    Men argumentationen handlade väl inte om ifall det finns sådana butiker eller inte, det finns såklart även om jag hävdar att de flesta skickar internationellt. Jag vet inte riktigt om du syftar på vanliga butiker utan web-shop eller vad det är för saker du menar att man inte får tag på i Europa till rimlig kostnad, men du verkar så säker att jag inte törs argumentera längre.

    Om fler upplever samma problem som Roger så kan man kanske prova detta: https://www.parcl.com
    Dom beställer det man vill ha och sen skickar dom det till dig, går även att kombinera frakt-kostnaden av prylar från flera olika butiker.

    Edit: Det är en sorts community men Parcl verkar ha bra garantier ifall nått går galet
    Senast redigerat av SniffSwe den 2018-01-23 klockan 12:01.

  7. #47

    Standard

    Felk..at land man bor i! Hur som helst så är det bara att börja köpa på sig saker innan man täpper till hålet! Kommer i fortsättningen undvika att köpa något i Sverige i den mån det går, Räcker att tanka bilen i det här jäv..a landet så förstår man hur blåst man blir.

    Bästa är ju när man skickar ett skrymmande paket med postnord (20kg 622:50:-)till norra Sverige och det kostar bra mycket mer än att betala frakten för ett komplett avgassystem från Tyskland som kostade 200:- från dörr till dörr. Bara att inse hur lurad man är!
    [COLOR=inherit !important]


    [/COLOR]

  8. #48

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robert76 Visa inlägg
    Felk..at land man bor i! Hur som helst så är det bara att börja köpa på sig saker innan man täpper till hålet! Kommer i fortsättningen undvika att köpa något i Sverige i den mån det går, Räcker att tanka bilen i det här jäv..a landet så förstår man hur blåst man blir.

    Bästa är ju när man skickar ett skrymmande paket med postnord (20kg 622:50:-)till norra Sverige och det kostar bra mycket mer än att betala frakten för ett komplett avgassystem från Tyskland som kostade 200:- från dörr till dörr. Bara att inse hur lurad man är!
    [COLOR=inherit !important]


    [/COLOR]
    Näh... du hakar upp dig på smådetaljer nu. =) Ni har saker och ting i Sverige som är väldigt billigt, som tex bilar. Lägg tex på 40% så har du priset av bilarna där jag bor.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #49

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    "Robert76"
    Jag blir lite illa berörd över hur du benämner ditt fosterland. Det land som vi pensionärer har kämpat för och som du kanske också bör göra.

    Kay krut

  10. #50


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Känns lite som att Sverige kanske inte är rätt land att bo i för en del trots allt... Och fortfarande är det ju fritt att lämna vårt land om man inte alls trivs...
    Roger

  11. #51
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Förstår inte varför Robert inte flyttar till Kina ??

  12. #52
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Känner igen retoriken från Robert? Tristx2.. Tänk liiite längre eller ta Ivves förslag?
    Nr.2 på kort tid som bakom anonymitet tycker att det är OK att häva ur sig sin bitterhet..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #53

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag har ett par försändelser från ebay som inte hann fram innan Postnords/myndigheternas nya hantering. Förmodligen ligger de i "karantän" men jag har inte fått någon info öht. Är det någon som fått något under nya praxisen?

  14. #54


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Hamnade fel. Disregard.

  15. #55

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har fått tulla ett par prylar, och fått förhandsmeddelande om det.
    Sen ligger Tullen på prylarna X antal dagar innan de skickas iväg....
    Retroholic!

  16. #56

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Två av mina paket är enligt appen hos tullen, men efter 3 veckor där tog jag kontakt med postnord. Svaret blev att de inte vet var paketen är. Hos tullen finns de inte kvar längre. Men i appen står det fortfarande att paketen stoppats av tullen. Varför de inte kan meddela att paketen lämnat tullen är märkligt när de uppenbarligen vet att de inte är kvar där. Märkligt eller kanske helt i överenstämmelse med hur postnord fungerat i 2 år.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •