Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nätaggregat - ser detta ok ut?

  1. #1

    Standard Nätaggregat - ser detta ok ut?

    Köpte en helt ok laddare med tillhörande serveraggregat från en kille. Vet att just serveraggregaten kan vara lite känsliga så vill veta hur ni tycker att detta ser ut? Kan nämligen ångra mig om jag vill.

    Har testat laddaren och aggregaten och allt funkar kanon men tycker det ser lite taffligt gjort ut.

    Vad tycker ni? Är detta ok att använda?





    [IMG]

    https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180123/2061f1f6e22a65a9079e7c04c8811588.jpg[/IMG]

  2. #2

    Standard

    Du verkar ju själv tvivla på upplägget. Nu vet jag inte exakt hur upplägget skall kopplas/moddas men jag hade aldrig köpt nåt elektriskt jag själv tvivlade på. Nätkabeln snyggt ihopsölad iaf...

    (Du vet att el är farligt va?!)

  3. #3
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    En godkänd säkerhet kan jag inte se dessvärre... isolationen på ingreppen är rätt oseriöst gjort i mina ögon, beroende på vad du gav för det så kan man ju alltid göra om och rätt! Om du själv anser att det är värt.

  4. #4

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Nätkabeln ser ut som något man hittar i en pizzeria ..... byta ut eller sätt på stickproppar och anslut till en sådan här
    http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Gre...ag-2000038278/

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Är aggregaten stackade (seriekopplade) eller parallellkopplade?
    Om de är seriekopplade så får de inte röra vid varandra eftersom det är risk att jordplanen är skyddsjordade. Undrar bara för på sista bilden ser det ut som två röda kablar ut från det nedre aggregatet. Många laddare klarar utan problem av att transformera ingången, kanske lite lägre effektivitet på lägre ingångsspänning men annars ska det inte spela så stor roll. Jag föreslår parallellkopplade aggregat, serveraggregat brukar vara gjorda för det.
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Tack för svaren. Jag har nu fått hjälp av en elkunnig kompis att säkra upp dessa så nu är allt korrekt gjort (även satt i nya nätkablar)

    En fråga bara, vad händer om ett av aggregaten ger sig under laddning? Stannar bara laddaren eller kan det bli något knas då?

  7. #7

    Standard

    Det blir backspänning över utgången på aggregatet som falerar.
    Backspänning över utgången på ett aggregat skadar troligen aggregatet om det inte finns skydd mot detta.
    En diod över utgången, som tål strömmen skyddar mot backström/backspänning.
    Om det finns backspänningsskydd i dina aggregat eller inte vet jag inte.

    Här behandlas problematiken:
    https://www.rcgroups.com/forums/show...eries-Question


    /Bo

  8. #8

    Standard

    Tack Bo!

    Testladdade igår med aggregaten och nu fungerar det perfekt. Tack för hjälpen Bo!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •