Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Edf viper jet

  1. #1
    338federals avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    127
    Jobb
    Affärsbiträde samt OV i Sverige och Finland
    Klubb
    kanske egen i byn snart

    Standard Edf viper jet

    Tjena. Har några frågor.
    1. Hur balansera en plast 10-12 blads rotor
    2. 4s lipo med 2720kv motor. Vilken rotor?
    3. Finns 2 hus med 2 ringar. Vilken skall jag använda. Se bild.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1517069110620350375477.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	82,8 KB 
Id:	65104

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Rotorval är avhängt diameter i första hand. I andra hand total bladkårda. Googla liknande setuper.

    Huset eller statorn står för en betydande del av dragkraften. Du kan lätt vaska 40% om inte insuget är bra. Sen ger statorerna en stor del av dragkraften också eftersom det tar den roterande luftströmmen och gör om den till "drag".
    Rotor och stator är matchade ihop.
    Superhero

  3. #3
    338federals avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    127
    Jobb
    Affärsbiträde samt OV i Sverige och Finland
    Klubb
    kanske egen i byn snart

    Standard

    Tackar henke för svaren. Vilken skall jag använda på 4s setup. 10 eller 12 blads?

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det går inte att svara på. För lite data från dig. Som sagt googla din motor och fläkt för referenser.
    Superhero

  5. #5
    338federals avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    127
    Jobb
    Affärsbiträde samt OV i Sverige och Finland
    Klubb
    kanske egen i byn snart

    Standard

    Testar hus med 4 luftstyrningar och 10 blads fläkt. Googlat och de verkar höra ihop. Den med 12 har fler luftstyrningar. Nybörjare inom flygplan. Beställde en propp balanserare att få fläkten OK.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 338federal Visa inlägg
    Testar hus med 4 luftstyrningar och 10 blads fläkt. Googlat och de verkar höra ihop. Den med 12 har fler luftstyrningar. Nybörjare inom flygplan. Beställde en propp balanserare att få fläkten OK.
    Antal ledskenor avhängs också hur stora de är totalt, inte bara av antal. Fläkten sätter snurr och fart på luften, när den passerar ledskenorna blir det som en andra propeller vars uppgift är att stoppa rotationen av luften.

    Provkör i bänk och mät, prova med och utan insugsringen(!)

    Tex med en sådan kan man mäta och testa vad som ger mest per instoppad effekt
    Superhero

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Att balansera fläkten statiskt med en propp-balanserare är en bra början, men det räcker tyvärr inte om det ska bli riktigt bra. Motor o fläkt behöver balanseras tillsammans som en enhet. Enklast är att bara känna med fingernagel lite löst på huset, vrid fläkten 90 grader på motoraxeln. Känn igen. Bättre ? Sämre? Vrid igen, och igen o.... tills du hittat bästa vinkeln.
    Eller gör det lite mer vetenskapligt: https://www.rcgroups.com/forums/show...h-a-cell-phone
    /A

  8. #8
    338federals avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    127
    Jobb
    Affärsbiträde samt OV i Sverige och Finland
    Klubb
    kanske egen i byn snart

    Standard

    Jep och tackar. Kommer ta det lugnt och test varva lite småt. Här 2 bilder. Frågan är hur och var skall föönen ligga? Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180129_175814.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	142,6 KB 
Id:	65160Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180129_180037.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	147,8 KB 
Id:	65161

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Varva inte bara lite smått. Du måste köra igenom hela varvtalsregistret för att hitta obalans. Obalans märks ju bäst vid vissa varvtal, där du får resonans. Menar du "Föönen" som telefonen?, ska väl helst vara i kontakt med fläkthuset. Eller "Föönen" som fläkten själv? Ser på bilderna att den första verkar baklänges, andra med motorn bakåt verkar mer normal. Fast man ser att motoraxeln kikar ut alldeles för långt fram. Har du vänt allting ut-o-in o bak-o-fram? Kolla på bilder på nätet så ser du.

    Sedan bör du ha ngn av ringarna monterade, om de får plats. De bidrar faktiskt till mera dragkraft.
    /A

  10. #10
    338federals avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    127
    Jobb
    Affärsbiträde samt OV i Sverige och Finland
    Klubb
    kanske egen i byn snart

    Standard

    Föönen menade jag fläkten. På bilderna är inte spinnern på plats. Tror att den är rätt väg. Ringen passar kanske. Men jag får se. Tar det lugnt och lyssnar på proffsen.

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 338federal Visa inlägg
    Föönen menade jag fläkten. På bilderna är inte spinnern på plats. Tror att den är rätt väg. Ringen passar kanske. Men jag får se. Tar det lugnt och lyssnar på proffsen.
    Det är inte så svårt, man får bara ta en sak i taget. Har lite svårt att greppa om du behöver hjälp eller bara driver med oss/mig. Ringen, insuget är viktigt. I modellen har du ju inte ringen utan då är det flygplanets luftinsug som blir "ring". Du vill få en så snygg väg för luften som möjligt. Ser på din avatar att du har helikopter, där faller det sig ju självklart att man vänder bladen åt rätt håll. Samma sak här, om luften inte ges en chans att bli väl omhändertagen så blir det inget bra. Du kommer puffa batterierna, få kort flygtid och dåligt med dragkraft.

    Montera ihop flygplanet, ställ det på en våg och MÄT, det hjälper inte att fråga om och om igen för ingen vet, du måste testa. Det finns vissa grundregler så som att du skall ha så lång raksträcka som möjligt framför fläkten, men som sagt.... testa är kung.

    Jag hade inte satt dit spinnern utan gått emot med ett rör från luftkanalen. Finns ingen anledning att släppa luften i tomma intet för att sedan låta den träffa en spinner när du kan låta den gå laminärt hela vägen.
    Superhero

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ett exempel med 11 och 12 bladig rotor. Där vi kan få antingen 620gram dragkraft med 42A instoppat eller 620gram dragkraft med 32A instoppat. Den enda är alltså väldigt oeffektiv och behöver 33% mer effekt inmatat.

    Du behöver alltså i ena fallet en acke på 3200mAh och i andra fallet en på 4200mAh för samma flygtid, men den större acken blir tyngre så det behövs mer, kanske 5000mAh och någonstans går gränsen för hur hårt man kan kasta i starten. Vikten ökar och dragkraften förblir samma.

    https://www.rcgroups.com/forums/show...m-fan-shootout
    Superhero

  13. #13
    338federals avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    127
    Jobb
    Affärsbiträde samt OV i Sverige och Finland
    Klubb
    kanske egen i byn snart

    Standard

    Tjena gänget. Driver inte med någon. Jag kan inte ett piss om flygplan. Är heli kille. Får dubro balanseraren kanske imon. Har kollat på tuben om yep fartreglage inställningar och fläkt balasering. Testar med 10 bladarn och test glida med vipern. Det blir spännande att testa.

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 338federal Visa inlägg
    Tjena gänget. Driver inte med någon. Jag kan inte ett piss om flygplan. Är heli kille.
    Jag är samma fast tvärt om, grön på helikopter. Försöker kasta in så mycket svar jag kan ändå.

    Citat Ursprungligen postat av 338federal Visa inlägg
    Får dubro balanseraren kanske imon. Har kollat på tuben om yep fartreglage inställningar och fläkt balasering. Testar med 10 bladarn och test glida med vipern. Det blir spännande att testa.
    Testglida vet i fan, det är ju ungefär som att försöka flyga helikoptern i snöre som en drake först. Dålig idé.


    Ang balansera så fungerar det som en helikopter. Varje ingående bit måste fungera var för sig. Det är vanligt att en lite för billig motor smyger sig in, ihop med en väldigt billig prop-adapter som sedan kombineras med en fläkt som inte har balans.

    Att börja med att titta på fläkten är ett steg, sen är det vibrationstester via antingen gyrot som på helikopter elle med mobiltelefonen. Motor för dig, sen motor med propadapter och sist med fläkten monterad.

    Jag har noterat att det är små skillnader som gör om det sjunger i hela helikoptern eller ej. Samma med fläkten.

    Rakt ur kartongen


    Med lite på tok för dyr drivlina
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •