Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Multiplex Royal SX action/elegance 16

  1. #1
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Question Multiplex Royal SX action/elegance 16

    Hejsan på er.

    Modellflyget har legat i träda i ex antal år nu.
    Har så smått funderat att ta upp hobbyn igen och kikar på både modeller och radio.

    Angående radio, någon här som har erfarenhet av Multiplex Royal SX action/elegance16 radion?

    Har tidigare varit Futaba flygare men kikar gärna på andra allternativ, i detta fall verkar Multiplex radion mycket kompetent och även något billigare än motsvarande Futaba. Vill gärna veta mer om någon har använt denna radio och i så fall vad ni tycker.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #2

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej Tomas!
    Royal SX oavsett färg, en mycket bra radio, absolut en av mina favoritsändare.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  3. #3
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Låter bra. Det jag läst och sett om den faller mig i smaken och det gör det ju inte sämre att den är något billigare än mitt "gamla" märke
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #4

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Välkommen tillbaka Tomas.

    /Lelle
    /Lelle

  5. #5
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ja vi får väll se hur det blir framöver, men tack iallafall
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #6
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Kör hårt Ompa och som Lelle skrev, VÄLKOMMEN TILLBAKA!!

    Innan du bestämmer dig, åk till nån som har en sån sändare du är intresserad av och känn på den, för ligger den inte skönt i handen spelar det ingen roll vilka funktioner en sändare har tycker jag!
    Våga vägra Powerbox!

  7. #7

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Kör hårt Ompa och som Lelle skrev, VÄLKOMMEN TILLBAKA!!

    Innan du bestämmer dig, åk till nån som har en sån sändare du är intresserad av och känn på den, för ligger den inte skönt i handen spelar det ingen roll vilka funktioner en sändare har tycker jag!
    Helt rätt Per P! I korta ordalag så är Royal SX en väldigt bra hybrid mellan handhållen sändare och sändarbord-sändare. Den är lätt och om man föredrar sändarbord så är Multiplex variant en riktig fullträff, mycket lätt och robust. En del hakar upp sig på sidoswitcharna och tror de är i vägen eller ömtåliga, men det har visat sig att de fungerar mycket bra. Har ägt flera sändare av Royal SX-typen och har aldrig haft tillstymmelse till besvär eller problem.
    Programmeringsmässigt är Royal SX ingen värstingsändare med dagens mått mätt men klarar galant av mycket basic och även avancerad programmering.
    Multiplex starka sida är segelflyget och med de fyra flygfaserna klarar man sig långt. Själv har jag en 16-kanalig Royal Pro som uppdaterats till Royal SX. Hårdvarumässigt egentligen ingen skillnad mellan Royal Pro och Royal SX mer än kosmetiska och att SX har likadana spakar som i Profi TX. Känner att detta inlägg kan bli hur långt som helst så jag stoppar här och rekommenderar dig Tomas att testa sändare som Per P föreslår, både hur den känns i näven men även programmeringsmässigt om du har möjlighet. Nämnas bör också att tillbehören och funktionen av tillbehör, uppdateringar och telemetri med mera är i världsklass...

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2018-02-01 klockan 20:55.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Om du är ntresserad av Multiplex så skulle jag titta närmare på Multiplex Cockpit SX-12 som innehåller mycket nytänkande vad gäller handhavande, ergonomi mm. Prisläget är ungefär detsamma och användargränssnittet med pekskärm och interaktiva menyer överlägset det mesta som finns på marknaden.

    Själv flyger jag med Graupner HoTT ;-)

    En "review" av SX-9 som i stort sett sett samma funktionalitet som SX-12 och som ger en ganska god bild av handhavandet:


  9. #9
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tackar er alla för er input. Jag kollar vidare och när det drar i hop sig får jag försöka att leta upp en hobbyhandlare som har bägge på hyllan så man får klämma och känna lite inan köp
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #10

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Tackar er alla för er input. Jag kollar vidare och när det drar i hop sig får jag försöka att leta upp en hobbyhandlare som har bägge på hyllan så man får klämma och känna lite inan köp
    Hej Tomas!
    Har inventerat och jag kan faktiskt sälja min Royal Pro 16, uppdaterad till Royal SX till dig om du är intresserad.
    Du får gärna ringa, 070-6686493.

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2018-02-01 klockan 20:57.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  11. #11
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Hej Ville.
    Tack för erbjudandet, det låter frestande. I skrivande stund sonderar jag mest terrängen. Men ska verkligen ha det i åtanke om jag bestämmer mig för att börja med ett inköp av radio
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #12

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej Tomas!
    Kollade in Schweighofer efter Multiplex och ser att de har väldigt bra pris på just den sändare du är intresserad av.
    https://www.der-schweighofer.at/Roya...ffleur-a220075
    Du kanske redan hittat detta, men i alla fall...

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  13. #13
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ja det tål att tänkas på. Bra pris [emoji106]

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #14

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej Tomas!
    I annonsen följer det med en Souffleur till radion och den är nödvändig om du vill ha talande telemetri. Det finns även andra talsyntesmoduler och jag använder också en VSpeak-modul, Båda fungerar väldigt bra. http://www.vspeak-modell.de/en/speech-module/mpx-mlink

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2018-02-14 klockan 19:43. Anledning: Ändrad info!
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  15. #15
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Men eftersom du kört Futaba tidigare och känner till deras menyer på ett bra sätt så vill jag rekommendera dig åt titta på en T16SZ för det är en fantastiskt bra sändare som har en sjujäkla massa funktioner. Skiljer inte mycket mot min T18SZ men priset är betydligt mer tilldragande. Mycket lätt att programmera och ligger bra i händerna vid flygning. Kolla på den innan du hoppar över till annat märke där du med stor sannolikhet får lära om en hel del för att programmera.
    Du har mitt nummer om du undrar över något speciellt
    Våga vägra Powerbox!

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ....eller t ex Spektrum ix12 om man är intresserad av nåt annat i Futaba-prisklassen men med något anständigare priser på mottagare. Glöm inte att det är mottagare, telemetri-tillbehör m m som står för den verkliga kostnaden och där ligger tyvärr bl a Futaba i topp - dyrast alltså av de vanliga märkena.
    Sen finns ju diverse olika alternativ ifrån t ex FrSky och som har väsentligt lägre priser på mottagare och tillbehör än t ex Futaba och Multiplex. Så nog finns det många olika system/tillverkare att välja bland.
    Roger

  17. #17
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tackar för alla svar. Funderar vidare på vad det får bli när det är dags för radio.
    Men är sugen på en Multiplex är jag... [emoji6]

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •