Reklam

Resultat 1 till 13 av 13

mne: Frn nitro heli till El Heli... Fattar 0! hjlp

Standard Frn nitro heli till El Heli... Fattar 0! hjlp

Tjeeena.

Har flugit nitro helikoptrar fr ett par r sedan och vet hur man hanterar helikoptrar i denna storlek. S jag har koll p hur instllningarna skall vara och hur allt fungerar, kanske lite rostig eftersom det har gtt ngra r sen jag flg.

Nu tnkte jag sparka igng min Trex 600 CF som sttt p hyllan (aldrig startad, s den r ny) Har ingen tidigare erfarenhet av EL helikopter ver huve taget.

Nu till problemet... Jag frstr 0
    Hela huvudet och swach plattan r helt annorlunda jmfrt med min Nitro helikopter. Alla servorna sitter helt annorlunda och alla 3 servon till huvet verkar sammarbeta om jag frstr det rtt?
    Sen till instllningarna p sndaren nr det gller el? knns som jag brjar rycka av mig hret snart s mnga instllningar jag prvat fr att f huvudet att rra sig som jag vill.

Finns det ngon kunnig hr som kan frska hjlpa mig?
    Kan man annars g till en butik och dom hjlper mig stlla in allt? I s fall vilken butik? Stockholm omrde?
    Eller r det bst att frska komma p ngon Heli trff och frga efter hjlp?

Jtte tack fr all info!

NickeLs avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlgg
    377
    Jobb
    Webbutveckling, Elteknik samt Mekatronik
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

skriv ut din frga p www.helisweden.se vertygad om att fler heliflygare lser dr.
    Specificera vilken sndare du har, antar att det r flybar p 600 CF?
    vart i Stockholm finns du? jag har skruvat ihop och stllt in flera T-rex 600, bde flybar och flybarless.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 057
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Nu anvnds ett avancerat gyro till swashplattan. Sndaren mixar ingenting utan det sker i ditt gyro.

Utan att veta vad du har s r det omjligt att ge mer n den hinten.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlgg
    skriv ut din frga p www.helisweden.se vertygad om att fler heliflygare lser dr.
    Specificera vilken sndare du har, antar att det r flybar p 600 CF?
    vart i Stockholm finns du? jag har skruvat ihop och stllt in flera T-rex 600, bde flybar och flybarless.

Tnkte skriva dr men man mste ha vart anvndare i 20 dagar och skrivit i olika poster.
    Yes det r flybar p denna. Anvnder en Hitech aurora 9 som jag kan hyfsat. Jag finns p Sdermalm i Stockholm, jag kan grna kra helikoptern dit du r om du kan ta en till p den?

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Nu anvnds ett avancerat gyro till swashplattan. Sndaren mixar ingenting utan det sker i ditt gyro.

Utan att veta vad du har s r det omjligt att ge mer n den hinten.
    Aha okej fr det sitter Gyro futaba 401 p denna. r det helt fel d?

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 057
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av flodde112 Visa inlgg
    Bifoga en bild p det du har s kan vi reda ut mer. Annars blir det bara gissningar.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

NickeLs avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlgg
    377
    Jobb
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av flodde112 Visa inlgg
    Gy401 r simpelt att stlla in och instllningarna i sndaren blir smidiga d, det kan jag hjlpa dig med,beroende vart i stockholm du finns.

//Nicke

Standard

Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlgg
    Gy401 r simpelt att stlla in och instllningarna i sndaren blir smidiga d, det kan jag hjlpa dig med,beroende vart i stockholm du finns.

//Nicke

Okej grymt grna Finns p Sdermalm. Kan slnga in helin i bilen och ta mig till dig. S anpassar jag mig efter dig!
    Jag bifogar 2 bilder p bda sidorna av helin!

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20180206_191628.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	129,9 KB 
Id:	65232Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20180206_191737.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	138,6 KB 
Id:	65233

Jtte tack fr alla svar!

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 441
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Inga konstigheter. Antagligen hade du tidigare en metanolhelikopter som anvnde mekanisk mixning till swashplattan.
    Din T-Rex har en elektronist mixad swashplatta dr de tre servona hela tiden samverkar fr att generera roderutslagen. Det enda du behver gra som skiljer sig t frn din metanolhelikopter r att i sndaren g in i helikoptermenyn och stlla in 120 deg CCPM-mixning. Kolla i bruksanvisningen till vilka kanaler de tre servona ska kopplas till och ndra drefter eventuellt servoreverseringsfunktionen s att swashplattan lutar t det hll som skev-hjd spaken rr sig t. Nr du ger gas/pitch ska alla tre servona hjlpa till fr att unisont flytta swashplattan uppt/nedt.
    GY-401 gyrot fungerar skert bra med grundinstllningar enlig bruksanvisningen fr de frsta hovrongsfrsken.

Reg.datum
    Nov 2015
    Inlgg
    4
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    MFK Skvadern

Standard

Kolla in den hr videon.
    https://www.youtube.com/watch?v=WMf62iMkqp4

//Lars

NickeLs avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlgg
    377
    Jobb
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

Antingen testar du att gra det genom att flja videon ovan, annars kan du svnga frbi Sdertlje med grejorna s hjlper jag dig, skicka mig ett pm isf.

//Nicke

Standard

Wow Tack!! Gr videon ett frsk Tack fr allt

Standard

Futaba Gy-401 funkar nog fr de flesta av alla flygare, det r inte det mest ultimata 3D-flygargyrot, men snt pysslar bara en liten grupp flygare med, fast dom syns och hrs mest. ;-) Med 401 s blir det att stlla in det hela mer mekaniskt n att sitta framfr datorn och stlla in rtt siffror som du hamnar p med dagens gyron som ven hanterar cykliska och inte bara stjrten, ngot som r vldigt smidigt sen nr du fattat vinken. 401an r vldigt ltt att stlla in och frst vad gr. Fr att hovra duger det lnga vgar, r total overkill att byta huvud och skaffa ngot vrsting 3D-gyro... fr att hovra. Jag har gjort loopar, rollar och snt, dvs ltt aerobatic, utan problem med 401-gyron p helisarna i 600-storleksklassen. Det var ngra r sedan... men jag r rtt sker p att mina 401-helisar funkar p samma stt idag som de gjorde frr. :-D Snart r du sld och skaffat 3D-gyron du med. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •