Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Från nitro heli till El Heli... Fattar 0! hjälp

  1. #1

    Standard Från nitro heli till El Heli... Fattar 0! hjälp

    Tjeeena.

    Har flugit nitro helikoptrar för ett par år sedan och vet hur man hanterar helikoptrar i denna storlek. Så jag har koll på hur inställningarna skall vara och hur allt fungerar, kanske lite rostig eftersom det har gått några år sen jag flög.

    Nu tänkte jag sparka igång min Trex 600 CF som stått på hyllan (aldrig startad, så den är ny) Har ingen tidigare erfarenhet av EL helikopter över huve taget.

    Nu till problemet... Jag förstår 0
    Hela huvudet och swach plattan är helt annorlunda jämfört med min Nitro helikopter. Alla servorna sitter helt annorlunda och alla 3 servon till huvet verkar sammarbeta om jag förstår det rätt?
    Sen till inställningarna på sändaren när det gäller el? känns som jag börjar rycka av mig håret snart så många inställningar jag prövat för att få huvudet att röra sig som jag vill.

    Finns det någon kunnig här som kan försöka hjälpa mig?
    Kan man annars gå till en butik och dom hjälper mig ställa in allt? I så fall vilken butik? Stockholm område?
    Eller är det bäst att försöka komma på någon Heli träff och fråga efter hjälp?

    Jätte tack för all info!

  2. #2
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    skriv ut din fråga på www.helisweden.se övertygad om att fler heliflygare läser där.
    Specificera vilken sändare du har, antar att det är flybar på 600 CF?
    vart i Stockholm finns du? jag har skruvat ihop och ställt in flera T-rex 600, både flybar och flybarless.

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nu används ett avancerat gyro till swashplattan. Sändaren mixar ingenting utan det sker i ditt gyro.

    Utan att veta vad du har så är det omöjligt att ge mer än den hinten.
    Superhero

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    skriv ut din fråga på www.helisweden.se övertygad om att fler heliflygare läser där.
    Specificera vilken sändare du har, antar att det är flybar på 600 CF?
    vart i Stockholm finns du? jag har skruvat ihop och ställt in flera T-rex 600, både flybar och flybarless.

    Tänkte skriva där men man måste ha vart användare i 20 dagar och skrivit i olika poster.
    Yes det är flybar på denna. Använder en Hitech aurora 9 som jag kan hyfsat. Jag finns på Södermalm i Stockholm, jag kan gärna köra helikoptern dit du är om du kan ta en till på den?

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Nu används ett avancerat gyro till swashplattan. Sändaren mixar ingenting utan det sker i ditt gyro.

    Utan att veta vad du har så är det omöjligt att ge mer än den hinten.
    Aha okej för det sitter Gyro futaba 401 på denna. Är det helt fel då?

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flodde112 Visa inlägg
    Aha okej för det sitter Gyro futaba 401 på denna. Är det helt fel då?
    Bifoga en bild på det du har så kan vi reda ut mer. Annars blir det bara gissningar.
    Superhero

  7. #7
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flodde112 Visa inlägg
    Aha okej för det sitter Gyro futaba 401 på denna. Är det helt fel då?
    Gy401 är simpelt att ställa in och inställningarna i sändaren blir smidiga då, det kan jag hjälpa dig med,beroende vart i stockholm du finns.

    //Nicke

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    Gy401 är simpelt att ställa in och inställningarna i sändaren blir smidiga då, det kan jag hjälpa dig med,beroende vart i stockholm du finns.

    //Nicke

    Okej grymt gärna Finns på Södermalm. Kan slänga in helin i bilen och ta mig till dig. Så anpassar jag mig efter dig!
    Jag bifogar 2 bilder på båda sidorna av helin!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180206_191628.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	129,9 KB 
Id:	65232Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180206_191737.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	138,6 KB 
Id:	65233

    Jätte tack för alla svar!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Inga konstigheter. Antagligen hade du tidigare en metanolhelikopter som använde mekanisk mixning till swashplattan.
    Din T-Rex har en elektronist mixad swashplatta där de tre servona hela tiden samverkar för att generera roderutslagen. Det enda du behöver göra som skiljer sig åt från din metanolhelikopter är att i sändaren gå in i helikoptermenyn och ställa in 120 deg CCPM-mixning. Kolla i bruksanvisningen till vilka kanaler de tre servona ska kopplas till och ändra därefter eventuellt servoreverseringsfunktionen så att swashplattan lutar åt det häll som skev-höjd spaken rör sig åt. När du ger gas/pitch ska alla tre servona hjälpa till för att unisont flytta swashplattan uppåt/nedåt.
    GY-401 gyrot fungerar säkert bra med grundinställningar enlig bruksanvisningen för de första hovrongsförsöken.

  10. #10


    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    8
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Kolla in den här videon.
    https://www.youtube.com/watch?v=WMf62iMkqp4

    //Lars

  11. #11
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Antingen testar du att göra det genom att följa videon ovan, annars kan du svänga förbi Södertälje med grejorna så hjälper jag dig, skicka mig ett pm isf.

    //Nicke

  12. #12

    Standard

    Wow Tack!! Gör videon ett försök Tack för allt

  13. #13

    Standard

    Futaba Gy-401 funkar nog för de flesta av alla flygare, det är inte det mest ultimata 3D-flygargyrot, men sånt pysslar bara en liten grupp flygare med, fast dom syns och hörs mest. ;-) Med 401 så blir det att ställa in det hela mer mekaniskt än att sitta framför datorn och ställa in rätt siffror som du hamnar på med dagens gyron som även hanterar cykliska och inte bara stjärten, något som är väldigt smidigt sen när du fattat vinken. 401an är väldigt lätt att ställa in och förstå vad gör. För att hovra duger det långa vägar, är total overkill att byta huvud och skaffa något värsting 3D-gyro... för att hovra. Jag har gjort loopar, rollar och sånt, dvs lätt aerobatic, utan problem med 401-gyron på helisarna i 600-storleksklassen. Det var några år sedan... men jag är rätt säker på att mina 401-helisar funkar på samma sätt idag som de gjorde förr. :-D Snart är du såld och skaffat 3D-gyron du med. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •