Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Nån som vet vad detta skall användas till?

  1. #1


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard Nån som vet vad detta skall användas till?

    Som sagt nån som vet vad denna apparatur skall användas till?
    Följde med vid bytesaffär jag gjorde för några år sedan..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180209_201102.jpg 
Visningar:	285 
Storlek:	57,8 KB 
Id:	65242

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180209_201131.jpg 
Visningar:	250 
Storlek:	114,7 KB 
Id:	65243

    MVH Kent

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Utrustningen används för att fylla - och tömma - gas i kylmaskiner typ Air Condition och värmepumpar. Kopplingarna i änden ser olika utberoende på vilken gas som används.

    Köpte själv ett set från Kina plus kylkompressorn till frugans bil. 1500 kr och tre burkar kylspray från Biltema innebar en servad och åter fungerande AC i frugans bil. Hade kosta över 8 papp här hemma.
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    Som sagt nån som vet vad denna apparatur skall användas till?
    Följde med vid bytesaffär jag gjorde för några år sedan..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180209_201102.jpg 
Visningar:	285 
Storlek:	57,8 KB 
Id:	65242

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180209_201131.jpg 
Visningar:	250 
Storlek:	114,7 KB 
Id:	65243

    MVH Kent

    Manometerställ heter det om du vill googla
    Superhero

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tror på Ove.....
    Retroholic!

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Tack Ove!

    Så måste det vara och Henke2, helt rätt att det heter Manometerställ
    Det förklarar varför 2 av 3 slangar är märkta "Refrigator Hose".

    MVH Kent
    Senast redigerat av genland den 2018-02-09 klockan 23:35.

  6. #6

    Standard

    Som tidigare har sagt det är för att kunna fylla och mäta vilket tryck som finns i ett AC system tex i en bil eller annat om du ser på visarna så anger det för lite olika typer av AC vätska tex R14,R134 osv. Bra att ha om man har tuber för att fylla AC med. Är klart säljbart men kolla på Ebay så dyra är de inte. Har en själv för att fylla AC i min bilar.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Nej jag vet att det inte är nån dyr pryl, såg ett pris på 1295:- från en svensk säljare.
    Har en bilskruvande kompis som kanske vill ha den.

    MVH Kent

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Det krävs utbildning och certifiering för att syssla med byte av kylmedel till AC

  9. #9
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Om man privat kan köpa kylmedel på flaska från Biltema och fylla sin AC är det väl endast kunskap som behövs...

    Kunskapen kan man Googla sig till, händigheten är man förhoppningsvis född med...
    Ove (AM) Nielsen

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Om man privat kan köpa kylmedel på flaska från Biltema och fylla sin AC är det väl endast kunskap som behövs...

    Kunskapen kan man Googla sig till, händigheten är man förhoppningsvis född med...
    Har du körkort och flygcert? Om ja så undrar jag varför? Bevisa för frugan att du kan eller vad? Google och simulator sen skit i byråkratin.
    Superhero

  11. #11
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Skulle jag ta jobb som kyltekniker hade jag behövt behörigheterna. Men att fylla sin bils AC med ett medel som inte har några begränsningar, så kan det väl kvitta om jag sprutar ut 600 gram direkt i atmosfären eller fyller det på bilens AC.

    Men det är ju bra om man kan få till lagar som tvingar folk att betala överpriser på bilverkstäderna istället för att de kan fixa problemet själv för en fjärdedel av verkstadspriset. Tänk om det blir förbjudet att byta olja, filter, fylla på spolarvätska, tanka eller byta däck på bilarna. Vem vinner på det?
    Ove (AM) Nielsen

  12. #12

    Standard

    Nu börjar det dyka upp tusentals nya jobb ser jag. =) Det finns alltså saker och ting folk kan göra utan tillstånd? Måste avvärjas kvickt med regler och lagar. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    https://www.naturvardsverket.se/Stod...agor-och-svar/

    Utklipp från ovan länk:
    "Vissa företag säljer F-gaser till privatpersoner för påfyllnad hemma med s.k. gör-det-själv-kit? Är det tillåtet?

    Nej, det är inte tillåtet att leverera köldmedier till en icke-certifierad person. Det är heller inte tillåtet att som privatperson fylla på AC-anläggningen på bilen. Det krävs certifikat för att utföra dessa arbeten."

  14. #14
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Öhhhh, men om jag nu köper gasen på Biltema över disk? Kan knappast vara förbjudet då. Och vad jag gör för jobb på min bil är väl MIN ensak.
    Ove (AM) Nielsen

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tramsigt, när det är så enkelt att fylla på, reglerna borde vara att det skall krävas viss utrustning vid tömning av aggregat. Vi håller på här med regler och i Asien släpper de bara ut gasen och fyller på ny. Hur vet jag det, jo jag har själv sett det.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Men det är ju bra om man kan få till lagar som tvingar folk att betala överpriser på bilverkstäderna istället för att de kan fixa problemet själv för en fjärdedel av verkstadspriset. Tänk om det blir förbjudet att byta olja, filter, fylla på spolarvätska, tanka eller byta däck på bilarna. Vem vinner på det?
    Jag håller med dig fullt ut, det man kan göra själv är ren vinst i form av mindre utgifter. Bytte själv kamrem på frugans bil förra helgen, sparade ett X antal tusen på det.... Elektrisk handbroms sätter stopp för många att byta bromsar bak själv på bilar men verktyg även för det... felsökning tar dom ju flera hundra kr för o då kopplar dom bara in datorn o får upp felen, sen tar dom ju självklart betalt för o byta också men felsökning skulle vara gratis om dom gör jobbet sen. Köpte en felsökningsutrustning direkt från Kina så alla bilar upp till 2014 kan jag kolla själv o nolla felkoder, serva elektriska handbromsen etc etc....
    Sen vad verkstäderna tycker om det, det bekommer mig inte ett smack! De pengarna man sparar kan man ha till annat - exempelvis modellflyg =)
    Våga vägra Powerbox!

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Bara för att dom är knäppa i Asien ska vi vara det här också eller?

  18. #18
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    Bara för att dom är knäppa i Asien ska vi vara det här också eller?
    Vi är fan knäppare här, läser du mitt inlägg rätt ser du att jag skrev vid tömning skall det finnas regler.

    Tror bara i Kina så finns det minst 50ggr fler aggregat än i Sverige. Alla hus, villor, lägenheter, bilar har minst ett, så det vi släpper ut här om vi nu skulle släppa ut allt gör inte ett nadda.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #19
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Alla AC tappar gasen med tiden, så det utsläppet kan varken tusen licenser, tillstånd eller utbildningar göra något åt. Att fylla på fullt lagligt inköpt kylmedel från exempelvis Biltema i min privata bil har ingen med att göra.
    Och bilverkstäderna förlorar knappast några större summor av att någon promille av bilägarna själv servar och reparerar sina egna bilar.
    När jag växte upp från mitten av 50-talet lärde jag mig att ett arbete bestod av timmar och materiel. Många bilverkstäder tar fasta priser. Exempelvis typ 5000 kr för filter- och oljebyte. 30 minuters jobb och materiel för kanske 600 kr.
    Vissa biltillverkare försöker hävda att en GODKÄND verkstad måste utföra jobbet om garantin ska gälla. Som tur är har detta prövats rättsligt och så länge jobbet utförts fackmannamässigt och med rätt reservdelar (Olja och Filter) gäller garantin.

    Vi finner en parallell i nuvarande förbundens kamp om att få till tvingande lagar att man MÅSTE vara förbundsansluten för att få flyga all form för modellflyg över 7 kg. Usch!
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •