Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: kyosho gx-40

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard kyosho gx-40

    Hej,

    Jag har köpt en begad calmato kyosho trainer med en gx40 motor(två takts glöd förmodar jag). Tänkte först elkonvertera men sen blev jag lite nyfiken på hur dessa små motorer funkar, så nu är planen att få upp den i luften som den är :-).

    Jag har lite rookie frågor som jag hoppas detta eminenta forum kan hjälpa mig med.

    1, vad är det för soppa man skall använda?
    2, vad bör man göra med en motor som stått stilla en längre tid?
    3, glöda motorn, hur gör man det enklast, kan man komma undan med ett litet batteri eller måste man köpa "glödare"?
    Och slutligen varför är det skumgummi i flygkroppen?

    Min plan är att först montera motorn i en testbänk så jag kan lära mig hur den funkar.

    Tack på förhand
    /Claes

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    1 - Dumt svar är förstås glödstiftsbränsle. Och till din Trainer är det lämpligt med ett standardbränsle med upp till 5% nitro.
    Enklast är naturligtvis att kontakta den lokala klubben och kolla om de säljer bränsle. Många klubbar har förråd så att de kan blanda en dunk själv efter behovet för just din motor. Jag vet att exempelvis Skånehobby har färdigblandat i dunkar att köpa men dessutom blanda från rena produkter. Men jag vet inte hur reglerna är för att skicka dessa kemikalier på post så de finns inte att hitta på deras hemsida.
    2 - Ta ur stiftet och häll lite rödsprit i motor och insug - överallt där du kommer åt. Om det inte går att röra efter några timmar så är det värme som behövs för att mjuka upp. Inte så mycket värme att det tar fyr! När det går att snurra runt så är 5-56, WD40 eller liknande medel inte helt fel att dra runt för att lösa och smörja. När sedan allt snurrar fint så är det inte fel att smörja in med en olja som inte torkar och beckar - symaskinsolja.
    3 - Att glöda utan att ha en "klämma" av någon sort är rätt så bökigt. Annars så innehåller de flesta handglödarna en NiMh cell . Alltså ett laddningsbart batteri på runt 1,2 volt.
    Slutligen - en 2-taktsmotor vibrerar. Ofta lägger man både tank och mottagare och mottagarbatteri i skumgummi som vibrationsdämpare.

    https://www.youtube.com/watch?v=tpJniizocJI
    Senast redigerat av pgrts den 2018-02-12 klockan 07:57.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Tusen tack för jättebra svar.

    /Claes

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Kyosho GX .40 (6,5cc) är faktiskt en av de vassaste och tillförlitligaste 6,5cc sportmotorerna på marknaden. Jag har kört med dessa i många år i Q500 pylon (luftens formula 1 lopp).

    Motorn går bra på "onitad soppa", alltså bränsle som inte innehåller någon nitrometan alls, men som vanligt går alla motorer bättre med lite nitro i soppan. 5% räcker. Du ska i alla fall inte köra med ett bränsle som innehåller mer än 15% nitro.
    15% syntetolja , 5%nitro och 80% metanol är en vanlig blandning men motorn går lika bra med 20% ricinolja och 80% metanol.

    Glödstift som rekommenderas är Nova Rossi 4 , Rossi 4 eller OS 8 eller Enya 3-4
    Propeller 11x6 för Calmaton och för mindre lågvingade modeller typ Q-500 racers 10x6 Graupner G-Sonic.

    Skumgummit är för att tanken inte ska påverkas allt för mycket av motorn vibrationer! Du ska/bör ha en 240cc tank till motorn, inte gärna större då för stor tank påverkar motorgången negativt.
    Tryckmatning ska du givetvis använda.
    Glödstiftbattrei finns i dag i form av små 1,2V celler som kopplas direkt till glödstiftet. Dessa rekommenderar jag inte då energi innehållet inte räcker speciellt länge ,speciellt inte för en nybörjare som är ovan att starta förbränningsmotorer.
    Bättre då att skaffa en 12V motorcykelbatteri ,en automatisk glowdriver (som får glödstiftet att glöda) samt en 12V el-starter.
    Men naturligtvis kan motorn startas för hand också genom att man flippar propellern!

    Har motorn legat länge och tidigare körts på ett bränsle innehållande ricinolja så kan kullagern (2st) behöva bytas ,detta på grund av att gammal ricinolja oxiderar och bildar en kläggig seg massa som förhindrar kulorna i lagren att snurra. Lagren kan också ha rostat vilket är mycket vanligt om motorn legat länge.
    Men låt inte detta hindra dig utan testa och kör motorn så får du se om den går bra. Lagren kan alltid bytas senare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •