Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Delad FPV-kontakt

  1. #1

    Standard Delad FPV-kontakt

    Behöver lite hjälp.
    Undrar om jag får sämre mottagning om jag använder kontakten i bilden med enbart en antenn kopplad (se röda fina ritningen :-) ) ?



  2. #2

    Standard

    Hm... På något äldre coaxial-nätverk som fanns förr med BNC-kontakter så behövde man ha en terminator på öppna kontaktändor på de T-stycken som användes där. Jag skulle säga: Nej pga en öppen antennände, men jag är inte säker.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Ok, tack för svar. Känns ju som det inte borde försämra. Får testa helt enkelt.

  4. #4

    Standard

    Jag tror inte att det påverkar så mycket. Sen om det bara är mottagare så kan inget gå sönder av att testa heller.

  5. #5

    Standard

    Jag menade nog att det inte är bra lämna det öppet, signalen studsar kanske fel, men jag skrev som en kratta. :-) Meningen var ju att du skulle förstå det jag menade, inte det jag skrev. Hähä... men hur som, nån annan med mer kunskap får gärna svara. Är ju alltid intressant veta.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Testade lite igår, märkte ingen direkt skillnad. Testade ifs bara kort avstånd.

  7. #7

    Standard

    Antennen som du har monterad kommer fortfarande att "fånga" de radiovågor som den är anpassad för, vilket gör att man inte "tappar" signaler. Sen för att den öppna änden ska kunna fånga upp andra signaler och "störa" den rätta signalen så tror jag att polerna måste vara längre ifrån varann än dom är i kontakten.
    Funkar det bra så är det bara att köra för inget tar skada av det när det bara är mottagning, men du kan ju få tag på en 90 graders och byta vid tillfälle bara för att optimera

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Skarvar är aldrig bra. Skarpa vinklar är inte heller bra. Öppna o-terminerade kontakter är inte bra. Avtappande T-kontakter är inte bra.
    Det ska vara raka eller mjukt böjda kablar. Korta kablar. Så få skarvar/skardon som möjligt. Kablar och kontakter med matchande rätt impedans.
    Hur många rätt resp. fel blev det där, ihopräknat? Nu är det ju inte så att det är absolut tvärkört och icke funkande med lite avsteg från det optimala, det är så mycket annat i miljön runt omkring som kan göra det svårt att testa o jämföra. Men det skadar ju mindre om man gör mera rätt än fel.

    Dvs, ta bort T-stycket. Skruva i antennen direkt i Vrx. Böj kabeln lite mjukt uppåt.
    /A

  9. #9

    Standard

    Håller med, om din antenn går att skruva in direkt och böjas upp lite så är det det bästa. Så har jag alltid kört med SpiroNet antenner som är lite längre än många andra och det funkar klockrent. Men tills du kan optimera är det bara att köra som du har det om det funkar. På sändare är det dock mycket viktigt med anpassningen av antennsystemet.

  10. #10

    Standard Delad FPV-kontakt

    Gott!! Tack för svaren. Vill ju utnyttja max mottagning så det blir att skruva dit enbart antennen och ha den böjd, så som jag hade först!

    Hittade t-kontakten hemma så tänkte prova bara.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •