Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Jag vill sitta i bilen!

  1. #1

    Standard Jag vill sitta i bilen!

    Jag flög FPV idag och det var kallt och snö överallt.

    För att jag ska kunna sitta i bilen så behöver jag egentligen bara något sätt att få ut en antenn på taket för RC-sändningen. Något long range system är väl enklast än att få ut 2.4GHz från min Futaba T10CP (har modul-plats).

    Men sen... kan det börja spåra! ;-)
    Högupplöst videolänk, större bildskärm, goggles och headtracking, Quanum v52 ground control system (eller annat om ni vet om?), osv osv...

    Vad vet ni om? Sett? Testat? Tips?

    Jag håller på bygger lite "SAR-grejer" som flyger själva och kanske vill övervaka samtidigt (eller om en annan person gör det i sätet bredvid).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Då jag flög FPV med mitt plan satt jag i bilen med brillorna på och använde Scherrer LRS funka fint
    /U

  3. #3

    Standard

    Jag har flugit FPV-quad från bilen flera gånger utan externa antenner på vare sig RC eller video-länk. Det har funkat utmärkt även om jag inte vet hur lång räckvidden blir.

  4. #4

    Standard

    Uffe... du har PM... jag glömde bort att jag fått svar från dig. :-)

    Har ni plastbilar eller? =) Jag har en plåtbil. Jag märkte igår att redan om jag ställer mig i vägen för ImmersionRC 5.8GHz mottagaren så blir bilden enormt mycket sämre på bara ca 200 m avstånd (från en 250mW-sändare).

    Nå, det blir att fortsätta efter LRS är införskaffat.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Jag har ju tävlat lite i FPV-quad och har aldrig haft dålig signal eller liknande på mina prylar. Många har haft problem och diskuterat dålig bild mm vid tävlingar utan att jag har haft problem. Lika med att flyga från bilen har inte varit några problem. Jag har visserligen en aluminium-bil, det kanske är därför
    Vad har du för VTX?

  6. #6

    Standard

    Jag har flugit med en hel del olika flyg och multicoptrar samt även en rad olika videosändare och -mottagare. De flesta har någon sorts störningar. Vet inte var jag ska börja... =) Sparkade igång DVRen idag och filmade när jag flög med två flyg.

    De VTX jag använder är bland annat ImmersionRC 250mW samt 200mW 5.8GHz med ImmersionRC spironet-antenn. Men även flera andra (FatShark, Nonames från RCFlight.se och några till... det står inte så mycket vettigt på dem, Digital Display står det på några (12-kanals) och nån står det "Mini" på, mm. På 1.3GHz kör jag vanliga "pinn-antenner" och stora skewplanar/cloverleaf samt olika mindre spironets/skewplanar/cloverleaf på 5.8GHz).

    Vissa störningar ser ut att komma från ESC/motor/annat ombord. Men tillika så kan bilden vara perfekt när jag flyger inom 100 meter tex utan nån störning alls, så det tyder ju på att det inte är något som stör ombord.

    Kom på nu att jag flög mest med 1.3GHz och "pinnantenn" idag, den med ImmersionRC 5.8GHz så höll på tappa linsen så jag fick landa. ;-) Ska se hur bilden blev där.. kanske hamnar på YouTube.

    Alubil? Intressant... =) vad är det för något roligt?

    Jag borde även jorda ljudsignalen (kan man göra det på sändaren?).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Om man ska flyga mycket från bilen och långt ifrån så är det nog bäst med extern antenn ändå
    Jag har en Audi A2 som är byggd av aluminium och plast.

    Audio-signalen brukar jag jorda på VTX:en

  8. #8

    Standard

    Jo det blir nog externt. =)

    Är alla LRS-system 433MHz som är godkända här i Norden?
    Jag kör MAVLink (APM/Pixhawk) för telemetri som också är på 433 MHz, kommer det funka med LRS som är 433?
    Crossfire, är dom 868MHz och godkända här? Scherrer?

    Jag tog lite snapshots från dagens flygning med 1.3GHz sändare med pinnantenn flygandes en liten SkyWalker X-1.
    Och så märkte jag att datumet är felinställt.

    När det ser ut som det ska, som det nog ofta gör, så ser bilden ut så här:


    Störning 1: Ibland blev det såna här fransar från sidan.


    Störning 2: Färgerna ändrar över bilden, som tex blå del av himmeln blir lite mer blått.
    Samt att kontrastlinjer som tex "ränder i åkern" får färger runt sig som rött och grönt.


    Störning 3: Bildens färger blir lite dämpade eller över"färggranna" i samband med störningar i form av brus (här kan det vara avståndet)


    Störning 4. Detta kommer när man svänger, ju längre bort man är, och ju mer man lutar, desto sämre bild blir det. Logiskt. Men det är ca 300 meter bort bara.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Jag flög även en Nano SkyHunter med ImmersionRC 5.8GHz 250mW-sändare med ImmersionRC Spironet-antenn idag också. Mottagaren är en ImmersionRC 5.8GHz den med.

    Inte alls lika mycket störningar som på 1.3GHz med pinnantenn i tidigare bilder.
    Men lite störningar blev det, men inte ofta... suddig bild på vissa, det berodde på att linsen höll på föll ur. ;-) Datum felställt i DVR.

    Som det oftast såg ut:


    Störning A: Ibland blinkar hela bilden till i vitt.

    Störning B: Vissa områden smearas ut och de växer bort inom loppet av några sekunder.


    Störning C: Vita horisontella ränder som vandrar över bilden under några sekunder, ej samma avstånd på dem.


    Störning D: Vissa delar av bilden blir "interlaced", dvs otydliga när man flyger.


    Störning E: Ibland blir bilden svartvit.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Quanum V52 Ground Control System lockar lite...
    https://hobbyking.com/en_us/winbox-g...ystem-v52.html
    Men... är det någon sorts JR/Graupner-modul ENDAST som gäller och som mottagare... vad funkar?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Du säger att du har en ImmersionRC 250mW VTX, men det finns väl inte?

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Du säger att du har en ImmersionRC 250mW VTX, men det finns väl inte?
    Sorry, du har rätt. Det är en FatShark 250mW VTX (antennen lurade mig, det står FatShark/ImmersionRC på dem.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Standard

    Måsta skaffa och se vad man hittar på...



    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    En sådan i bilen vid fpv flygning vore perfekt, har sneglat på de tidigare. Vore skoj att höra om någon testat den!

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #15

    Standard

    Just vad jag tänkte. Flyga året runt. =) Bara man får iväg flyget så. Multicopter är inget problem.

    Tycker grejerna känns rätt gedigna ändå. Är en himla massa knappar och grejjor. Undras hur många kanaler man måste ha för att få allt att funka. Vissa saker verkar man styra saker på en dator med, är väl egentligen PC-flygspels-grejer (Saitek X52 står det på dem, paketet som Quanum byggt ihop kallar de V52.

    En hylla i baksätet och sen en större bildskärm framför (vad man nu ska ha här vet jag inte än) + HD/FullHD-länk (sneglar på Blue FPV eller R2Teck) och nån LRS (Crossfire beställt, Scherrer beg kanske?!, Dragonlink, vet ej) med antennerna i en Antenna tracker (beställt Arkbird's) på taket är målet.

    Nån annan här som har köpt och använt?

    Jag måste kolla vad det ska vara för ack (finns lucka frampå) och den acken kan sen driva LRS och bildskärm osv, uttag på baksidan för bildskärm mm.

    LRS-grejerna sätter man i en JR-modul-plats fram till höger, eller så kör man via PPM tex.

    Flyg... ska börja med att testa Quanum V52 utomhus stående på det medföljande stativet och kasta iväg en SkyWalker X-1 FPV-vinge som jag flyger med nåt LRS-system + videolänk mot en liten bildskärm för att testa spakarna. Sen steg för steg...

    Man är ju van med små korta spakar på RC-sändaren. Är väl 4 år sedan jag flög flygsimulator med joystick, gasspak och pedaler. Denna har inte pedaler, den har roterbar joystick.

    EDIT: Och allt får rum i den svarta väskan på golvet.
    Senast redigerat av Ålänning den 2018-04-22 klockan 17:40. Anledning: Komplettering
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •