Reklam

 
Sidan 10 av 25 FörstaFörsta ... 5678910111213141520 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #181

    Standard

    Jag håller på att programmera in en Klemm 35 i Taranis X9D Plus. Jag har hyffsat med expo på höjdrodret samt en del diff så att det är mindre dykroder än höjd. Konsekvensen av det är att trimutslaget blir minsta laget. Jag antar att det är expot som ställer till det i första hand men även diffen på dykrodret. Finns det någon möjlighet att öka utslaget på trimmarna?

    Jag vet inte om jag gjort på bästa sätt men jag har lagt in expo i input och diff i mixar. Jag tycker det är lite märkligt att det inte går att lägga både diff och expo i t. ex mixar utan att man måste välja endera. Finns det någon lösning på det? Lägger man bara till en ny rad eller?

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2020-04-15 klockan 08:40.

  2. #182

    Standard

    Öka trimområde: Markera "Extended trims" i MODEL SETUP.
    Eller sätt "No trim" i mixerraden för Elevator och lägg till en separat rad för TrmE. Då kan du välja hur mycket trim du vill ha med Weight mellan 0 och 100%. Dessutom påverkas inte trimmen av diff om man gör så.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Trimvariant.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	16,5 KB 
Id:	70315

    Jag lägger alltid expo i Inputs och diff i Mixers men då gäller mina diff alltid ailerons och då måste man göra så.
    /Leif

  3. #183

    Standard

    Nu har jag kryssat i utökad trim och det fungerar ju när jag förstod att man måste släppa knappen och trycka en gång till. Men den andra varianten får jag inte till. Ska det gå att välja TrmE i mixar. Hittar inte det valet. Eller måste man in under någon annan meny. Som du ser är jag nybörjare trots flera år med Taranis Det blir för sällan man programmerar nya modeller i radion.

    /Mats

  4. #184

    Standard

    Jag ska så klart ange höjdtrim som källa på den nya raden. Radion är enkel och logisk medan jag är krånglig och ologisk. Jag har svenska menyer så det blir lite språkförbistring också så har jag något att skylla på. Den känns som om den här varianten är lite bättre.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2020-04-15 klockan 08:41.

  5. #185

    Standard

    Om du programmerar i radion ser det ut så här:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TrmE i sändaren.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	22,9 KB 
Id:	70316
    /Leif

  6. #186

    Standard

    Ja exakt så blev det när jag förstod hur jag skulle göra. Jo jag programmerar nästan enbart i radion och har alltid gjort så. Jag tycker det är enklare än att hålla på och flytta över från dator till radio. Kag brukar börja med att kopiera en snarlik modell med samma funktioner och utgår ifrån. Men jag har Companion i datorn även om jag inte tycket det fungerar så bra i Windows 10. Men det är nog bara någon inställning som ska göras. Jag kopierade i alla fall över radion till datorn idag så att det finns en back up utifall att...

    Tack för hjälpen!

    /Mats

  7. #187

    Standard Vad ser jag på displayen på QX7?

    När jag klickar på PAGE ser jag åtta talvärden och det finns fyra displaysidor med olika värden. Talen ändras när man rör på spakar, trimmar osv. men jag får ingen ordning på kopplingen mellan spak och talvärde. Det här gör jag av intresse i Companion (2.2.4), men jag har ingen fysisk QX7 själv.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	QX7 display.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	32,4 KB 
Id:	70895
    /Leif

  8. #188


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    På min Jumper T12 (snarlik programvara som QX7) så är det utslagen på den olika kanalerna. Kör man AETR-ordning så är det precis den ordningen på den första sidans översta rad och kanal 5--8 på den undre. Sen kan du ju se övriga 24 kanaler också om du "hoppar fram" till dessa.
    Roger

  9. #189

    Standard

    Aha, nu föll polletten ner. Jag förstår också varför jag inte kopplade tidigare. Det är inte AETR på modellen jag simulerar utan ett F5J-skepp med sex flyglägen, kråkbroms m.m. kanalordningen är AAFFVVM (Ail, Ail, Flp, Flp, V-tail, V-tail, Motor)! Vidare används kanalerna 10-19 och 21-22 som hjälpmixar som gör det lite rörigt. Alla spakar påverkar allt.
    Tack Roger
    /Leif

  10. #190

    Standard

    Hittar inte Global Variabler i kompisens QX7. Och såvitt jag vet har rutan nogvars vart markerad vid uppdatering av OTX
    /Leif

  11. #191

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Hittar inte Global Variabler i kompisens QX7. Och såvitt jag vet har rutan nogvars vart markerad vid uppdatering av OTX
    Om jag inte missförstår dig, så skall inte rutan nogvars vara i kryssad om man vill ha Global variabler


    Så här ser det ut i en av mina och där finns GV

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	gv.png 
Visningar:	31 
Storlek:	20,5 KB 
Id:	70897

  12. #192

    Standard

    Jag skrev fel, rutan är INTE kryssade. Ska det finnas Globala Variabler på QX7?
    /Leif

  13. #193

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Har inge QX7 men testa att göra en i companion 2,3 och där finns det GV
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	qx7.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	73,4 KB 
Id:	70900

  14. #194


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Leif - http://rcdiy.ca/opentx-transmitter-f...bal-variables/
    Så Ja - det finns...
    Roger

  15. #195

    Standard

    Hah, tack Roger. Det var alltså okunskap från både min och kompisens sida
    /Leif

  16. #196

    Standard S6R hur mixa?

    S6R och S8R kan ju mer än bara vanlig stabilisering.

    Kombinationen av olika lägen(upp-mitt-ner) på ch 10 och ch 11 ger ju tex Hoover, Knivägg, Stabilisering.

    Men att under flygning hålla koll på två (2) olika sw och resp. läge känns svårt.

    Går det att mixa så man på en (1) sw har de kombinationer som är mest intressant.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Slide16.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	31,3 KB 
Id:	70953

    //R

  17. #197

    Standard

    Detta borde väl funka? SA upp betyder ju -100, mitt betyder 0 och ner betyder +100.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	S8R CH10-CH11.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	25,0 KB 
Id:	70957
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	S8R CH10-CH11.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	25,0 KB 
Id:	70956  
    Senast redigerat av pernstig den 2020-06-15 klockan 22:23. Anledning: Rättat bild
    /Leif

  18. #198

    Standard

    En annan variant som ger samma resultat
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	S8RV2.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	18,2 KB 
Id:	70961
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Curve 10.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	20,7 KB 
Id:	70962
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Curve 11.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	21,2 KB 
Id:	70963
    /Leif

  19. #199

    Standard

    Tack Leif, det blev riktigt bra, körde på den första varianten. Har nu också via Acapella skapat nya ljud på svenska.

    //Rickard

  20. #200

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Tack Leif, det blev riktigt bra, körde på den första varianten. Har nu också via Acapella skapat nya ljud på svenska.

    //Rickard
    Ja, jag tycker den är tydligare tack vare namnen på varje rad.
    /Leif

Sidan 10 av 25 FörstaFörsta ... 5678910111213141520 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •