Reklam

 
Sidan 12 av 25 FörstaFörsta ... 2789101112131415161722 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #221
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Denar76 Visa inlägg
    Hej!
    Enligt info i andra forum, t.ex. RcGroups, så ska rangetest vara 1/30 av full effekt. Så runt 900 meter i så fall...

    Dock är min egna erfarenhet att man kan få larm (rf signal low) relativt tidigt men att man sen kan fortsätta bra långt ändå innan det går i failsafe.
    Man bör nog komma bortåt 100 meter i ett räckviddstest skulle jag säga. Men det är bara min åsikt och erfarenhet.

    Gjorde iordning en bräda där jag kan sätta mottagare + ack och har ett servo med en orange flagga på som ger fullt utslag i failsafe. Testar alla nya mottagare där och går helt enkelt tills jag ser flaggan röra sig. Och då har det ofta kommit ett flertal varningar från telemetrin...

    I ett plan, beroende på material i kroppen, blir det säkerligen skillnad från "brädan", men jag skulle nog vilja komma längre än 30 meter ändå... Men försök kolla när det går i failsafe är mitt tips.

    Mvh Dennis

    Tack för ett bra svar. Precis vad jag trodde att det bara är att multiplicera med 30. Ide`n med failsafe är ju en väldigt bra ide`. 1000m räckvidd klarar jag mig långt med !

  2. #222
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Tack för ett bra svar. Precis vad jag trodde att det bara är att multiplicera med 30. Ide`n med failsafe är ju en väldigt bra ide`. 1000m räckvidd klarar jag mig långt med !
    Gjorde ett nytt test enl. Dennis ide`.. Kunde knalla iväg 63meter innan flaggan började vifta ! Alltså ca 1,9 km räckvidd !
    Alltså under gynnsammaste förhållande.

    Ska prova med min p-38 som är klädd med aluminium så får vi se vad jag får för resultat. Givetvis med antennerna utanför kroppen men även med dom kvar inne i kroppen.

  3. #223

    Standard

    Är det någon på detta forum som har övergripande koll på nuvarande status för sändarprotokollen ACCST v1 och ACCST v2.xx?

    FrSky vill som bekant att man ska "uppgradera" till v2.xx och därmed tvingas "uppgradera" både sändarens XJT-modul och alla sina mottagare. Men dels verkar vara en hel del problem med olika D16-mottagare och dels går det inte alls att "uppgradera" D8-mottagarna. Själv har jag inte ändrat någonting ännu utan kör med ACCST v1 (och OpenTx 2.2.4).
    /Leif

  4. #224

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Jag har tröttnat rejält på FRsky och många mer än jag, en riktigt soppa när det gäller firmware. Jag TROR att går att uppgradera till en nyare version av OPen Tx bara man ger fan i att uppgradera RF modulen. Kör version 2.3.5 på min X10 och den binder fortande som skall till ACCST V1, men den samlar mest damm numera. Använder Radiomaster nu och den fixar både ACCST v1 och V2.xx. kolla i denna tråd där jag testa det.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ighlight=accst

  5. #225

    Standard

    Jag är också kritisk till FrSky när det gäller deras hantering, särskilt då det gäller "uppgradering" till protokollet 2.xx för RX/TX. Det är OpenTx som är grejen för mig och allt funkar bra med mina nuvarande FrSky sändare och mottagare. Jag tänker inte "uppgradera" utan avvaktar tills situationen förhoppningsvis klarnar. Läste tråden du föreslår och där verkar situationen inte heller vara problemfri?
    /Leif

  6. #226

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Jag hade inga problem med det när jag testa och även klonat några modeller från min x10 till Radiomaster och det fungerar bra. Det som jag däremot upplever som ett problem är att inte utvecklarna av Open Tx hänger med längre. läste på nätet att man har haft några avhopp från den gruppen. Det går också väldigt segt med nya realeser, jag tror att man har tagit sig vatten över huvudet när man lovat att implementera stöd för många olika radiomärken TBS tango, radiomaster Jumper och några andra jag inte kommer ihåg namnet på. Man kan följa utvecklingen här https://github.com/opentx/opentx/milestones. Det som däremot fungerar bra och nyversioner med stöd för ny protokoll är Pascal och hans Multimodul https://github.com/pascallanger/DIY-...odule/releases

  7. #227

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Är det någon på detta forum som har övergripande koll på nuvarande status för sändarprotokollen ACCST v1 och ACCST v2.xx?

    FrSky vill som bekant att man ska "uppgradera" till v2.xx och därmed tvingas "uppgradera" både sändarens XJT-modul och alla sina mottagare. Men dels verkar vara en hel del problem med olika D16-mottagare och dels går det inte alls att "uppgradera" D8-mottagarna. Själv har jag inte ändrat någonting ännu utan kör med ACCST v1 (och OpenTx 2.2.4).
    ACCST V2.x är tyvärr inte bakåtkompatibel och sen droppar dom stöd för D8 och 3e parts mottagare.
    Dom påstår att det finns någon bugg i 1.x som kan ge oönskade servo utslag, dock har jag aldrig märkt av något sådant på någon av dom minst 25 mottagare jag har.
    Jag har inte "uppgraderat" och kommer inte att göra det eftersom jag kör OpenTX 2.3.9 och multiprotokoll modul som kan binda mot både ACCST V1.x och V2.x om jag mot förmodan skulle köpa en modell med en uppgraderad mottagare i.

    Min personliga uppfattning att att Frsky har "skitit i det blå skåpet" och håller på att gräva sin egen grav i och med att dom släpper bakåtkompatibiliteten för ACCST och tvingar användarna över i ACCESS för att på så sätt "låsa in" användarna till att enbart kunna köra Frskys egna mottagare.

    Största problemet är för dom som kör FrOS eftersom där inkluderar Frsky uppdateringar för TX modulen med FrOS uppdatering.

    /Jonas

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  8. #228
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har uppdaterat till OpenTx 2.3.9 på både Taranis X9D o Radiomaster 16S för att kunna byta modeller mellan sändarna i en övergånsperiod (man måste flytta modell för modell). Har en DJT modul i Taranis för det näst älsta protokollet som jag använder till vissa inomhusflyg (V8R4). Har inte uppdaterat till ACCT V2.0 av ungefär samma skäl som FinnbyFraggel.
    fredrik

  9. #229

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    ACCST V2.x är tyvärr inte bakåtkompatibel och sen droppar dom stöd för D8 och 3e parts mottagare.
    Dom påstår att det finns någon bugg i 1.x som kan ge oönskade servo utslag, dock har jag aldrig märkt av något sådant på någon av dom minst 25 mottagare jag har...
    Buggen som FrSky refererar till finns i verkligheten! Några tyska tekniker har lyckats återskapa den och Engel modellbau har beskrivit läget en artikel:
    https://frsky-forum.de/thread/3404-h...%C3%B6tzliche/
    Kortfattat beskrivet så kan buggen ge plötsliga servoutslag under max 0,7 sekunder (LBT) eller max 0,1 sekund (FCC). Felet är ovanligt och använder man FCC kan man troligen inte uppfatta det. Ingen jag känner har noterat något som kan härledas till buggen. Huruvida FrSky tvingats förändra protokollet så mycket som man gjort (2.xx) för att åtgärda buggen är svårt att veta, det kan man bara spekulera om.
    /Leif

  10. #230

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Här är en länk till Joshua Bardwell nya video i ämnet, det viktiga är att någon sparat alla gamla firmware och lagt dem Google Drive med åtkomst för all

    https://drive.google.com/drive/u/0/f...OYJDD-Nmr0wfYg


  11. #231

    Standard

    Det är toppen! Man borde nog säkra undan egna kopior lokalt till den utrustning man har så man kan välja fritt i alla lägen.

  12. #232


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, jag sparade ner den senaste FW-versionen före v 2.0 till alla mina mottagare - som en säkerhetsåtgärd. Dock har jag nästan övergivit FrSky numera och använder mest min Spektrum iX12-sändare.
    Roger

  13. #233

    Standard

    Jag har sparat ner FW v1.x till alla mina mottagare samt iXJT till sändaren plus några till som kan vara aktuella att köpa senare just av det skäl som Joshua beskriver.
    /Leif

  14. #234

    Standard

    Kanske inte 100% rätt ämne, men vet någon om Radiomaster T16 hanterar FrSky ACCST V2.x? Tycker mig hört både och.
    /OlleG

  15. #235

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Kanske inte 100% rätt ämne, men vet någon om Radiomaster T16 hanterar FrSky ACCST V2.x? Tycker mig hört både och.
    /OlleG
    Under förutsättning att du har senaste firmware i multiprotokoll modulen och OpenTX 2.3.9 så är både ACCST 1.x och 2.x supportrat.
    /Jonas

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  16. #236

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Och du var Open TX 2.3.10 släppt
    http://www.open-tx.org/2020/10/06/opentx-2.3.10

  17. #237

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Som sagt Open TX har släppt en ny version 2.3.10 och den innehåller viktigt ny funktion om man använder Crossfire, nämligen RX nummer. Tidigare var det så att man kunde ansluta vilken modell som helst bara den hade Crossfire, nu har varje modell ett unikt nummer som bara den binder till. När jag uppdatera min Radiomaster slängde Open Tx in godtyckliga RX nummer mest 13 och jag kunde inte ansluta till mottagaren, men om man ändrar mottagare numret till 0 så ansluter den igen. Så det blir till att byta mottagare nummer när man server maskin och kommer åt bindknappen. Jag tycker att tanken bakom detta är bra förhindrar att man flyger med fel modellminne , vilket kunde hända innan och även om man har i princip samma config i två maskiner och det funkar flygmässigt så blir SD loggarna röriga.
    Men än en gång detta gäller Crossfire

  18. #238

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Och nu finns det en video om rx nummer i 2.3.10 också



  19. #239
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kan man se vilken version man har i multiprotokollssändaren i radiomaster?
    Eller är det något som man glömde bort så som på taranis?
    fredrik

  20. #240

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Ja det kan du

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20201012_103308.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	102,1 KB 
Id:	71834

Sidan 12 av 25 FörstaFörsta ... 2789101112131415161722 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •