Reklam

 
Sidan 15 av 25 FörstaFörsta ... 51011121314151617181920 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #281

    Standard

    Ja, de utsätts för batterispänningen i sändaren, d.v..s ca 9 V för sex fulladdade NiMH. Om något servo skadas (kortslutning) kan det drabba sändaren också p.g.a. överbelastning.
    /Leif

  2. #282

    Standard

    Jaha då hade jag tur då. Flashade två mottagare innan det slog mig att det kunde vara så. Jag har läst flera anvisningar och även tittat på Youtube utan att se någon varning. Bara att man skall se upp så att mottagaren klarar sändarspänningen. Då får man kanske vara lite uppmärksam på dom plågade servona. Samtidigt blir det ytterligare ett argument för att inte gå över till ACCST v2. Att lossa en massa kontakter i en trångt utrymme är ju inte så kul. Fast för min del så har jag ju redan börjat så jag får väl fortsätta. Och uppdatering av två mottagare har gått bra. Fast jag har bara flugit ett par gånger.
    /PO

  3. #283

    Standard

    Hej!
    Ja då har jag skaffat en Radiomaster TX16S, tittat på väldigt många videos om OpenTX , programmerat så jag fått in några av flygplanen som har flera olika Spektrummottagare (DSM) och det verkar hittills gått bra.
    Har en fråga och det gäller Timer 1 som är THs programmerad så att den går igång när motorspaken lämnar nedersta läget. Är det någon som vet om och hur man kan göra för att spaken skall kunna dras uppåt några grader utan att timern går igång? Det finns fn ingen marginal. Timern startar vid minsta lilla rörelse uppåt. Det vore bra om man kunde lägga in ett "dött" område på 5% längst ner. Det vore också bra att ha den marginalen när man slår över från Throttle cut till Throttle active för det fall att spaken inte skulle vara helt nere.
    /Göran

  4. #284

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    @Göran R
    Lätt att fixa här först den enkla sättet om du har Throttle cut på SF switchen så gör som på denna bild

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	enkel.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	72004

    Om du också vill ha med procentsats så gör som på dessa bilder Throttle cut fortfarande på SF

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	enkel_logic.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	48,4 KB 
Id:	72005Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	logic.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	17,6 KB 
Id:	72006
    Lyckatill och hör av dig om du stöter på problem

  5. #285

    Standard

    Tack för hjälpen! Jag skall prova.
    /Göran

  6. #286

    Standard

    Uffe, då har jag provat lite via Companion och logiska villkoret enligt ditt alternativ två. Timern blir fördröjd upp till -90% och det är ju bra.
    Hur kan man bäst göra om man vill att timern och även motorn inte skall starta förrän spaken nått över -90%? Jag har Throttle cut på SG switchen. Använder SF till ställen.
    /Göran

    Tillägg: Hittade denna videon som kan lösa det hela ganska bra tror jag.
    https://www.youtube.com/watch?v=MnoY7Z10pk4
    Senast redigerat av Göran R den 2020-11-13 klockan 20:25.

  7. #287

    Standard

    Hej
    Det finns nog lite olika sätt. Ett är att använda Curve, trottelkurva, med minst 10 punkter (eftersom du nämnde 90%) där punkt 1 och 2 är kvar på noll. Praktiskt eftersom du kanske vill justera kurvan även vid högre gaspådrag.
    /OlleG

  8. #288

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Hej det enklast sätt att göra det på är att använda den inverterade L01 och overide throttel till -100 då startar motor och timer samtidigt

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	logical.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	18,4 KB 
Id:	72012

  9. #289

    Standard

    Hej. Tack för tipsen. Det verkar fungera som det ska. Bäst är nog att använda trottelkurvan också. Då blir det inget hopp till -90% gasläget. Jag skall också försöka göra en kurva som blir mer lik en kurva med förbränningsmotor. Jag tycker att draget mellan -30% och -90% är lite okontrollerbart, lite för digitalt på mina elkärror. Är det någon som vet hur kurvan bör se ut för att mer likna det drag man får med en .60a metanolmotor?

  10. #290

    Standard

    Här ett exempel på kurva som OlleG är inne på. Den är avsedd för luftbroms men principen funkar bra till gas också.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bromskurva.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	63,0 KB 
Id:	72015
    Jag använder som synes "Custom X" och då kan man flytta punkter aven i X-led så bara tre punkter behövs.
    /Leif

  11. #291

    Standard

    Hej,
    Den kurvan skiljer sig inte så mycket från den normala. Man får i alla fall prova lite olika kurvor för att se vad som är bäst.
    En annat fråga. Jag tappar bilden på flygplanet (model image) när jag läser in "models and settings" från TX16S sändaren till Companion. Dvs själva .jpg bilden av flygplanet som jag lagt in i "model setup" i sändaren syns inte när jag kör simulatorn i Companion. Om jag sedan laddar tillbaks "models and settings" från Companion till sändaren så är flygplansbilden borta där också. Däremot finns bilderna kvar på de flygplan som inte är öppnade i Companion.
    Vad kan det kan bero på? Någon som vet?
    /Göran

    Edit: Tror det löst sig med bilderna. Namnen på .jpg bilderna var nog för långa.
    Senast redigerat av Göran R den 2020-11-14 klockan 17:54.

  12. #292

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Ja och för att bilderna ska funka måste du synka SD kortet i Companion

  13. #293

    Standard

    Tack Uffe. Har nog missat lite om hur inställningarna bör vara för Local folder och Radio folder vid synkningen.
    Har du något bild exempel på hur man bör ställa in under settings så att systemet hittar respektive mappar.

  14. #294

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Den ända inställning du behöver göra är att peka på den folder i datorn som du vill använda , radion hittar Companion själv när du är ansluten
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sd.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	123,5 KB 
Id:	72020

  15. #295

    Standard

    Tack! Nu tror jag det är lite mer ordning i mapparna.
    /Göran

  16. #296

    Standard

    Nu har jag programmerat in tre flygplan i Radiomastern och skall lägga in ytterligare tre stycken. Funderar på om jag skall använda Companion direkt eller gå via sändarknapparna. Hur brukar ni göra? Är det bättre att enbart använda Companion?
    Hur brukar ni göra?
    /Göran

  17. #297

    Standard

    Jag skapar en helt ny modell efter guiden i sändaren och går sedan över till Companion. Mina modeller brukar bli ganska komplexa när det gäller mixar, logiska switchar, kurvor, special funktions m.m. Dessutom förtydligande text lite varstans och allt det det går avsevärt lättare i Companion. Men numera skapar jag nästan aldrig helt nya modeller utan gör kopior på gamla som jag nollställer och modifierar i Companion.
    /Leif

  18. #298

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Jag gör på samma vis som Pernstig, går snabbt och enkelt och blir rätt ibland

  19. #299


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    När jag använde OpenTX mera aktivt så gjorde jag också egna mallar - då får man enkelt switchar, funktioner, ljud m m som man vill ha det och slipper göra om alla basinställningar varje gång. Gör f ö likadant även med FrOS och Spektrum AirWare.
    Roger

  20. #300

    Standard

    Jag väljer nog att skapa nästa flygplan enligt guiden i sändaren och går sedan över till Companion.
    Tack för alla svaren.
    /Göran

Sidan 15 av 25 FörstaFörsta ... 51011121314151617181920 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •