Reklam

 
Sidan 9 av 25 FörstaFörsta ... 456789101112131419 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #161

    Standard

    Jag gissar (OBS gissar!) att rx är detsamma som RSSI (i OpenTx 2.1 och 2.2) d.v.s. signalkvalitet. Den ligger i alla fall nära 100 då mottagaren är nära sändaren.
    Mina enkla spänningsmätare klarar upp till 18,2 V och telemetrin visar rätt när Ratio ställs till 18,4 V. För att klara mer än 18,2 V får man koppla in ett yttre motstånd på plusledningen och justera Ratio så att telemetrivärdet visas rätt jämfört med en multimeter.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Smart Port Voltage Sensor.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	63,7 KB 
Id:	70017
    /Leif

  2. #162

    Standard

    Att min visade helt fel verkade vara helt tillfälligt. Nu visar den exakt lika som en digital lipotestare jag har. Jag minns inte om jag gjort några justeringar i radion, det är som sagt några år sedan jag köpte mottagaren och sensorn och jag har kommit av mig lite med inställningarna i radion.

    Så här ser min sensor ut.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flvss-smartport.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	41,3 KB 
Id:	70018
    Mats

  3. #163

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Har en lik dan sensor i min Jet Cat jag har gjort på följande vis
    1. under telemetri fliken har jag lagt till raden Clow
    2. i logical Swichres har lagt till rad enligt bild som är sann om lägsta cellen är under 3,4 och modellen är armad
    3 i Speciel fuctions har lagt till två rader först som spelar upp batteri low och den andra som spelar upp lägsta cell volt
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tele.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	116,9 KB 
Id:	70019Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ls.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	25,5 KB 
Id:	70020Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sf.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	64,7 KB 
Id:	70021

  4. #164

    Standard

    Jag har en liknande inställning men fråga inte hur jag fått till den. Men där är varningarna inställda på Cells 16,7 och Cell 3,3 och RxBT 4,2. Är det klokt att höja till 17 och 3,4? Jag vet inte var jag fått dom inställda värdena från. Jag har nog kopierat något liknande du Uffe lade in. Det är lite för avancerat för att jag skulle kunna räkna ut det själv.

    /Mats

  5. #165

    Standard

    Det är ingen exakt vetenskap, man vill dels att Lipo-cellerna inte ska laddas ur för mycket och dels att man ska ha flygtid kvar att landa efter varningen. Är man tveksam provar man det högre spänningsvärdet och sänker om varningen kommer för tidigt. Jag testar genom att flyga och belasta batteriet hårt med fullgas ibland tills varningen kommer. Sedan laddar jag upp batteriet och noterar hur många mAh som laddats in (det blir ungefär samma som förbrukades). Jag siktar på att ta ut ca 80% under en flygning.
    /Leif

  6. #166

    Standard

    Egentligen är jag inte så rädd för att acken ska ta tvärslut så jag inte hinner landa. Jag har flugit utan varning och jag tycker man märker i tid när det är dags för landning. Men däremot är det ju väldigt praktiskt att se om det finns ström kvar för en vända till när man mellanlandat. Jag flyger inte alltid så länge varje vända utan går gärna ner för landning och vilar nacken en stund.

    /Mats

  7. #167

    Standard

    Jag antar att det beror lite hur man flyger. Med återkommande fullgasstigningar får man alltid varningen där, då finns ganska mycket mellangasflygning kvar innan man är nere på varning för låg spänning med mellangasflygning. Så jag har valt 3.3 V. På log kan man då se att man får en "dutt" på 3.3 V och sedan går spänningen direkt upp med god marginal över 3.4 V och jag hinner många landningsvarv innan den är nere på 3.4 V.

    Flyger man däremot med mer jämn gas kan jag tänka mig att ett högre värde är lämpligt.
    /OlleG

  8. #168

    Standard

    Jo det är nog sant att flygsättet har betydelse. Cruiesar man med 1/3 gas kanske man inte märker av i lika god tid. Men vem flyger så Sedan får man väl dra i strömbrytaren lite då och då och lyssna till vad Elin har att säga. Jag vill i det längsta undvika att titta på sändaren då jag flyger.

    /Mats

  9. #169

    Standard

    Enter knappen börjar fungera dåligt på min X9D. Antar att det är tryckknappen på kretskortet som behöver bytas. Någon som vet var man får tag i en sådan.
    /PO

  10. #170

    Standard

    Om jag inte minns helt fel sen jag senast skruvade ner en X9D så är det en standard knapp, [Kr20.58 27% OFF]Geekcreit[emoji2400] 100pcs Mini Micro Momentary Tactile Touch Switch Push Button DIP P4 Normally Open Electronic Components & DIY Kits from Electronics on banggood.com
    https://banggood.app.link/ywN5IhhLG4
    /Jonas

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  11. #171

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    215
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Kan va knappen släppt från plastinfästningen. På insidan, Tog isär min tryckte tillbaka den, la lite cyano medium runt. Har funkat sen dess.

    Thomas

  12. #172


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det kan också vara så att själva infästningen av knappen släppt från sändarhöljet - vill minnas att jag råkat ut för nåt sånt. Lite lim räcker i så fall.
    Roger

  13. #173

    Standard

    Jag får kolla först om det är infästningen. Annars var ju priset på tryckknapparna överkomligt. 20 öre per styck!
    PO

  14. #174

    Standard

    Hej
    En fråga jag söker svar på, med jämna mellanrum, men ännu inte hittat svar på är om det finns en konverter för Jeti telemetri till Frsky telemetriprotokoll?
    Kanske någon vet denna gång?
    /OlleG

  15. #175

    Standard

    Om man vill lägga till nya ljud saknar t,ex motor on. Vad använder ni för program till det. Försökt med Open tx speaker funkar bra men när man ska generera fil så bara försvinner den

  16. #176


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har nog också använt OpenTX Speaker men utan problem. Möjligen sparade den filen på nåt inte så intuitivt ställe - vill minnas att det var nåt sånt när du påpekar att "den försvinner"...
    Roger

  17. #177

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Christer.skarin Visa inlägg
    Om man vill lägga till nya ljud saknar t,ex motor on. Vad använder ni för program till det. Försökt med Open tx speaker funkar bra men när man ska generera fil så bara försvinner den
    Om jag minns rätt lägger den filerna i Sound\en.

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  18. #178

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Hej
    En fråga jag söker svar på, med jämna mellanrum, men ännu inte hittat svar på är om det finns en konverter för Jeti telemetri till Frsky telemetriprotokoll?
    Kanske någon vet denna gång?
    /OlleG
    Nej, inte för närvarande, Jeti och Frsky har olika protokoll.

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  19. #179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Christer.skarin Visa inlägg
    Om man vill lägga till nya ljud saknar t,ex motor on. Vad använder ni för program till det. Försökt med Open tx speaker funkar bra men när man ska generera fil så bara försvinner den
    Jag använder ljud på svenska med rösten "Elin" sedan flera år då den fanns som standard i OpenTx 2,0:
    http://voices-20.open-tx.org/opentx-taranisplus/se/
    Sedan har jag kompletterat med egna ljud med samma röst från https://acapela-box.com/AcaBox/index.php
    De tar lite betalt för varje ord men det kan jag leva med.
    Jag delar gärna med mig av min samling, hör av dig i så fall.
    /Leif

  20. #180

    Standard

    Jag vet att Jeti och Frsky har olika protokoll. Det var därför jag frågade om någon kände till en konverter.

    /OlleG

Sidan 9 av 25 FörstaFörsta ... 456789101112131419 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •