Reklam

 
Sidan 16 av 25 FörstaFörsta ... 61112131415161718192021 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #301

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag kopierar i Companion och sen testar jag på sändaren och sen några iterationer fram och tillbaka är det klart. Simulatorn i Companion är rätt nice, man ser att switchar och sånt gör som de ska.

  2. #302
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det är ju bra om man kan redigera i radion. Jag fick ärva modeller av min far, och har inte flygit nybörjarplan på länge. Jag var tvungen att sitta på fältet och stoppa in nedåtroder på både gas och flaps ute på fält för multiplex funcub, för att få den att flyga som jag vill. Sparade tid i stället för att åka hem för att redigera i datorn.
    fredrik

  3. #303
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Göran R Visa inlägg
    Nu har jag programmerat in tre flygplan i Radiomastern och skall lägga in ytterligare tre stycken. Funderar på om jag skall använda Companion direkt eller gå via sändarknapparna. Hur brukar ni göra? Är det bättre att enbart använda Companion?
    Hur brukar ni göra?
    /Göran

    Hej Göran.
    Jag gör all programmering direkt i sändaren. Tycker Companion är rätt stökigt.Kör man i Companion så får man i alla fall ändra en massa när man har fört över till sändaren. Tycker det går fortare å enklare i sändaren, Alla mina fyrmotorigaga å seglare med sexservo vinge går som en dans. Setup guiden i sändren använder jag överhuvudtaget aldrig :

  4. #304

    Standard

    Hej alla!
    Intressanta tankar. Det är tydligen lite blandade rutiner. Jag tycker det känns bra med Companion även om man programmerar sändaren. Det kan vara bra att ha Companion som namnet beskriver, en kompis som låter mig ha en backup på ett säkert ställe och även få god överblick över hur programmet ser ut. Det går ju även att göra pdf utskrifter av Models and settings, som Pernstig tidigare skrivit om. Det fungerade bra. Man lär sig mer och mer. Sedan gäller det att komma ihåg det hela när man väl behöver det.
    /Göran

  5. #305

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jo, man får väl alltid justera på fältet också. Bra om man kan sätta saker "grovt" hemma först tycker jag.

  6. #306
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Med en sändare med flera potentiometrar brukar jag sätta "gångerfaktor" på t.ex. höjdkompensering på en av de bakre potentiometrarna första flygningen. När jag landar ser jag vad potentiometern står på och skriver in det som kompensering. På så sätt fick jag 17% nerroder på flaps och 22% nerroder på gas för funcub. Nu har jag S1 istället för mindre trim av nedjustering.
    fredrik

  7. #307

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard Problem med Open TX?

    Har skaffat en Radiomaster TX16S och börjat programmera i Open TX. Har gjort program för en elseglare, funkar bra i Companion och i sändare, har lagt in Mode 2 och kanalordning TAER. Men när jag binder till en FSIA6B blir kanalordningen AETR, binder jag till en FrSky V8FR blir ordningen TAER, binder jag till en Turnigy 9X8Cv2 blir ordningen AETR. Någon som vet om detta är normalt, och i så fall varför det blir så?

  8. #308

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    @GunnarJ Det beror på vilken version som du har laddat ner till multi protokoll modulen välj och ladda ner TAER här https://downloads.multi-module.org/
    Hur du installera den
    https://www.youtube.com/watch?v=mgKwqnZemfc

  9. #309


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Grejen med multiprotokoll-modulen är alltså att den själv kan mappa om kanalordningen till den "normala" för aktuellt protokoll och då kan man t ex alltid köra AETR i sändaren (bl a för oss gamla Futaba-flygare) men ändå få TAER för sina Spektrum-mottagare utan att man behöver göra nåt extra. Men som Uffe skriver - det finns lösningar för det mesta. Dock - jag är inte säker på att hans lösning löser ditt problem eftersom modulen som sagt mappar om till protokollets standard-ordning som default. Tror att du även kan ändra detta men har aldrig gjort det men det skall nog ske vid laddningen av FW till modulen.
    Standardmässigt skall man köra AETR (som sändaren levereras från fabrik) och låta modulen mappa om till aktuellt protokolls default-ordning.
    Men rätta mig gärna om jag har fel...
    Roger

  10. #310

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

  11. #311


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den artikeln var bra och förklarande, Uffe !
    Roger

  12. #312

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Hej och tack för alla svar.
    Modulen är uppdaterad till V1.3.1.69 TAER, så det är nog inte problemet, utan det ligger snarare i att jag inte var medveten om att modulen mappade om kanalordningen beroende hur man band den till sändaren. Om jag förstår det rätt efter att ha läst Uffes utmärkta länk kan jag förhindra detta genom att kryssa i rutan "disable ch map". Tycker det är lättare att veta att v.skev alltid är kanal 2 osv. Har en del att göra med att flytta modeller från min Turnigy I10 osv.

  13. #313

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Har testat på radion, funkar kanon!!!

  14. #314

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Hur kopiera bilder från Companion till detta forum?

  15. #315

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Klicka här:Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	foto.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	45,9 KB 
Id:	72087

  16. #316

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag blev väldigt förvirrad med kanalordningen när jag för min Taranis bytte OrangeTx modul för Spektrum till en IRangeRx modul, alltså TAER till AETR, men det löste sig . Sen skalade IRangeRx om utslagen till 80% och då blev det helknas med armning av min Blade 200 QX. Smart ide med generell ommapppning men förvirrande om man redan har satt upp för modeller innan.

  17. #317

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Hej igen Uffe!

    Kan inte klicka där, saknar helt den menyraden!

  18. #318

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av GunnarJ Visa inlägg
    Hej igen Uffe!

    Kan inte klicka där, saknar helt den menyraden!
    Har du under Allmänna inställningar kryssat i så här ?Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	inst.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	54,2 KB 
Id:	72088

  19. #319

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Tack för hjälpen Uffe, nu har jag den raden!

  20. #320

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard Throttle-cut

    Hittade en throttle-cut på YT som gör att man endast kan aktivera motorn om gasspaken är i nedersta läget. Nackdelen är att om man råkar slå tillbaka aktiveringsbrytaren (SF) slås gasen av till 0. Är man som jag lite fumlig ibland och flyger metanoldrivet medför detta en deadstick landning. Har därför modifierat funktionen så att man förutom att ta aktiveringsbrytaren till 0-läge måste aktivera en "kill-switch" (SH) för att stänga av motorn. Tycker detta verkar säkrare för dem som flyger motordrivet, och kan inte direkt se några nackdelar för el-flygarna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2020-11-28 003252.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	62,4 KB 
Id:	72094Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2020-11-28 003600.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	72093

Sidan 16 av 25 FörstaFörsta ... 61112131415161718192021 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •