Jag kopierar i Companion och sen testar jag på sändaren och sen några iterationer fram och tillbaka är det klart. Simulatorn i Companion är rätt nice, man ser att switchar och sånt gör som de ska.
Jag kopierar i Companion och sen testar jag på sändaren och sen några iterationer fram och tillbaka är det klart. Simulatorn i Companion är rätt nice, man ser att switchar och sånt gör som de ska.
Det är ju bra om man kan redigera i radion. Jag fick ärva modeller av min far, och har inte flygit nybörjarplan på länge. Jag var tvungen att sitta på fältet och stoppa in nedåtroder på både gas och flaps ute på fält för multiplex funcub, för att få den att flyga som jag vill. Sparade tid i stället för att åka hem för att redigera i datorn.
fredrik
Hej Göran.
Jag gör all programmering direkt i sändaren. Tycker Companion är rätt stökigt.Kör man i Companion så får man i alla fall ändra en massa när man har fört över till sändaren. Tycker det går fortare å enklare i sändaren, Alla mina fyrmotorigaga å seglare med sexservo vinge går som en dans. Setup guiden i sändren använder jag överhuvudtaget aldrig :
Hej alla!
Intressanta tankar. Det är tydligen lite blandade rutiner. Jag tycker det känns bra med Companion även om man programmerar sändaren. Det kan vara bra att ha Companion som namnet beskriver, en kompis som låter mig ha en backup på ett säkert ställe och även få god överblick över hur programmet ser ut. Det går ju även att göra pdf utskrifter av Models and settings, som Pernstig tidigare skrivit om. Det fungerade bra. Man lär sig mer och mer. Sedan gäller det att komma ihåg det hela när man väl behöver det.
/Göran
Jo, man får väl alltid justera på fältet också. Bra om man kan sätta saker "grovt" hemma först tycker jag.
Med en sändare med flera potentiometrar brukar jag sätta "gångerfaktor" på t.ex. höjdkompensering på en av de bakre potentiometrarna första flygningen. När jag landar ser jag vad potentiometern står på och skriver in det som kompensering. På så sätt fick jag 17% nerroder på flaps och 22% nerroder på gas för funcub. Nu har jag S1 istället för mindre trim av nedjustering.
fredrik
Har skaffat en Radiomaster TX16S och börjat programmera i Open TX. Har gjort program för en elseglare, funkar bra i Companion och i sändare, har lagt in Mode 2 och kanalordning TAER. Men när jag binder till en FSIA6B blir kanalordningen AETR, binder jag till en FrSky V8FR blir ordningen TAER, binder jag till en Turnigy 9X8Cv2 blir ordningen AETR. Någon som vet om detta är normalt, och i så fall varför det blir så?
@GunnarJ Det beror på vilken version som du har laddat ner till multi protokoll modulen välj och ladda ner TAER här https://downloads.multi-module.org/
Hur du installera den
https://www.youtube.com/watch?v=mgKwqnZemfc
Grejen med multiprotokoll-modulen är alltså att den själv kan mappa om kanalordningen till den "normala" för aktuellt protokoll och då kan man t ex alltid köra AETR i sändaren (bl a för oss gamla Futaba-flygare) men ändå få TAER för sina Spektrum-mottagare utan att man behöver göra nåt extra. Men som Uffe skriver - det finns lösningar för det mesta. Dock - jag är inte säker på att hans lösning löser ditt problem eftersom modulen som sagt mappar om till protokollets standard-ordning som default. Tror att du även kan ändra detta men har aldrig gjort det men det skall nog ske vid laddningen av FW till modulen.
Standardmässigt skall man köra AETR (som sändaren levereras från fabrik) och låta modulen mappa om till aktuellt protokolls default-ordning.
Men rätta mig gärna om jag har fel...
Roger
Lite läsning om chanelorder
https://www.multi-module.org/using-t.../channel-order
Den artikeln var bra och förklarande, Uffe !
Roger
Hej och tack för alla svar.
Modulen är uppdaterad till V1.3.1.69 TAER, så det är nog inte problemet, utan det ligger snarare i att jag inte var medveten om att modulen mappade om kanalordningen beroende hur man band den till sändaren. Om jag förstår det rätt efter att ha läst Uffes utmärkta länk kan jag förhindra detta genom att kryssa i rutan "disable ch map". Tycker det är lättare att veta att v.skev alltid är kanal 2 osv. Har en del att göra med att flytta modeller från min Turnigy I10 osv.
Har testat på radion, funkar kanon!!!
Hur kopiera bilder från Companion till detta forum?
Jag blev väldigt förvirrad med kanalordningen när jag för min Taranis bytte OrangeTx modul för Spektrum till en IRangeRx modul, alltså TAER till AETR, men det löste sig . Sen skalade IRangeRx om utslagen till 80% och då blev det helknas med armning av min Blade 200 QX. Smart ide med generell ommapppning men förvirrande om man redan har satt upp för modeller innan.
Hej igen Uffe!
Kan inte klicka där, saknar helt den menyraden!
Tack för hjälpen Uffe, nu har jag den raden!
Hittade en throttle-cut på YT som gör att man endast kan aktivera motorn om gasspaken är i nedersta läget. Nackdelen är att om man råkar slå tillbaka aktiveringsbrytaren (SF) slås gasen av till 0. Är man som jag lite fumlig ibland och flyger metanoldrivet medför detta en deadstick landning. Har därför modifierat funktionen så att man förutom att ta aktiveringsbrytaren till 0-läge måste aktivera en "kill-switch" (SH) för att stänga av motorn. Tycker detta verkar säkrare för dem som flyger motordrivet, och kan inte direkt se några nackdelar för el-flygarna.