Reklam

 
Sidan 1 av 25 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #1

    Standard Open Tx - det flexibla sändaroperativet

    Provar att starta denna tråd om OpenTx så får vi inlägg i ämnet på samma ställe istället för utspridda på olika FrSky-sändare.
    För egen del så pysslar jag nu med svenska ljudfiler för version 2.2 som ännu inte finns på http://www.open-tx.org/downloads. Bland filerna i mappen SOUNDS/en/SYSTEM finns 16 engelska ljud som det inte finns svensk "Elin"-motsvarighet för i v2.1.9. så nu har jag skapat dem från Acapela mot betalning. kostade ca 25 SEK , inte alls så dyrt som jag trodde alltså.
    Är någon intresserad av att "betatesta" 2.2-ljuden efter att jag gjort en sisaat koll? (själv kör jag 2.1.9 i min X9E).

    Edit: Jag ser i logfilen att Ail, Ele, Rud och Thr loggas men varifrån kommer dessa? Spaken, Input, Output?
    Senast redigerat av pernstig den 2019-03-05 klockan 11:36.
    /Leif

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej Jag kan vara din betatestera. Jag kör Taranis 9D. Har just nu 2.1.9 men väntar på Svenska ljud, så det passar bra :-). Jag har bara hastighet, ström, varv och höjdmätare, så jag kan nog inte avgöra om alla ljud är rätt.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Utmärkt Fredrik! Jag kör som sagt också 2.1.9 men tycker det är ganska kul att pilla med ljuden och det kanske blir så att OpenTx.org kan lägga ut mina svenska 2.2-ljud för nedladdning så småningom men det får bli en senare fråga
    /Leif

  4. #4

    Standard

    Tack också till uffe_46 som ställer upp som "betatestare"
    /Leif

  5. #5

    Standard

    Det flexibla sändar(k)ooperativet

    Ser att FrSky numera har en rad olika sändare och min undran som kanske kan passa här är om alla deras sändare hanterar Open Tx? Om inte vilka fungerar med Open Tx Har själv Taranis 9D Plus och har väl inte tänkt att byta men roligt ändå att veta. Jag kör för närvarande med 2,1,9 med svenska ljudfiler men saknar förmodligen dom där 16.

    /Mats

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Det flexibla sändar(k)ooperativet

    Ser att FrSky numera har en rad olika sändare och min undran som kanske kan passa här är om alla deras sändare hanterar Open Tx? Om inte vilka fungerar med Open Tx Har själv Taranis 9D Plus och har väl inte tänkt att byta men roligt ändå att veta. Jag kör för närvarande med 2,1,9 med svenska ljudfiler men saknar förmodligen dom där 16.

    /Mats
    Vad jag förstår så ska OpenTX ha stöd för samtliga FrSkys hårdvaror, kör själv med första generationen Taranis X9D med OpenTX 2.1.9.

    /Jonas

  7. #7

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    En länk till OpenTX och kompatibla radio



    http://www.open-tx.org/radios.html

  8. #8

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Tack också till uffe_46 som ställer upp som "betatestare"
    Har provat i mina Taranis med OpenTX 2.21 fungerar utmärkt, här är en skakig och dålig video om resultatet.


    https://youtu.be/kdwVAQxmNRg

  9. #9

    Standard

    Tackar, det verkar ju OK så långt och det ska också bli intressant att höra resultaten från sensorer m.m. framöver.
    /Leif

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det gick inget vidare för mig. Jag kan ladda ner språkfiler men efter första nerladdningen av Opentx 2.2 låste sig sändaren. Jag laddade ner OpenTX 2.2 i datorn, gick in i menyn och valde LUA och den nya fonten, laddade ner firmware i datorn och flashade sändaren. Så bytte jag till 0013zippen för SD-kort (sdcard-taranis-x9-2.2V0013.zip). Men sändaren var helt död. Jag kunde dock gå in i bootmenyn (med trimmarna mot varandra) och ladda ner Opentx 2.1. Även om jag har bytt tillbaks till det gamla SD-kortet så är displayen släckt utom när elin säger "center" - när jag för trimmarna till mitten. Då flashar lampan till displayen till mindre än en sekund.

    Hittade felet. Jag hade lagt ner X9D+ firmware på en X9D radio. Men jag hittar ingen 2.2-firmware för X9D-radion. Den skulle väl supportas?
    Senast redigerat av freddan_6 den 2018-03-12 klockan 12:35.
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det gick inget vidare för mig. Jag kan ladda ner språkfiler men efter första nerladdningen av Opentx 2.2 låste sig sändaren. Jag laddade ner OpenTX 2.2 i datorn, gick in i menyn och valde LUA och den nya fonten, laddade ner firmware i datorn och flashade sändaren. Så bytte jag till 0013zippen för SD-kort (sdcard-taranis-x9-2.2V0013.zip). Men sändaren var helt död. Jag kunde dock gå in i bootmenyn (med trimmarna mot varandra) och ladda ner Opentx 2.1. Även om jag har bytt tillbaks till det gamla SD-kortet så är displayen släckt utom när elin säger "center" - när jag för trimmarna till mitten. Då flashar lampan till displayen till mindre än en sekund.
    En gissning är att du laddat in firmware för fel radiomodell.
    Taranis X9D och Taranis X9D Plus har olika firmware, verifiera att du har rätt version.

    /Jonas

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du har så rätt Jonas och fattade detta 10 minuter innan jag uppdaterade min post.
    Finns firmware för X9D i 2.2-spåret?
    mvh //Fredrik
    fredrik

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Du har så rätt Jonas och fattade detta 10 minuter innan jag uppdaterade min post.
    Finns firmware för X9D i 2.2-spåret?
    mvh //Fredrik
    Ja, om du har Companion 2.2 installerat väljer du rätt radiomodell och sen hämtar firmware så får du hem 2.2.1.

    /Jonas

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag hittar inte X9D. Eller är det "X9E {X9D?}"

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2018-03-12 14.16.00.png 
Visningar:	120 
Storlek:	26,7 KB 
Id:	65401
    fredrik

  15. #15

    Standard

    Märkligt!
    Jag tittade just i min Companion 2.2.0 och där finns den med.....
    Om du skickar din mail på PM och talar om vilka tillägg du vill ha kan jag hämta den och skicka med mail.

    /Jonas

  16. #16

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    X9E {X9D

    Går fint gjorde jag.

    Mvh Thomas

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av thoabr Visa inlägg
    X9E {X9D

    Går fint gjorde jag.

    Mvh Thomas
    Jag upptäkte det till slut. Ville dock inte bricka min sändare (en gång till). Jag rapporterade buggen, det är nog översättningsfel enligt utvecklarna.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
    fredrik

  18. #18

    Standard

    Förlåt men jag hänger inte med, vad betyder X9E{X9D}? X9D (utan plustecken) finns i min Companion 2.2.1
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X9D_Companion 2.2.1.JPG 
Visningar:	101 
Storlek:	41,5 KB 
Id:	65404
    /Leif

  19. #19

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Funkar på båda.2.2.1 Alltså inte plus. Den gammla taranis.

    Om du laddar ner senaste,så finns inte Frsky Taranis x9D med. (finns inte på min)Companion

    Thomas

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hmmm...Profile-namnet kan du väl sätta vilket du vill men Radio Type skall man ju välja det sändar-utförande man har.
    Har kört 2.2.0 i min X9D sen i höstas utan problem och om inte minnet sviker så körde jag även OpenTX Companion 2.2 på PCn utan problem. Laddade också nyss ner OpenTX Companion 2.2.1 och även där finns bl a X9D, X9D+, X9E och alla nyare FrSky-modeller.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •