Reklam

 
Sidan 11 av 25 FörstaFörsta ... 67891011121314151621 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #201


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har alltid nöjt mig med Simple mode/Convenient Mode i dessa mottagare... Och då räcker det att styra via en kanal.
    Roger

  2. #202

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jag har alltid nöjt mig med Simple mode/Convenient Mode i dessa mottagare... Och då räcker det att styra via en kanal.
    Roger
    Så har jag också gjort tidigare. nu tänkte jag prova med hovring och kniväggs funktionerna. När man lämnar simple/quick mode blir det med automatik ch 10 och ch 11 som måste styras/kontrolleras.

    Har idag testat med hovring, så fort jag väljer funktionen ställer sig planet med nosen rakt upp och gyrot jobbar då endast med sida och höjd - piloten jobbar med skev och gas.

    //R

  3. #203

    Standard Ny Horus 12 vill inte binda

    Vi har problem med att binda en helt ny Horus 12 med två olika S8R mottagare samt en S6R och en X8R.
    Radion är köpt från UK med CEE-märkning.
    FrOS är ersatt med OpenTX 2.3.9 enligt beskrivningen: FrSky Horus X12S System Firmware Flashing 2017-10-27

    OpenTX verkar funka som det ska.

    Men själva bindningen vill inte alls. Kan däremot binda samtliga mottagarna med en Taranis utan problem.

    Provade med att flasha den ena S8R till icke EU för att se om det kan vara felet – funkade inte heller.

    Bindningsförsöken görs med D16.

    Kan det vara som så att en sändaren från början har D16 v.2 det nya som kom i våras?

    Någon som har något förslag?

    //R
    Senast redigerat av Balcke den 2020-07-26 klockan 16:28.

  4. #204

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg

    Kan det vara som så att en sändaren från början har D16 v.2 det nya som kom i våras?

    //R
    Problemet är löst, sändaren hade senaste version ACCST 2.0 - efter flashning av mottagare till ACCST 2.0 gick det att binda.

    //R

  5. #205

    Standard Sändaren läser manöverljud

    Jag har lyckats få sändaren att läsa manövrerna för F3A Nordic under flygning. Det är korta beskrivningar med en del detaljer utelämnade men funkar ändå bra som påminnelse om nästa manöver. Testkörning har jag gjort i PhoenixRC med min Taranis E, OpenTx 2.2.4. Jag stegar med trotteltrimmen, upp är framåt och ner är bakåt.

    Program och filer finns här för det fall någon vill prova https://www.dropbox.com/sh/hry979cq8...r6QDBsw4a?dl=0
    /Leif

  6. #206


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Snyggt jobbat, Leif!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  7. #207

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Bra jobbat !!!

  8. #208
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Hej alla förståsigpåare !

    Har en tre m seglare med Vstabbe där ena rodret beter sig underligt när jag använder butterfly. Jag har programmerat in höjdcompesation som på höger halva funkar som det ska, men vänster vill först gå upp några mm innan det går ned. Dessutom går inte hastigheten att ställa in. Tvä sec. på höger funkar bra men ej vänster där förblir det oo.oo. Alla inställningar gör jag med hjälp av kurvor.
    Kan det vara nån bug i mjukvaran eller gör jag något fel. Inställningarna är helt identiska för bägge rodren ! X10 / open tx

    Tacksam om någon ligger inne med en lösning. / Ivve

  9. #209

    Standard

    Det finns flera sätt att skapa höjdkompensation i OpenTx. Hur ser ditt upplägg ut? Skulle vara intressant att köra din .otx-fil i Companion.
    /Leif

  10. #210

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Horus har öppnat en europeisk webshop
    https://www.horusrc.com/eu/?utm_sour...eid=71e49cc188

  11. #211

    Standard

    Beställde på prov ett 6S 3,3Ah i måndags, det kom idag! Kollade runt lite på sidan efter prylar jag brukar köpa men sortimentet verka ganska begränsat. Kanske kommer in mer efter hand?
    /Leif

  12. #212

    Standard Intressant variometer

    Mike Naylor ("Miami Mike" i RCGroups) har med hjälp av OpenTx och ett Lua-script lyckats realisera en intressant variometer som föreslagits av Helmut Stettmaier. Tekniskt sett är det inte en variometer utan en höjdmätare som ger en ljudsignal med tonhöjd som motsvarar flyghöjden. När man gjort ett kurvningsvarv eller två kan man alltså avgöra om man vunnit eller förlorat på kurvningen. En vanlig variometer indikerar ofta flera stig och sjunk under några varvs kurvning och då är det svårt att avgöra om man gjort nettostig eller nettosjunk. Ja, men om man kommer mycket högt når väl tonen hörbarhetsgränsen? Nej, man använder sig av sså kallad Shepard Tone som ger en illusion av att kunna höjas eller sänkas utan gräns (sök Shepard Tone på Youtube!).
    Jag har implementerat "The Shepard Tone Vario" i min Taranis X9E med OpenTx 2.2.4 och det fungerar hemma i verkstan. Jag återkommer när tid och väder tillåtit testflygningar.

    Här ett par länkar med intressant läsning av de båda upphovsmännen:

    Helmut Stettmaier:
    https://www.rcsoaringdigest.com/pdfs...SD-2018-03.pdf
    Skrolla ner till "An Innovative Method for Acoustically Rendering
    Climb Data for Model Gliders Using Shepard Tones"

    Mike Naylor (där man hittar fler länkar och nerladdningsbara filer):
    https://www.rcgroups.com/forums/show...ard-Tone-Vario
    /Leif

  13. #213
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag tröttnade på mina leksaksradios, och Spektrum så jag gick och skaffade något bättre än Taranis X9D. Jag tyckte inte att Horus passade min hand, så jag satsade på Radiomaster T16S. Är det någon här som har Jumper T16 eller Radiomaster?
    Jag valde Radiomaster för jag kan balansladda batterierna i den.
    fredrik

  14. #214

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Har både Radiomaster T16 och Jumper, Jätte nöjd med Radiomaster funkar klockrent, använder mest Crossfire i den. Jumpern har haft det där berömda felet med bandkablarna, har de nya uppgraderade kablarna liggande men de hoppar inte in själv

  15. #215

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Och ett litet tips som man kanske inte tänker på, det går alldeles utmärkt att vända handtaget på Radiomaster och Jumper om man tycker att den tar för stor plats i väskan. De röda tomteluvorna, finns att köpa i Sverige på: https://nordfpv.com/products/non-sli...-cover-10-pack


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200911_094159.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	62,3 KB 
Id:	71610

  16. #216
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Och ett litet tips som man kanske inte tänker på, det går alldeles utmärkt att vända handtaget på Radiomaster och Jumper om man tycker att den tar för stor plats i väskan. De röda tomteluvorna, finns att köpa i Sverige på: https://nordfpv.com/products/non-sli...-cover-10-pack


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200911_094159.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	62,3 KB 
Id:	71610
    Tack @Uffe_46. Kände inte till nordfpv när jag handlade, o radion verkade slut överallt i Europa, så jag beställde från Kina. Väntar på frakt o PostMord.
    fredrik

  17. #217

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Tack @Uffe_46. Kände inte till nordfpv när jag handlade, o radion verkade slut överallt i Europa, så jag beställde från Kina. Väntar på frakt o PostMord.
    jag tror att det företaget är ganska nystartat, han som äger det verkar var väldigt seriös, jag hade fått fel postnummer i min beställning (tack vare autofyll), men han leta upp mig på FB och skicka en fråga om rätt postnummer vi meddelande, sen kom det en hel del andra frågor typ vilka LIPO jag använde, ser ut som om han anpassar sitt lager efter kundernas behov.
    Beställde på tisdagen och grejorna var här på torsdagen (igår).

  18. #218

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag tröttnade på mina leksaksradios, och Spektrum så jag gick och skaffade något bättre än Taranis X9D. Jag tyckte inte att Horus passade min hand, så jag satsade på Radiomaster T16S. Är det någon här som har Jumper T16 eller Radiomaster?
    Jag valde Radiomaster för jag kan balansladda batterierna i den.
    Har haft min i någon vecka, funkar över all förväntan.

    Jag kör med RX från FrSky, Turnigy samt FlySky.

    Extra kul att man kan köra trådlös lärare-elev vilket dock kräver en extra TX-modul. Läs mer om detta här:

    https://www.multi-module.org/using-t...reless-trainer

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1440.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	86,0 KB 
Id:	71625

    //Rickard

  19. #219
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Hej. Har lite funderingar ang. räckviddstest. Jag kommer ca. 30-35 m (xr8) innan sändaren larmar vilket jag antar är tillräckligt bra. Men vid full effekt vad motsvarar det i meter ? /. Ivve

  20. #220

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Hej. Har lite funderingar ang. räckviddstest. Jag kommer ca. 30-35 m (xr8) innan sändaren larmar vilket jag antar är tillräckligt bra. Men vid full effekt vad motsvarar det i meter ? /. Ivve
    Hej!
    Enligt info i andra forum, t.ex. RcGroups, så ska rangetest vara 1/30 av full effekt. Så runt 900 meter i så fall...

    Dock är min egna erfarenhet att man kan få larm (rf signal low) relativt tidigt men att man sen kan fortsätta bra långt ändå innan det går i failsafe.
    Man bör nog komma bortåt 100 meter i ett räckviddstest skulle jag säga. Men det är bara min åsikt och erfarenhet.

    Gjorde iordning en bräda där jag kan sätta mottagare + ack och har ett servo med en orange flagga på som ger fullt utslag i failsafe. Testar alla nya mottagare där och går helt enkelt tills jag ser flaggan röra sig. Och då har det ofta kommit ett flertal varningar från telemetrin...

    I ett plan, beroende på material i kroppen, blir det säkerligen skillnad från "brädan", men jag skulle nog vilja komma längre än 30 meter ändå... Men försök kolla när det går i failsafe är mitt tips.

    Mvh Dennis

Sidan 11 av 25 FörstaFörsta ... 67891011121314151621 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •