Reklam

 
Sidan 3 av 25 FörstaFörsta 1234567813 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #41

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Så här ser det ut på en av mina modeller

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	expo.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	114,4 KB 
Id:	65776

  2. #42

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Maximal S-form (90%) , men ser mycket liten skillnad i roderutslag mot rak linje (Expo=0) .

    Nyfiken på "Uffe_46"s användande av weight (30, 60, 80) med 30 % expo. Vad är lugnast, w 30% och e 30% eller w 80% och e 30% ?

  3. #43

    Standard

    W30 är såklart mycket lugnare än W80 med samma expo. Men jämför till exempel Weight 80 Expo 30 med W 80 Exp 80. Maxutlslagen är desamma i båda fallen men W80 Exp 30 är lugnare nära mittläget. Jämför de båda genom att göra halvt utslag respektive fullt utslag.
    /Leif

  4. #44

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tackar, det var detta som inte klart framgick av de youtube-videos jag sett på och som jag sökte. Tur att det är långhelg ;-)

  5. #45

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    En sak att tänka på, när det gäller Horus X12 och troligen även x10, min Horus blev långsammare och ytterligare långsammar när man valde att byta modell, det kunde ta upp till 30 - 40sek innan den menyn kom upp. Försökte att formatera SD kortet och prova även med ett snabbare men inget hjälpte Igår kom jag att tänka på modell bilder jag har lagt till, kolla storleken på dem och jag hade tydligen varit slarvig, många stora bilder där, så jag ändra alla till 190 x ca 120 pixlar i paint. Nu funkar det som det skall igen tar ca 1 sekund att öppna den menyn

  6. #46

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Och på tala om bilder hitta denna sida, massor av modell bilder att ladda ner https://skyraccoon.com/

    https://skyraccoon.com/pdf/SR_IconsAll1766.pdf

  7. #47

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

  8. #48

    Standard

    Jag kanske har nämnt det tidigare men ni har väl inte missat Mike Shellims utmärkta "OpenTx Clinic"?
    http://rc-soar.com/opentx/
    /Leif

  9. #49

    Standard

    Hej
    När man editerar "Curves" i Companion finns en ruta man kan kryssa för varje kurva. Vad ändras om man kryssar i den?
    /OlleG

  10. #50

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Hej
    När man editerar "Curves" i Companion finns en ruta man kan kryssa för varje kurva. Vad ändras om man kryssar i den?
    /OlleG
    Det är vilken kruva som ska visas i fönstret i Companion.

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  11. #51

    Standard

    Hm, men det får man ju genom att klicka på texten "Curve x". Dessutom har jag för mig, sitter inte framför datorn, att man kryssa för flera kurvor samtidigt.

  12. #52

    Standard

    Kollade just vad som händer:
    Antag att du har en kurva redigerad i CRV1. Markera rutan för den.
    Välj att titta på CRV2. Då ser du CRV1 överlagrad i vyn för CRV2.
    /Leif

  13. #53

    Standard

    Tack. Kul att veta.

  14. #54

    Standard

    Jaha, då har jag "uppgraderat" min X9Dplus till Otx 2.2.2. Själva proceduren funkade helt utan problem och modellerna konverterades OK såvitt jag sett hittills. Men den enda fördelen med 2.2.2 är möjligheten att konfigurera S6R och S8R från sändaren. Funktionen "Bind Options" finns inte med och därmed kan jag inte välja hur t.ex. RX4R ska konfigureras. Dessutom begränsas antalet tillåtna tecken för ljudfilnamnen till 6 istället för 8 i 2.1.9 och till 3 istället för 6 för Gvars. Som jag känner nu kommer jag att nedgradera till 2.1.9

    Edit: Bind Options fungerar faktiskt trots att det inte finns med som tillval i Companion Options.I varje fall inte om man väljer mina sändare (X9Dp eller X9E) som profil.
    Senast redigerat av pernstig den 2018-10-27 klockan 15:47. Anledning: Rättelse
    /Leif

  15. #55

    Standard

    UTMANING:
    Konfigurera en funktion i OpenTx (2.2) som begränsar strömförbrukningen till elmotorn till ett visst värde.
    Jag har en elseglare och vill begränsa max ström till 60 A. Den drar 68 A statiskt med fulladdat batteri men fartreglaget och motorn tål max 60 A. Mitt mål med begränsningen skulle vara att systemet drar ca 60 A på fullgas oavsett flygfart och batteriets tillstånd (inom rimliga gränser).
    /Leif

  16. #56

    Standard

    Under förutsättning att du kör telemetri och har en ström sensor inkopplad känns det som en ganska enkel manöver....

    /Jonas

  17. #57

    Standard

    Ja, jag använde strömsensorn när jag mätte strömmen idag. En funktion som stänger av gasen vid 60 A vill jag inte ha utan det ska vara nedreglering till 60 A.
    /Leif

  18. #58

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Ja, jag använde strömsensorn när jag mätte strömmen idag. En funktion som stänger av gasen vid 60 A vill jag inte ha utan det ska vara nedreglering till 60 A.
    Radio simulatorn i 2.2 buggar något så vansinnigt så jag lyckades inte göra några dumpar av funktionen.
    Men, sätt Max på din trottel kanal i output menyn till GV1.
    Skapa två logiska switchar, L1 triggar när du uppnår 60A på CURR och har en durasion på 0,5
    L2 triggar när du är under 55A på CURR
    Skapa två special funktioner, den första kopierar värdet på din trottel kanal till GV1 när L1 är aktiv
    Den andra sätter GV1 till 100 när L2 är aktiv.

    Vill du ha en exempel modell kan du kontakta mig på PM så löser vi det via mail......

    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  19. #59

    Standard

    Tack Jonas, ska prova ditt koncept lite senare. Av din text ovan får jag intrycket att fartreglaget kommer att pendla mellan de två lägena eller...?
    /Leif

  20. #60

    Standard

    Nej, effekten blir att den sänker din max trottel till det värdet ESC drar 60A och sen återställer den trottelns max till normal när strömmen sjunker.
    Du får laborera lite med vilka värden som är lämpliga för din setup.
    Det kan vara så att du kan sänka återställnings värdet till 30A om den hamnar i självsvängning....

    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

Sidan 3 av 25 FörstaFörsta 1234567813 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •